Gå til innhold

Savner folk som popper innom og som selv tar kontakt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...Jeg synes det mest er bare vi som inviterer for å holde vennskapet med familie og venner ved like. Funderer litt på hvorfor det er slik? Tenker jo da om det er noe galt med oss på noe vis?

Vi elsker selv å invitere (mannen min lager mat og jeg pynter, tenner lys og gjør det koselig) og gir gjestene kun det beste av mat og pynter med servietter og lys. Huset vårt er kanskje ikke av det mest praktiske slaget fordi vi har hvite vaskbare stoffmøbler, men er slett ikke de typene som synes det er greit at kjefting pga søling i møblene skal foregå til enhver tid, så vi sier til gjestene at de ikke skal tenke på det. La barn være barn og søler de så tar vi bare av trekkene og vasker dem. Ikke noe problem. Dette er bare en tanke jeg har hatt, synes foreldrene det er stress når vi har hvite møbler?)

Jeg har interiør som en stor interesse og gleder meg over å pusse opp og lage koselige, lyse, trivelige omgivelser for oss og barna. Et par av vennene våre har ikke så god råd og vi har nok et mer moderne og oppdatert interiør enn dem. Kan de føle seg underlegne på noe vis?

Jeg selv kommer fra en familie hvor vi aldri har hatt særlig god råd, men kontakten oss imellom har vært super. Min mann kommer fra en mer velstående familie hvor det overflatiske råder veldig mye. De har dårlig kontakt. Jeg følte meg aldri ordentlig godtatt eller særlig godt mottatt der. Kanskje fordi jeg ikke var fra en "fin" nok familie.

Har alltid følt meg litt splittet her, fordi vi kommer fra så forskjellige familier. Vi inviterer mest min familie for jeg trives best sammen med dem. Men hverken min familie eller hans familie inviterer oss noe særlig. Hans familie maser mye om at vi må komme på besøk og de aldri hører noe fra oss, men de inviterer aldri oss, annet enn til høytider og sånn.

Huff og phuff, dette ekke så greit.

Men det jeg funderer på og grubler på er hvorfor vi sjelden blir invitert? Har sikker ikke fått med meg alle detaljer her, det er nok litt mer inviklet enn som så.

Må nevne at jeg er flinkt (Har fått høre det og jeg får igang samtaler med gjestene) til å prate med folk og tror folk føler seg vel i mitt selskap, mannen min er mer innesluttet og sier ikke så mye.

Kan det være at barna våre (to gutter) har feil kjønn og ikke passer med vennene våres barn, siden de fleste har bare jenter, eller flest jenter, eller at de ikke er i samme alder?

Vel dette var mye og rotete. Noen som har noen formening på hva det kan være at vi så sjelden blir invitert?

Hva er galt med oss?

Gjest ninnima
Skrevet

Vanskelig å svare på. Men det som slo meg... dere har et strøkent hjem og varter alltid opp med det beste i matveien. Jeg kan godt stikke innom til folk som IKKE har det så strøkent, og IKKE varter opp med det beste av mat. Jeg stikker gjerne innom der hvor huset ser ut som om det bor noen der, og man kan "risikere" å få servert te og marie-kjeks, for det var det de hadde.

Jeg vet ikke om du skjønner hva jeg prøver å si. Jeg vil ikke være til "bry". Jeg vil ikke at andre skal stå på hodet og pynte huset og kokkelere, og ende med å vaske sofatrekkene når vi har gått. Da føler jeg meg nettopp til bry. Jeg føler at jeg ikke bare kan stikke innom, for da må de jo sette himmel og jord i bevegelse for å varte meg opp - og altså vaske ned huset etter meg.

Hjemme hos oss har vi et hjem som tåler bruk. Om noen søler i sofaen så tørker vi av med en klut, og ingen skade er skjedd. Sofabordet brukes av ungene til lek og tegning, og bærer preg av det, kan man si... Kommer noen innom så setter vi over kaffen, og inviterer vi noen så varter vi opp med f.eks. pizza, gryterett eller noe annet enkelt.

Så kanskje er det der det ligger? Altså at familie og venner føler at de er til bry fordi dere har det så "perfekt" og "strøkent" til enhver tid? Og at dere legger så mye innsats i matlaging og oppvarting at folk føler at de utnytter dere? Selv om dere ikke føler det sånn, så kan det være et signal likevel, som andre oppfatter.

Skrevet

Jeg tenkte noe av det samme som ninnima skriver, at de kanskje føler at det blir for mye oppvartning, og at gjestene dermed føler at de er til bry.

jeg syns også det er hyggelig å stikke innom til folk når det tas enkelt, og når interiør osv gjenspeiler at det faktisk kan brukes litt. Hvis ikke sitter man gjerne på enden av stolen og håper man ikke søler, spesielt dersom man har med barn...

Sannsynligheten for at de inviterer tilbake er nok kanskje og noe mindre fordi gjestene deres kanskje føler de må leve opp til standarden i mat og sofa og interiør osv, og det verken kan eller vil de. Noe sånt kanskje.

Det er noe i det at det enkle ofte er det beste.

Selv om dere ikke syns det er stress, så tror kanskje gjestene deres det.

Skrevet

Vanskelig å svare på. Men det som slo meg... dere har et strøkent hjem og varter alltid opp med det beste i matveien. Jeg kan godt stikke innom til folk som IKKE har det så strøkent, og IKKE varter opp med det beste av mat. Jeg stikker gjerne innom der hvor huset ser ut som om det bor noen der, og man kan "risikere" å få servert te og marie-kjeks, for det var det de hadde.

Jeg vet ikke om du skjønner hva jeg prøver å si. Jeg vil ikke være til "bry". Jeg vil ikke at andre skal stå på hodet og pynte huset og kokkelere, og ende med å vaske sofatrekkene når vi har gått. Da føler jeg meg nettopp til bry. Jeg føler at jeg ikke bare kan stikke innom, for da må de jo sette himmel og jord i bevegelse for å varte meg opp - og altså vaske ned huset etter meg.

Hjemme hos oss har vi et hjem som tåler bruk. Om noen søler i sofaen så tørker vi av med en klut, og ingen skade er skjedd. Sofabordet brukes av ungene til lek og tegning, og bærer preg av det, kan man si... Kommer noen innom så setter vi over kaffen, og inviterer vi noen så varter vi opp med f.eks. pizza, gryterett eller noe annet enkelt.

Så kanskje er det der det ligger? Altså at familie og venner føler at de er til bry fordi dere har det så "perfekt" og "strøkent" til enhver tid? Og at dere legger så mye innsats i matlaging og oppvarting at folk føler at de utnytter dere? Selv om dere ikke føler det sånn, så kan det være et signal likevel, som andre oppfatter.

Ja, det kan jo være noe i det. Siden jeg selv ikke opplever lyse møbler som noe stress og problem og tar gladelig av trekkene til vask har jeg ikke tenkt på at kanskje andre tenker annerledes så det var interessant å høre hva du/dere hadde å si om dette?

Hmm, kanskje du eller andre har noen tips om hvordan vi skal tone alt ned så det blir hyggeligere og mindre stress for andre å komme på besøk til oss.

Takker for tips! :-)

Gjest josefine1
Skrevet

Ingenting galt med dere, men jeg tror kanskje dere får mer besøk om dere ikke styrer så veldig.

Det kan nå ikke være noen som ikke kommer på besøk pga hvilke møbler dere har, hvordan det ser ut hjemme hos dere. Er det noe jeg gir blaffen i hos dem jeg er på besøk hos så er det nå det. Jeg for min del stikker like gjerne innom de som ikke er så huslig av seg, som de som er det.

Jeg tror også at det kan være at folk får prestasjonsangst siden dere varter så opp.

Her hos oss stikker det innom noen omtrent hver dag, det eneste de får er en kaffekopp. Skal vi møtes en vennegjeng for en liten fest en lørdagskveld f.eks., så ber vi dem om å ta med seg det de har lyst å drikke på å stikke innom. Ikke noe mer dill dall. Tror det er sånn folk vil ha det, og trives best med.

Skrevet

Jeg tror folk har nok med seg selv i sin travle hverdag slik at tiden ikke strekker til, samt at dere er veldig slitsomme perfeksjonister.

Gjest girl with no name
Skrevet

Det er sånn det er for tida. Ellers har jeg lagt merke til at folk liksom skal måle seg med andre. Hvis noen har gjort seg skikkelig flid, så kommer en kommentar om at 'hvordan skal en annen matche det her da?'. Så folk føler at det blir vanskelig å gjøre gjengjeld på en måte, både økonomisk og arbeidsmessig kanskje.

Hva med å foreslå at dere går ut på pizzarestaurant med barna en søndag. Da stiller alle på lik fot. Eller en tur hvor der har med mat og drikke.

Ellers er det lov å be folk på kaffe og vafler også. Eller bare kaffe for den saks skyld. Kan jo sprette ei kjekspakke hvis du har.

Har du sett om det er annerledes om sommeren, når dere er ute. Slapper folk mer av hos dere da? Elelr har dere lyse møbler der også. Hvite møbler er nok ikke småbarnsforeldres favoritt noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...