Gå til innhold

Noen gastroeksperter her?

Anbefalte innlegg

Gjest Shira12
Skrevet

Det heter faktisk begge deler, men skrives med k på norsk.

koloskopi eller kolonoskopi

(i følge medisinsk ordbok)

Da var jeg ikke helt på viddene allikevel da.

For jeg mener at legen hele tiden sa colon.

Fortsetter under...

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

2

• hidi

2

• NeaNoor

2

• ....AV

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Er blitt livredd alle andre sykehus jeg etter og ha hørt hvor kjipe de er med bedøvelse.

Sykehuset her hos meg skyr jeg som pesten.

Har tatt samme undersøkelser der og på Riksen, her gråt jeg, men på Riksen kjente jeg ikke noe.

Jeg får ikke tatt undersøkelsene jeg. Har nektet både biopsi, rectoscopi og spinalpunksjon fordi de ikke gir bedøvelse.

Et stikk er et stikk sier de, duster :o(

Gjest Uff, dette vet jeg alt om!
Skrevet

For det første heter det Colonskopi, det har stått på alle mine innkallinger.

Jeg har tatt undersøkelsen x antall ganger, og har ingen god erfaring med det, men tror det er individuelt. Erfaringen min er at det er veldig vanskelig å få smertestillende/beroligende på en slik undersøkelse, fordi man helst ser at pasienten er bevisst og våken nok til å følge med.

Du får se på skjerm, men erfaringen min er at når du har kommet så langt at du kan ligge på ryggen å følge med, er jeg i en annen verden, jeg plages virkelig.

Insnevringer i tynntarmen finner man best ut med røntgen, og da får du slange inn nesa der de tømmer på kontrastvæske, så tar de bilder etterhvert som væsken beveger seg nedover.

Jeg har innsnevringer, men hittill har jeg sluppet operasjoner, men må tenke gjennom hva jeg spiser.

Er veldig vondt når det propper seg, huff og huff.

Operer man innsnevringer tar man bort den delen som er innsnevret, med meg skyldes dette arrvev etter infeksjoner i tynntarmen. Før opererte man mye fortere ved slike plager, men nå prøver man i det lengste å utsette det, for man trenger jo tarmene!

Magetrøbbel er noe herk, man vet ikke hva det er før man har vært borti det.

Lykke til og god bedring!

Gjest Shira12
Skrevet

For det første heter det Colonskopi, det har stått på alle mine innkallinger.

Jeg har tatt undersøkelsen x antall ganger, og har ingen god erfaring med det, men tror det er individuelt. Erfaringen min er at det er veldig vanskelig å få smertestillende/beroligende på en slik undersøkelse, fordi man helst ser at pasienten er bevisst og våken nok til å følge med.

Du får se på skjerm, men erfaringen min er at når du har kommet så langt at du kan ligge på ryggen å følge med, er jeg i en annen verden, jeg plages virkelig.

Insnevringer i tynntarmen finner man best ut med røntgen, og da får du slange inn nesa der de tømmer på kontrastvæske, så tar de bilder etterhvert som væsken beveger seg nedover.

Jeg har innsnevringer, men hittill har jeg sluppet operasjoner, men må tenke gjennom hva jeg spiser.

Er veldig vondt når det propper seg, huff og huff.

Operer man innsnevringer tar man bort den delen som er innsnevret, med meg skyldes dette arrvev etter infeksjoner i tynntarmen. Før opererte man mye fortere ved slike plager, men nå prøver man i det lengste å utsette det, for man trenger jo tarmene!

Magetrøbbel er noe herk, man vet ikke hva det er før man har vært borti det.

Lykke til og god bedring!

Takk for svar.

Sant det, man vet virkelig ikke hva mageproblemer er, før man har opplevd det!

Legene sa at de gav meg noe greier, som gjorde meg sløv. De pleide ikke gi narkose, men han åpnet muligheten for at jeg kunne hyle meg til det. Men når andre klarer det i våken tilstand, klarer jeg det vel også... Selv om jeg ikke akkurat gleder meg.

Jeg må vel tømme tarmen først?

Urk, det blir jeg så ufattelig dårlig av. Skal høre muligheten for og faste med bare flytendes en dag, og så ett klyster, har sluppet unna med det før på undersøkelser...

Slange i nesen, iiiiik! Nå ble jeg sjelven her. Liker ikke ting oppi nesa.

Tar det lang tid? Og må jeg tømme tarmen før den også?

Her må det kjøres på med valium tror jeg ;o)

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg får ikke tatt undersøkelsene jeg. Har nektet både biopsi, rectoscopi og spinalpunksjon fordi de ikke gir bedøvelse.

Et stikk er et stikk sier de, duster :o(

De kan prøve og stikke på seg selv!

Stikk er såaldeles ikke bare ett stikk, og det tror jeg mage pasienter kan skrive under på!

Gjest kaffedama
Skrevet

Slim kan ha mange årsaker. Feks chrons og ulcerøs kolitt.

Du kan skrive colonoskopi/koloskopi coloskopi.. ;-) Alle disse brukes.

Jeg har tatt det x antall ganger.

Det jeg synes er best er valium intravenøst, da går det som en lek og du mister alle vondter og angster... :-)

Lykke til, det går nok bra.

Annonse

Gjest Shira12
Skrevet

Slim kan ha mange årsaker. Feks chrons og ulcerøs kolitt.

Du kan skrive colonoskopi/koloskopi coloskopi.. ;-) Alle disse brukes.

Jeg har tatt det x antall ganger.

Det jeg synes er best er valium intravenøst, da går det som en lek og du mister alle vondter og angster... :-)

Lykke til, det går nok bra.

Da ber jeg om veneflon i armen med en gang jeg kommer :o)

Det er lite sannsynlig at jeg har fått en tarmsykdom, så sa legen, men det sjekkes alltid for sikkerhetskyld.

Problemene mine stammer ganske sikkert fra en stor operasjon som også innebar roting i mine tarmer.

Og du er sikker på at du er i live etter og ha tatt det x-antall ganger? Helt sikker? ;o) *nervøs*

Gjest kaffedama
Skrevet

Da ber jeg om veneflon i armen med en gang jeg kommer :o)

Det er lite sannsynlig at jeg har fått en tarmsykdom, så sa legen, men det sjekkes alltid for sikkerhetskyld.

Problemene mine stammer ganske sikkert fra en stor operasjon som også innebar roting i mine tarmer.

Og du er sikker på at du er i live etter og ha tatt det x-antall ganger? Helt sikker? ;o) *nervøs*

*lever* ;-) Har hatt en magesykdom fra jeg var liten, den krever oppfølging.. desverre ;-)

Det er ubehagelig, og ekkelt. Skal ikke legge skjul på det. Og jeg synes det er en smule nedverdigende.

Be om valium du! :) Det hjelper. Alt går som en drøm! Hehe..

Gjest Shira12
Skrevet

*lever* ;-) Har hatt en magesykdom fra jeg var liten, den krever oppfølging.. desverre ;-)

Det er ubehagelig, og ekkelt. Skal ikke legge skjul på det. Og jeg synes det er en smule nedverdigende.

Be om valium du! :) Det hjelper. Alt går som en drøm! Hehe..

Det er jo et tabu-område og være syk i, så man føler seg litt sånn ja mindreverdig...

Men, jeg har kommet til det, at det som utfører undersøkelsen, har gjort det mange ganger, og sett det meste, og hadde valgt noe annet om de synes det er ekkelt.

Jeg spurte en sykepleier om hun syntes det var ekkelt og sette klyster, og hun sa at hun tenkte ikke over det en gang, det var bare noe hun gjorde, ferdig med det.

Gjest kaffedama
Skrevet

Det er jo et tabu-område og være syk i, så man føler seg litt sånn ja mindreverdig...

Men, jeg har kommet til det, at det som utfører undersøkelsen, har gjort det mange ganger, og sett det meste, og hadde valgt noe annet om de synes det er ekkelt.

Jeg spurte en sykepleier om hun syntes det var ekkelt og sette klyster, og hun sa at hun tenkte ikke over det en gang, det var bare noe hun gjorde, ferdig med det.

Ja, de bryr seg som regel ikke :-)) og det er jo godt.

Det er imidlertid stor forskjell på hvordan man blir møtt, varierer alt ettersom hvem som gjennomfører undersøkelsen. Noen har stor forståelse for at en har ubehag, andre derimot ser på det som en rutine og det virker som om de *glemmer* at det er et menneske de behandler.

Høres ikke godt ut at de har rotet med tarmene dine... :-(

Gjest Shira12
Skrevet

Ja, de bryr seg som regel ikke :-)) og det er jo godt.

Det er imidlertid stor forskjell på hvordan man blir møtt, varierer alt ettersom hvem som gjennomfører undersøkelsen. Noen har stor forståelse for at en har ubehag, andre derimot ser på det som en rutine og det virker som om de *glemmer* at det er et menneske de behandler.

Høres ikke godt ut at de har rotet med tarmene dine... :-(

Jeg har fått en urostomi, og har ett resovar laget av tykktarm, derfor roting i tarmen.

Jeg skal gjøre dette på Rikshospitalet, og har for det meste bare truffet på hyggeligt personell der til nå, så jeg håper at de der jeg skal nå er snille også, ellers kommer jeg til ule lenge og høyt ;o)

Gjest kaffedama
Skrevet

Jeg har fått en urostomi, og har ett resovar laget av tykktarm, derfor roting i tarmen.

Jeg skal gjøre dette på Rikshospitalet, og har for det meste bare truffet på hyggeligt personell der til nå, så jeg håper at de der jeg skal nå er snille også, ellers kommer jeg til ule lenge og høyt ;o)

Jeg vet ikke helt hva urostomi er? Det hørtes ut som ganske vonde og kompliserte greier...

De tar nok godt vare på deg der tenker jeg. :-)

Det er litt tabu å slite med magen, litt skambelagt i samfunnet. Dotrang er liksom noe man ikke skal snakke så høyt om. Jeg tror det kan skape store problemer for mange, i form av å utvikle angst osv. fordi det skal ikke snakkes om.

Det går nok bra, kanskje skal de ta en del blodprøver/vevsprøver også? en liten dings som skytes ut av røret og det stikker litt i tarmen. Du kan se alt på skjermen ;-) En gang glemte jeg meg og hadde svelget en tyggis, det var ganske spennende å se på! ;-)

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva urostomi er? Det hørtes ut som ganske vonde og kompliserte greier...

De tar nok godt vare på deg der tenker jeg. :-)

Det er litt tabu å slite med magen, litt skambelagt i samfunnet. Dotrang er liksom noe man ikke skal snakke så høyt om. Jeg tror det kan skape store problemer for mange, i form av å utvikle angst osv. fordi det skal ikke snakkes om.

Det går nok bra, kanskje skal de ta en del blodprøver/vevsprøver også? en liten dings som skytes ut av røret og det stikker litt i tarmen. Du kan se alt på skjermen ;-) En gang glemte jeg meg og hadde svelget en tyggis, det var ganske spennende å se på! ;-)

Jeg har en kontinent urostomi, slik:

http://www.norilco.no/omstomi.asp?meny=3,67,82

Jeg har en blæresykdom, så før løp jeg konstant på do pga den, nå løper jeg pga magen *sukk*

Vurdere og kjøpe meg tv på badet ;o)

Går ut i fra at de tar vevsprøver, jeg skal i hovedsak ta denne undersøkelsen for og utelukke tarmsykdommer.

Kanskje jeg skal svelge en tyggis bare for og se, he he lage litt underholdning for meg selv.

Ligger du på rygg forresten? Og spurte jeg om man må ha full tarmtømming først? Er en smule trøtt i dag, så jeg svimer fælt, og hukommelse, hva er det? ;o)

Annonse

Gjest kaffedama
Skrevet

Jeg har en kontinent urostomi, slik:

http://www.norilco.no/omstomi.asp?meny=3,67,82

Jeg har en blæresykdom, så før løp jeg konstant på do pga den, nå løper jeg pga magen *sukk*

Vurdere og kjøpe meg tv på badet ;o)

Går ut i fra at de tar vevsprøver, jeg skal i hovedsak ta denne undersøkelsen for og utelukke tarmsykdommer.

Kanskje jeg skal svelge en tyggis bare for og se, he he lage litt underholdning for meg selv.

Ligger du på rygg forresten? Og spurte jeg om man må ha full tarmtømming først? Er en smule trøtt i dag, så jeg svimer fælt, og hukommelse, hva er det? ;o)

Hm.. og hva er værst? :-)

Får litt galgenhumor da, etterhvert.

Det så ut som en stor operasjon det der..

Jeg husker ærlig talt ikke, sikkert fordi jeg er så anspent.. så jeg husker ikke hvilken vei man ligger..! Men jeg ser jo skjermen.. Lurer på om man ligger på siden eller på magen. Du får en sånn bukse på deg, med åpning bak.

Du må tømme tarmen, du får kostholdsliste for de dagene før, suppe og sånn, og så skal du ikke spise det siste døgnet, og ja, du må kjøpe avføringsmiddel. Så tv på do er absolutt ikke å forakte! :-) Men tv er ikke det man tenker på akkurat da ;-)

Det er jo så deilig når det er over, og valiumen tar bort bekymringene.

Det går sikkert bra, er det lenge til du skal inn?

Gjest Shira12
Skrevet

Hm.. og hva er værst? :-)

Får litt galgenhumor da, etterhvert.

Det så ut som en stor operasjon det der..

Jeg husker ærlig talt ikke, sikkert fordi jeg er så anspent.. så jeg husker ikke hvilken vei man ligger..! Men jeg ser jo skjermen.. Lurer på om man ligger på siden eller på magen. Du får en sånn bukse på deg, med åpning bak.

Du må tømme tarmen, du får kostholdsliste for de dagene før, suppe og sånn, og så skal du ikke spise det siste døgnet, og ja, du må kjøpe avføringsmiddel. Så tv på do er absolutt ikke å forakte! :-) Men tv er ikke det man tenker på akkurat da ;-)

Det er jo så deilig når det er over, og valiumen tar bort bekymringene.

Det går sikkert bra, er det lenge til du skal inn?

Hm, faktisk var det verre før, nå kan jeg jukse med imodium og lite mat.

Galgenhumor er viktig :o) Bukse med fransk åpning da eller *flire*

Jeg skal inn i november tror jeg, skulle egentlig denne mnd, men så ble det noe kluss.

Jeg blir innlagt jeg, så jeg får alt jeg trenger på sykehuset, har gjort det alle ganger før i allefall. Jeg skal ta røntgen av tarmpassasjen også mens jeg er der. Bor langt unna Oslo, så jeg blir lagt inn og får tatt flere ting mens jeg er der.

Gjest Uff, dette vet jeg alt om!
Skrevet

Takk for svar.

Sant det, man vet virkelig ikke hva mageproblemer er, før man har opplevd det!

Legene sa at de gav meg noe greier, som gjorde meg sløv. De pleide ikke gi narkose, men han åpnet muligheten for at jeg kunne hyle meg til det. Men når andre klarer det i våken tilstand, klarer jeg det vel også... Selv om jeg ikke akkurat gleder meg.

Jeg må vel tømme tarmen først?

Urk, det blir jeg så ufattelig dårlig av. Skal høre muligheten for og faste med bare flytendes en dag, og så ett klyster, har sluppet unna med det før på undersøkelser...

Slange i nesen, iiiiik! Nå ble jeg sjelven her. Liker ikke ting oppi nesa.

Tar det lang tid? Og må jeg tømme tarmen før den også?

Her må det kjøres på med valium tror jeg ;o)

Jeg blir også veldig dårlig av å tømme meg, er så skjelven og ødelagt når dagen kommer at jeg har null motstandskraft for en sånn ubehagelig undersøkelse som colonskopi faktisk er.

Jeg klarer ikke se en en flaske med tømmemiddel uten å brekke meg, å må jeg lukte på spyr jeg tvert, og siden jeg bor et stykke fra sykehuset må jeg begynne med faenskapet to dager før undersøkelsen for å hele tatt komme meg til sykehuset, er ikke smart å sitte på bil med dette middelet innabords.

Men å slappe av er alfa omega, jeg skjønner ikke at de ikke har gitt meg noe form for beroligende, men neste gang skal jeg ha det.

Den kan jo ta bare 20 minutter da, men mine har vart opp til en time, uflaks!

Nesa ja, det var en overraskelse, trodde jeg skulle ta røngten av tarmen på samme måte som man tar av en hånd eller fot jeg!

Kontrastvæsken var jeg veldig klar for å svelge, men den skulle ikke gjennom magesekken, skulle sprøytes direkte i tynntarmen.

Så da ble det slange, og liketil gjennom nesa, brakk meg en centimeter oppi der, det var ikke noe særlig.

Etter at slangen var på plass pøset de på med kontrastvæske, og tok bilder etterhvert.

Var langt ifra så ille som en colonskopi, men kanskje litt værre enn en gastrskopi!

Tok ca en time, og jeg slapp tømming først, bare vanlig fasting fra kvelden før.

En positiv ting med alle disse undersøkelsene, det er så sinnsyktdeilig å være ferdig!

Må få høre hvordan det går ;)

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg blir også veldig dårlig av å tømme meg, er så skjelven og ødelagt når dagen kommer at jeg har null motstandskraft for en sånn ubehagelig undersøkelse som colonskopi faktisk er.

Jeg klarer ikke se en en flaske med tømmemiddel uten å brekke meg, å må jeg lukte på spyr jeg tvert, og siden jeg bor et stykke fra sykehuset må jeg begynne med faenskapet to dager før undersøkelsen for å hele tatt komme meg til sykehuset, er ikke smart å sitte på bil med dette middelet innabords.

Men å slappe av er alfa omega, jeg skjønner ikke at de ikke har gitt meg noe form for beroligende, men neste gang skal jeg ha det.

Den kan jo ta bare 20 minutter da, men mine har vart opp til en time, uflaks!

Nesa ja, det var en overraskelse, trodde jeg skulle ta røngten av tarmen på samme måte som man tar av en hånd eller fot jeg!

Kontrastvæsken var jeg veldig klar for å svelge, men den skulle ikke gjennom magesekken, skulle sprøytes direkte i tynntarmen.

Så da ble det slange, og liketil gjennom nesa, brakk meg en centimeter oppi der, det var ikke noe særlig.

Etter at slangen var på plass pøset de på med kontrastvæske, og tok bilder etterhvert.

Var langt ifra så ille som en colonskopi, men kanskje litt værre enn en gastrskopi!

Tok ca en time, og jeg slapp tømming først, bare vanlig fasting fra kvelden før.

En positiv ting med alle disse undersøkelsene, det er så sinnsyktdeilig å være ferdig!

Må få høre hvordan det går ;)

Å herregud, nå er jeg sjelven her, væske gjennom nesen, nei de får dope meg da også!

Jeg klarer ikke drikke det jeg, bare kaster opp. Så jeg får tabletter, og så bare ett lite glass med slikt skvip. Jeg er innlagt når jeg skal gjøre dette, det er jo positivt, for man legger ikke ut på langtur med dette i kroppen nei!

Deilig og være ferdig ja, det kan jeg tenke meg, etter hver undersøkelse jeg har tatt opp igjennom, er det en utrolig god følelse når man er ferdig.

Du kommer nok sikkert til og høre fra meg når jeg er ferdig. Har ikke fått dato enda, fikk først, men det ble litt kluss så det blir utsatt litt. *håper de glemmer meg helt* ;o)

Gjest kaffedama
Skrevet

Hm, faktisk var det verre før, nå kan jeg jukse med imodium og lite mat.

Galgenhumor er viktig :o) Bukse med fransk åpning da eller *flire*

Jeg skal inn i november tror jeg, skulle egentlig denne mnd, men så ble det noe kluss.

Jeg blir innlagt jeg, så jeg får alt jeg trenger på sykehuset, har gjort det alle ganger før i allefall. Jeg skal ta røntgen av tarmpassasjen også mens jeg er der. Bor langt unna Oslo, så jeg blir lagt inn og får tatt flere ting mens jeg er der.

Ja, det med lite mat er vanlig.. men ikke så innmari lurt i lengden tror jeg:)

Fransk åpning er vel litt å ta i for de blå baggy pysjamasbuksene! ;-) men, hver sin smak! :-)

Håper det går fint. Du blir nok tatt godt vare på tenker jeg :)

Ha en fin dag videre.

Gjest Shira12
Skrevet

Ja, det med lite mat er vanlig.. men ikke så innmari lurt i lengden tror jeg:)

Fransk åpning er vel litt å ta i for de blå baggy pysjamasbuksene! ;-) men, hver sin smak! :-)

Håper det går fint. Du blir nok tatt godt vare på tenker jeg :)

Ha en fin dag videre.

Nei, mat må man ha. Nå som jeg tåler lite mat, merker jeg for lite jeg tåler, uopplagt og trett hele tiden.

Takk for svar og gode råd!

Ha en fin dag du også :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...