Gå til innhold

Å testamentere bort formue til helsearbeidere

Anbefalte innlegg

Gjest Calóni
Skrevet

Som ansatt i helsesektoren (og sikker mange andre plasser), har man ikke lov å ta imot gaver av annet enn symbolsk verdi fra brukerne sine. Noen brukere har imidlertid lite nettverk, og ser på sin kontakt innen helsevesenet som sin sosiale omgangskrets. Dersom en gammel person som ikke har noen familie i live testamenterer bort all sine formue og eiendeler til en enkelt person (ev. noen utvalgte få) som jobber med ham, hvordan takles det?

Det er altså ingen andre arvinger som har mulighet til å gjøre krav på pengene. Blir da pengene utbetalt til enkeltpersonen i helsesektoren, selv om man i hovedsak ikke har lov til å ta imot gaver?

Det er ikke et reelt spørsmål, det er bare hypotetisk. Jeg kom til å tenke på det, ettersom jeg selv jobber i hjemmetjenesten, og har opplevd at eldre sier til meg "å, vinner jeg i lotto i kveld skal du få halvparten av meg!". Det er jo ikke nødvendigvis noe man skal ta bokstavelig, men jeg kom som sagt bare til å tenke på det, hva om en slik situasjon blir virkelig?

Skrevet

Ingen kan ta fra deg pengene.

Så det er bare å la være å si noe til noen. Men du må jo finne testamentet, enten i skifteretten eller om du har det selv. Mange har arvet penger slik. Det fins ikke mekanismer som kan oppdage det heller. Andre enn offentlig ansatte kan også søke staten om å få arve personer som ikke har livsarvinger eller nær slekt. Du må da ha et nært boforhold eller pleieforhold til vedk og f eks ikke fått lønn.

Gjest Calóni
Skrevet

Ingen kan ta fra deg pengene.

Så det er bare å la være å si noe til noen. Men du må jo finne testamentet, enten i skifteretten eller om du har det selv. Mange har arvet penger slik. Det fins ikke mekanismer som kan oppdage det heller. Andre enn offentlig ansatte kan også søke staten om å få arve personer som ikke har livsarvinger eller nær slekt. Du må da ha et nært boforhold eller pleieforhold til vedk og f eks ikke fått lønn.

Går ikke alt sånt gjennom en advokat eller annet offentlig kontor, da? Det er ikke opp til hvem som helst å lete opp et testament å bruke det som bevis på å få tak i masse penger?

Dessuten er jeg ikke ute etter å vite hva som er "lov" så lenge man "ikke sier det til noen", men mer hva som faktisk -er- lov. Som sagt så har man ikke lov til å ta imot annet enn symbolske gaver, så jeg lurte på om det var noen forskjell om gavene var testamentert bort til en.

Skrevet

Går ikke alt sånt gjennom en advokat eller annet offentlig kontor, da? Det er ikke opp til hvem som helst å lete opp et testament å bruke det som bevis på å få tak i masse penger?

Dessuten er jeg ikke ute etter å vite hva som er "lov" så lenge man "ikke sier det til noen", men mer hva som faktisk -er- lov. Som sagt så har man ikke lov til å ta imot annet enn symbolske gaver, så jeg lurte på om det var noen forskjell om gavene var testamentert bort til en.

Hvis du har et testament, så går du i skifteretten, fyller ut et skjema, får testamentet stemplet og så får du senere en skifteattest hvis alt er i orden. Når den er klar så går du i banken, fyller ut et skjema og får råderett over konti. Eller du går til byskriveren, tinglyser testamentet, fyller ut et skjema og eiendommen overføres til deg.

Ingen advokat er nødvendig.

Gjest Calóni
Skrevet

Hvis du har et testament, så går du i skifteretten, fyller ut et skjema, får testamentet stemplet og så får du senere en skifteattest hvis alt er i orden. Når den er klar så går du i banken, fyller ut et skjema og får råderett over konti. Eller du går til byskriveren, tinglyser testamentet, fyller ut et skjema og eiendommen overføres til deg.

Ingen advokat er nødvendig.

Hm. Okay, da skjønner jeg forløpet. Men fortsatt skulle jeg gjerne visst om det er lovlig. Om man leter rundt i regelverket til oss i helsesektoren så står det ting om å ikke ta imot store gaver, men om det står noe om arv, det vet jeg ikke. Får se om noen andre vet det :)

Skrevet

Hm. Okay, da skjønner jeg forløpet. Men fortsatt skulle jeg gjerne visst om det er lovlig. Om man leter rundt i regelverket til oss i helsesektoren så står det ting om å ikke ta imot store gaver, men om det står noe om arv, det vet jeg ikke. Får se om noen andre vet det :)

Jeg kan ikke skjønne at en stilling skal kunne frata deg en legal arv. Gaver i live kan jeg forstå, da det kan være korrupsjon. Skifteretten kan granske omstendigheter, men har det gått riktig for seg, så kan ikke jeg skjønne at det skal kunne torpederes av f eks en stilling som pleier? Du må selvsagt sørge for formkravene om vitner osv.

Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at en stilling skal kunne frata deg en legal arv. Gaver i live kan jeg forstå, da det kan være korrupsjon. Skifteretten kan granske omstendigheter, men har det gått riktig for seg, så kan ikke jeg skjønne at det skal kunne torpederes av f eks en stilling som pleier? Du må selvsagt sørge for formkravene om vitner osv.

Kan det ikke føre til at rike pasienter får mer omsorg fordi pleierne har arv i tankene...

Mens de "fattige" knapt nok får et blikk.

Jeg mener at det i USA er forbudt å arve en pasient hvis du jobber i det offentlige.

Gjest Calóni
Skrevet

Ja, det var liksom det jeg lurte på. Om det ble annerledes da. For man vet jo aldri, en eller annen delvis senil gammel fyr kan jo ha blitt lurt trill rundt av en korrupt hjemmehjelp, og skrevet testamentet.

Menmen...det blir vel neppe noen problemstilling likevel ;)

Takk for svar!

Skrevet

Ja, det var liksom det jeg lurte på. Om det ble annerledes da. For man vet jo aldri, en eller annen delvis senil gammel fyr kan jo ha blitt lurt trill rundt av en korrupt hjemmehjelp, og skrevet testamentet.

Menmen...det blir vel neppe noen problemstilling likevel ;)

Takk for svar!

Problemet forhindres av vitnekravet. Du -må- vanligvis ha to vitner som ikke er nevnt eller har noen påvirkning i testamentet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...