Gå til innhold

Er det mulig å gå fra rotekopp til _litt_ ryddigere?

Anbefalte innlegg

Gjest Lille rotekopp
Skrevet

Jeg er en håpløs rotekopp. Om jeg er hjemme en hel dag kan jeg godt flytte rundt på ting, tørrmoppe litt her og vaske litt der, men uansett blir det ikke ryddig. Jeg greier det bare ikke. Unntaket er om vi får besøk, hehe :)

Nå skal vi flytte, og jeg har lyst til å ha det i alle fall litt finere der. Har tenkt litt på bokhyller med kurver i, slik at dilldall kan puttes dit. Det ser jo bedre ut enn at det ligger på bordet for eksempel.

Har dere greid å bli ryddigere, eller har dere noen smarte tips?

Skrevet

Hehe...

Jeg er rotekopp1 og gift med rotekopp2.

Det er helt grusomt, og det eneste som funker er, som du er inne på, at vi får besøk. Nå flyttet vi i sommer og det er uaktuelt å bo i rot resten av livet, så vi har brukt nå over 3 måneder på å prøve å få det ryddig. Mannen er veldig oppgitt over meg da. Jeg har fri en dag i uken og etter jeg har vært hjemme en hel dag er det stort sett mer rotete enn det var da han dro på jobb.

Jeg har ikke så mange tips. Men man må ha tid, lyst, gjerne musikk og nok steder å legge alt rotet. Også må man være veldig hard med kaste-hånda. Nå som du skal flytte har du en ypperlig mulighet til å kaste MYE. Du bør pakke i system, det tror jeg kan være lurt. Jeg pakket på følgende måte: "skyv det du finner oppi en uegnet beholder". Det har selvsagt ikke vært bra nå som vi prøver å pakke ut og komme i orden.

Du har min dypeste medfølelse og lykke til. Nå ser det faktisk temmelig ålreit ut her hos meg, men cluet er å ha steder man kan gjemme rotet.

Skrevet

Du må lage system på alt. Alt har fast plass - og det må legges på plass etter bruk.

Viktig å tenke praktisk, at det er et system på hvor de ulike tingene er, feks er det greit å ha alt av papirer, regninger i nærheten av dataen, slik at du slipper å løpe rundt hele huset for å hente de.

Skrevet

Spør du samboeren min vil han svare jada, det kan man fint lære seg. Spør du meg sier jeg nei.. det finnes ikke håp.. ;-)

Skrevet

Kast halvparten av det du eier hver gang du flytter. Det har jeg gjort.

Skrevet

Er sånn jeg også. Rydder best under press... Skulle virkelig ønske jeg klarte å holde kjøkken, bad, gang og stue OK til vanlig, men altfor ofte sklir det ut igjen og flyyyyyyyyyyter... *sukk*'

Skrevet

Fikk et tips engang om å ha en rotekopp/-kurv i hvert rom hvor jeg kunne putte alt mulig som ellers ville ligge å flyte. Av og til må man jo rydde i disse kurvene, men rotet er ihvertfall samlet på et sted, og det ser ryddigere ut ellers i rommet. Ringer det på døra er det jo også lett å sette denne rotekurven unna i en fei.

Skrevet

Eg trur ikkje ein kan gå frå å vere total rotekopp til å bli 100% strøken. Men at ein kan få det litt ryddigare rundt seg til vanleg, ja det går an!

Vi har enda ikkje klart det ;-) Men eg er overtydd om at det går på to ting. Det eine er å prøve å endre vanane sine, og det er vanskeleg og tar tid, men små endringar til det betre er mogleg.

Det andre er SYSTEM, SYSTEM, SYSTEM. Sørg for at du har NOK plass til kvar ting - nei, rettare sagt, til kvar gruppe av ting. Har du for lite plass, må du kaste.

Viss alle kleda ligg i skittentøyskorger (anten dei er skitne eller reine) fordi du ikkje har skapplass, må du a)skaffe deg litt meire skap og b)kvitte deg med nokre klede. Dette gjeld alle ting.

Trådkorger, ringpermar, skaff deg eit system til å ordne opp i rotet.

Når dét er gjort kan du begynne å legge opp ei rutine for å faktisk bruke systemet. Det er på dette stadiet vi er her heime. Sørg også for at systemet er lett å bruke.

Og ha alltid ei lita altmoglegskål til det småtteriet som berre havnar her og der.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg er blitt litt ryddigere ja. Etter jeg ble sammen med sambo. Han er veldig ryddig av seg, iallefall i forhold til meg. Før stod oppvasken til taket før jeg gadd å gjøre noe. Nå rydder vi kjøkkenet med en gang vi er ferdig å spise, enten han eller jeg, eller begge samtidig. Jeg tok meg vel sammen fordi jeg syntes vel kanskje det var litt flaut å være så rotete når han var så ryddig. Hehe. Men han har da merket at jeg ikke er like ryddig som han. Men jeg har iallefall forbedret meg :)

Tips? Njææ.. det vet jeg ikke. Kurver til småting er lurt. Det har jeg også. Jeg har en del dilldall som jeg ikke har bruk for akkurat nå men som jeg ikke vil kaste. Både smått og stort. Tror jeg fyller en sånn flytte-eske og setter på loftet (med bl.a. stygge håndklær som jeg fikk av mormor da hun levde og er for sentimental til å kaste, diverse kjøkkenredskaper og annet vi har dobbelt opp av etter vi flyttet sammen etc.)

Skrevet

Jeg er også en rotekopp!

Det blir aldri helt strøkent hos oss. Jeg _prøver_ å være bevisst på at ting skal ha sin faste plass, da blir det lettere å rydde. Og så må man kaste ting. Og man må legge ting på plass med én gang, ikke mellomlagre ting her og der "midlertidig".

Som andre her har jeg diverse bokser som jeg gjemmer rot i. Ja, det ser ryddigere ut når ting ligger i bokser. Men samtidig er det en fare for at man bare kjøper flere og flere bokser til å skjule rotet i, i stedet for å rydde ordentlig. Så glemmer man hvor man la det, og så ender det med at man kjøper nytt fordi man ikke finner det man har, og dermed har man plutselig behov for enda flere bokser.. (Ja, jeg snakker av erfaring...)

Det er vanskelig å rydde ordentlig uten å ha nok skikkelig oppbevaringsplasser. Invester i godt med skapplass, så blir det lettere.

Skrevet

Mitt smarteste ryddetips er å alltid rydde minst 5 ting før jeg legger meg. (I tillegg til alt det andre jeg gjør)

Ser nå at jeg klarer å holde ting litt mer i sjakk.

Vesla må også dette, og der har det gjort stor forandring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...