Gjest Shira12 Skrevet 7. oktober 2006 Skrevet 7. oktober 2006 *lol* Jeg hadde magesår tidligere i år - og i påsken havnet jeg på legevakten og fikk morfinsprøyter. Det ble det mye moro ut av! Heldigvis var det ikke SKIKKELIG ille da - bare litt Nå tier jeg klokelig, når de triller meg inn til operasjon bare nikker jeg og smiler, for jeg vet at åpner jeg munnen kommer det noe rart ut ;o) Magesår er ikke til og spøke med, håper du er bedre nå. Jeg har ikke hatt det selv, men mange i familien har, og det ser og høres vondt ut. 0 Siter
Gjest gastropasienten Skrevet 7. oktober 2006 Skrevet 7. oktober 2006 ja det kan den gjøre. Ofte produserer den slim hvis noe av avføringen blir sittende igjen i tarmen og skape forstoppelse.. Det kan også lage rifter i tarmen så det kan komme blod og slim ut endetarmsåpningen. Hvis innsnevringen ligger langt nede i tarmen kan man muligens blokkere den. Alternativt kan man også fjerne tarmdeler kirurgisk. Det siste kvier kirurgene seg veldig for å gjøre selv om det kan gjøre pasientene helt friske. 0 Siter
Gjest gastropasienten Skrevet 7. oktober 2006 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg har også tatt coloskopi noen ganger. Behagelig er det ikke, men vil ikke si at det er smertefullt. Det viktige er at du klarer å slappe av. Spenner du deg gjøre det straks mer vondt. Sist gang jeg tok undersøkelsen så hadde jeg tatt smertestillende på forhånd pga mensen. Da merket jeg nesten ingenting når slangen gikk opp i tarmen. Hvis du fokuserer på skjermen og blir opptatt av å se på skjermen og se hvordan du ser ut innvendig så glemmer du fort at du har en slange inni deg. 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 7. oktober 2006 Skrevet 7. oktober 2006 ja det kan den gjøre. Ofte produserer den slim hvis noe av avføringen blir sittende igjen i tarmen og skape forstoppelse.. Det kan også lage rifter i tarmen så det kan komme blod og slim ut endetarmsåpningen. Hvis innsnevringen ligger langt nede i tarmen kan man muligens blokkere den. Alternativt kan man også fjerne tarmdeler kirurgisk. Det siste kvier kirurgene seg veldig for å gjøre selv om det kan gjøre pasientene helt friske. Det er jo mulig at noe ligger igjen, må nemlig ta ganske mye imodium når jeg skal ut av huset. Jeg har sterke smerter oppe i magen, og det kommer ofte en liten stund etter mat. Tarmen takler ikke mat, og blir vondt, og jeg får diare. Men som sagt, så har jeg utrolig mye slim. Ha, de får ikke kvie seg noe særlig med meg, kan det fikses, får de fikse det! Men jeg er ganske fornøyd ellers med all behandling jeg har fått på Riksen, så jeg håper de fikser dette også, når de finner årsaken. 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 7. oktober 2006 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg har også tatt coloskopi noen ganger. Behagelig er det ikke, men vil ikke si at det er smertefullt. Det viktige er at du klarer å slappe av. Spenner du deg gjøre det straks mer vondt. Sist gang jeg tok undersøkelsen så hadde jeg tatt smertestillende på forhånd pga mensen. Da merket jeg nesten ingenting når slangen gikk opp i tarmen. Hvis du fokuserer på skjermen og blir opptatt av å se på skjermen og se hvordan du ser ut innvendig så glemmer du fort at du har en slange inni deg. Å, får jeg se skjermen, da kommer det seg betraktelig, for jeg er helt fasinert av hvordan kroppen er inni jeg ;o) Jeg kommer nok til og be om både smertestillendes og beroligendes, når jeg har så vondt i utgangspunket, vil jeg helgradere meg. Men du, heter det colon eller coloscopi? Spør meg om noe med uro og jeg har full kontroll, men dette er nytt territorium for meg. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 7. oktober 2006 Skrevet 7. oktober 2006 Nå tier jeg klokelig, når de triller meg inn til operasjon bare nikker jeg og smiler, for jeg vet at åpner jeg munnen kommer det noe rart ut ;o) Magesår er ikke til og spøke med, håper du er bedre nå. Jeg har ikke hatt det selv, men mange i familien har, og det ser og høres vondt ut. Det var vondt! Derav morfinen Jeg hadde ikke vett på å holde kjeft umiddelbart - men samtidig var det så vondt at da jeg fikk en sprøyte til, så ble det bare snøvling. Jeg kjørte dit selv (antagelig ekstremt uforsvarlig), men man får ikke kjøre hjem på morfin sies det! Uflaks nok måtte jeg få eksen til å hente meg, siden alle andre var på ferie - ikke spesielt pinlig 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 7. oktober 2006 Skrevet 7. oktober 2006 Det var vondt! Derav morfinen Jeg hadde ikke vett på å holde kjeft umiddelbart - men samtidig var det så vondt at da jeg fikk en sprøyte til, så ble det bare snøvling. Jeg kjørte dit selv (antagelig ekstremt uforsvarlig), men man får ikke kjøre hjem på morfin sies det! Uflaks nok måtte jeg få eksen til å hente meg, siden alle andre var på ferie - ikke spesielt pinlig Du får skylde på morfinen om du sa noe lurt til eksen. Skal gå god for at man vrøvler jeg! Sambo nyttet sjangsen når jeg var long gone, til og spørre om ikke vi kunne kjøpe det og det. Jooooda, hadde jeg sagt, bare koselig det. Luringen! Akkurat som jeg hadde bruk for noe av det, synes ikke verktøy er så koselig heller jeg ;o) 0 Siter
Gjest gastropasienten Skrevet 7. oktober 2006 Skrevet 7. oktober 2006 Det er jo mulig at noe ligger igjen, må nemlig ta ganske mye imodium når jeg skal ut av huset. Jeg har sterke smerter oppe i magen, og det kommer ofte en liten stund etter mat. Tarmen takler ikke mat, og blir vondt, og jeg får diare. Men som sagt, så har jeg utrolig mye slim. Ha, de får ikke kvie seg noe særlig med meg, kan det fikses, får de fikse det! Men jeg er ganske fornøyd ellers med all behandling jeg har fått på Riksen, så jeg håper de fikser dette også, når de finner årsaken. kan det være mulig at du har kommet inn i en ond sirkel pga bruken av imodium?. Imodium stopper diare, men den kan også gi magesmerter og forstoppelse. Hvis det du opplever er obstipasjonsdire, altså at tynn avføring siver forbi hard avføring, så har du kanske bare stoppet den tynne avføringen mens den harde ligger igjen. puh, lang setning. Den avføringen som kommer ut, hva slags fasong har den?. Har du tynn, spagettiliknende avføring. Hvis det første som kommer ut er langt og tynt kan det være et tegn på at det sitter hardere klumper med avføring lengre oppe i tarmen. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 7. oktober 2006 Skrevet 7. oktober 2006 Du får skylde på morfinen om du sa noe lurt til eksen. Skal gå god for at man vrøvler jeg! Sambo nyttet sjangsen når jeg var long gone, til og spørre om ikke vi kunne kjøpe det og det. Jooooda, hadde jeg sagt, bare koselig det. Luringen! Akkurat som jeg hadde bruk for noe av det, synes ikke verktøy er så koselig heller jeg ;o) *ler* Pappaen til Billa pleide å dra det trikset på moren sin da han var liten. Gikk inn til henne om morgenen, og hvisket henne i øret - spurte om alt han ville, og fikk ja på alt Det ble ALLTID bråk etterpå *ler* 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 7. oktober 2006 Skrevet 7. oktober 2006 kan det være mulig at du har kommet inn i en ond sirkel pga bruken av imodium?. Imodium stopper diare, men den kan også gi magesmerter og forstoppelse. Hvis det du opplever er obstipasjonsdire, altså at tynn avføring siver forbi hard avføring, så har du kanske bare stoppet den tynne avføringen mens den harde ligger igjen. puh, lang setning. Den avføringen som kommer ut, hva slags fasong har den?. Har du tynn, spagettiliknende avføring. Hvis det første som kommer ut er langt og tynt kan det være et tegn på at det sitter hardere klumper med avføring lengre oppe i tarmen. Noen ganger er det tynt og smalt, men ellers ser det sånn noenlunde normalt ut. Det er ikke pga imodiumbruken tror jeg. Jeg hadde en full tarmtømming (i 3 hele dager..Sukk) før operasjonen. Og problemene startet enn stund etter, uten at jeg hadde brukt imodium. Jeg går lange perioder uten, det er bare når jeg må til Oslo på Riksen, eller den ene gangen hver tredje uke jeg er på butikken... Tar ikke innimellom, annet om det er så ille at det er vannkonsistens på det. Men nå har jeg tatt en kur med levendes tarmbakterier, og føler at jeg fordøyer maten litt mer. Og det er veldig relatert til inntak av mat. 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 7. oktober 2006 Skrevet 7. oktober 2006 *ler* Pappaen til Billa pleide å dra det trikset på moren sin da han var liten. Gikk inn til henne om morgenen, og hvisket henne i øret - spurte om alt han ville, og fikk ja på alt Det ble ALLTID bråk etterpå *ler* Akkurat det har jeg gjort på mamma i hele oppveksten min *rødme* Har fått noen skyllebøtter av henne for det ja, he he. Jeg har lært trikset videre til min lillesøster *ondskapsfull* 0 Siter
NeaNoor Skrevet 7. oktober 2006 Skrevet 7. oktober 2006 Å, får jeg se skjermen, da kommer det seg betraktelig, for jeg er helt fasinert av hvordan kroppen er inni jeg ;o) Jeg kommer nok til og be om både smertestillendes og beroligendes, når jeg har så vondt i utgangspunket, vil jeg helgradere meg. Men du, heter det colon eller coloscopi? Spør meg om noe med uro og jeg har full kontroll, men dette er nytt territorium for meg. Det heter coloskopi. :-) 0 Siter
Gjest gastroeksperte n Skrevet 7. oktober 2006 Skrevet 7. oktober 2006 Noen ganger er det tynt og smalt, men ellers ser det sånn noenlunde normalt ut. Det er ikke pga imodiumbruken tror jeg. Jeg hadde en full tarmtømming (i 3 hele dager..Sukk) før operasjonen. Og problemene startet enn stund etter, uten at jeg hadde brukt imodium. Jeg går lange perioder uten, det er bare når jeg må til Oslo på Riksen, eller den ene gangen hver tredje uke jeg er på butikken... Tar ikke innimellom, annet om det er så ille at det er vannkonsistens på det. Men nå har jeg tatt en kur med levendes tarmbakterier, og føler at jeg fordøyer maten litt mer. Og det er veldig relatert til inntak av mat. Det er iallefall veldig viktig at du drikker mye, minst 2 liter, men det regner jeg med at du gjør siden du har urostomi. For meg har det hjulpet å gumle tørket aprikos når jeg får vondt i magen. Også bløtlagte svisker har hjulpet på meg. Noe annet som jeg har funnet ut er at det hjelper å ta Sobril eller vival når jeg har det sånn med magen. Det er antakelig pga kroppen blir mer avslappet, musklene slapper av og avføringen kommer raskere ut. Men det kan jo ha helt motsatt effekt på andre. 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 7. oktober 2006 Skrevet 7. oktober 2006 Det heter coloskopi. :-) Ok, da har jeg skrevet feil hele tiden *rødme* 0 Siter
Gjest gastropasienten Skrevet 7. oktober 2006 Skrevet 7. oktober 2006 Å, får jeg se skjermen, da kommer det seg betraktelig, for jeg er helt fasinert av hvordan kroppen er inni jeg ;o) Jeg kommer nok til og be om både smertestillendes og beroligendes, når jeg har så vondt i utgangspunket, vil jeg helgradere meg. Men du, heter det colon eller coloscopi? Spør meg om noe med uro og jeg har full kontroll, men dette er nytt territorium for meg. etter som jeg har forstått så heter det Colonskopi, fordi tykktarmen heter Colon. Men det er tungvint å si det, så man sier ofte coloskopi for letthetens skyld. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 7. oktober 2006 Skrevet 7. oktober 2006 Akkurat det har jeg gjort på mamma i hele oppveksten min *rødme* Har fått noen skyllebøtter av henne for det ja, he he. Jeg har lært trikset videre til min lillesøster *ondskapsfull* *ler* Får satse på at mormor ikke snakker med barnebarna sine og lærer dem noen triks da! 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 7. oktober 2006 Skrevet 7. oktober 2006 Det er iallefall veldig viktig at du drikker mye, minst 2 liter, men det regner jeg med at du gjør siden du har urostomi. For meg har det hjulpet å gumle tørket aprikos når jeg får vondt i magen. Også bløtlagte svisker har hjulpet på meg. Noe annet som jeg har funnet ut er at det hjelper å ta Sobril eller vival når jeg har det sånn med magen. Det er antakelig pga kroppen blir mer avslappet, musklene slapper av og avføringen kommer raskere ut. Men det kan jo ha helt motsatt effekt på andre. Jeg drikker mye du ) Jeg kvier meg litt for og innta noen som setter enda mer fart på tarmen, da jeg er ganske sikker på at problemet mitt er at tarmen ikke jobber med maten, men at den går rett igjennom. En tarmlege (aner ikke hva han kalles jeg ;o)) på Riksen sa at dette var ganske så sikkert en komplikasjon etter urostomioperasjonen. 0 Siter
....AV Skrevet 7. oktober 2006 Skrevet 7. oktober 2006 Ok, da har jeg skrevet feil hele tiden *rødme* Det heter faktisk begge deler, men skrives med k på norsk. koloskopi eller kolonoskopi (i følge medisinsk ordbok) 0 Siter
NeaNoor Skrevet 7. oktober 2006 Skrevet 7. oktober 2006 Ok, da har jeg skrevet feil hele tiden *rødme* Hmm, ser at en over her sier det heter coloNskopi. En jeg er besøksvenn for fikk i allefall nylig innkalling til coloskopi (uten n). Men jeg er jammen ikke sikker. :-) 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 7. oktober 2006 Skrevet 7. oktober 2006 *ler* Får satse på at mormor ikke snakker med barnebarna sine og lærer dem noen triks da! Jeg har truet med at om mamma lærer guttungen noe som helst, nekter jeg og passe lillesøstera mi! Viktig og sikre seg ;o) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.