Gå til innhold

Ny laptop - men ikke fornøyd

Anbefalte innlegg

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg kjøpte en laptop for ikke så lenge siden, som jeg mente skulle hovedsakelig være til skolebruk, da den laptopen jeg bruker til vanlig er litt for stor til å dra med seg i sekken. Noen av dere husker kanskje tråden jeg skrev om det, da jeg ønsket tips om hvilken laptop jeg burde kjøpe.

Jeg landet tilslutt på en laptop med 14,1" widescreen, av merket HP. Jeg kunne ha valgt en med enda mindre skjerm (jeg skulle jo egnetlig ha en så liten en som mulig), men da jeg så at de hadde akkurat samme pris, men den med 14,1" hadde omtrent dobbelt så bra spesifikasjoner, så kjøpte jeg den.

Jeg angrer nå på det kjøpet. Den er mindre enn den jeg hadde i utgangspunktet, og lettere å ta med seg, men det hadde unektelig vært bra med en enda mindre en (feks den andre jeg så på). Skjermen er jo uansett liten, og widescreen og greier, så en skjerm som er like høy, men ikke widescreen, vil gi en like god oversikt i feks tekstbehandling.

En annen ting er at tastaturet bråker en del mer enn det jeg hadde forestilt meg, og jeg ser ikke for meg at jeg kan sitte på noen stille lesesal med den, uten at folk rundt meg blir irriterte.

En tredje ting er at det virker som om den har veldig dårlig batterilevetid. Det er mulig jeg er litt bortskjemt med den jeg har fra før, som holder opptil fire timer med tekstbehandling/surfing, men denne holder i overkant av to timer med tekstbehandling, om jeg skrur av det trådløse nettverket for å spare strøm. Dessuten hadde jeg den ferdig oppladet for et par dager siden, og hadde ikke brukt den siden det, og da var batteriet på rundt 40% (!). Det kan da umulig være riktig, at den skal sluke så mye batteri når den ikke er i bruk? Den var avslått, altså ikke hvilemodus eller dvalemodus eller noe sånt.

Spørsmålet er altså hva som er det beste jeg kan gjøre nå. Aller helst vil jeg kvitte meg med pc'en, men den er helt ny, og kostet 8.000 kroner, og jeg har ikke lyst til å få 4.000 igjen for den på qxl.no. Dette med batteriet,- kan det være en reklamasjonsting? Men isåfall vil jeg vel bare ev. få den utbedret, og få pcen tilbake.

Flere butikker skryter sånn av sin returrett på 30 dager, men det må vel bare gjelde dersom pakningen er ubrutt og produktet ikke brukt? For jeg har tross alt brukt pcen en 12-15 timer kanskje, og den er jo ikke ny mer, i ordets rette forstand. Men nederst på kvitteringen står det at det kreves et gebyr på minst kr. 600 ved retur av produkter med harddisk, ettersom den må formateres/slettes og sånt. Og det tyder jo nesten på at det er lov å ha brukt den først? Eller er det bare noe de gjør uansett?

Jeg liker ikke tanken på at produkter jeg kjøper i butikken kan være brukt 12-15 timer av andre, men dersom det faktisk skulle være lovlig å returnere det av en eller annen grunn (jeg har ikke tenkt å lyve og si at den er ubrukt), så kunne jo det være interessant å bruke.

Så altså:

1. Er det noen returmuligheter? (kjøpt på SIBA)

2. Hvor mye kan jeg "kreve" for den om jeg legger den ut for salg?

Skrevet

Hvis prisen var 8000,- og det er en pris tilsvarende maskin ligger på nå, så bør du kunne få mer enn 4000,- iom. at den er ny. 6000,- kanskje?

Jeg tviler på at du får levert den tilbake, men det er jo bare å sjekke. Batteritiden på rimelige batterier er ofte bare 1-2 timer, så det høres ikke unormalt ut. Det er én av forskjellene på maskiner i 15-20000 kroners klassen og de under 10000. Batterier med mange celler, og dermed lang batteritid, er dyre.

"......................................."

Skrevet

Fra SIBA.no

"Ved retur av datamaskiner forbeholder vi oss retten til å debitere kunden en avgift for tilbakelevering. Er datamaskin tatt i bruk og startet, tar vi en avgift på 995,-."

Ville tatt turen tilbake dit jeg fremfor å prøve å selge den iallefall. Og jeg syns du er heldig om du har 2 timers batterilevetid. Min holder ca 30 minutter. ;)

Gjest Calóni
Skrevet

Hvis prisen var 8000,- og det er en pris tilsvarende maskin ligger på nå, så bør du kunne få mer enn 4000,- iom. at den er ny. 6000,- kanskje?

Jeg tviler på at du får levert den tilbake, men det er jo bare å sjekke. Batteritiden på rimelige batterier er ofte bare 1-2 timer, så det høres ikke unormalt ut. Det er én av forskjellene på maskiner i 15-20000 kroners klassen og de under 10000. Batterier med mange celler, og dermed lang batteritid, er dyre.

"......................................."

Den laptopen jeg har nå kostet 11.000 for et par år siden, og batterikapasiteten er jo kjempebra. Men jeg fikk anbefalt den nettopp pga batteriet, da.

Jeg kan vel selge den nye, men det er så surt å tape 6000 kroner bare fordi jeg var så dum å ikke tenke på det viktigste for en skolepc, nemlig batterilevetid og tastaturstøy :/

Er det noe poeng i å dra innom Siba å høre, eller blir det bare sett på som kjempefrekt å i det hele tatt innbille seg at de kan gi noen råd om et pc-kjøp jeg angrer på?

Jeg sa forøvrig til dem at batteritiden var viktig for meg, så etter mye om og men kom de fram til at batteriet bør vare i rundt 2,5 timer ved vanlig bruk. Det stemmer jo sånn omtrent, men de sa ingenting om at den bruker like mye mens den er avslått, og det er kankje en grunn til å klage? Jeg tok ut kabelen nå, etter å ha fulladet den og så latt den stå i noen timer ekstra. I morgen skal jeg skru den på og sjekke batterinivået, og om det ligger på noe særlig under 95% så blir jeg ikke helt blid, tror jeg.

Gjest Calóni
Skrevet

Fra SIBA.no

"Ved retur av datamaskiner forbeholder vi oss retten til å debitere kunden en avgift for tilbakelevering. Er datamaskin tatt i bruk og startet, tar vi en avgift på 995,-."

Ville tatt turen tilbake dit jeg fremfor å prøve å selge den iallefall. Og jeg syns du er heldig om du har 2 timers batterilevetid. Min holder ca 30 minutter. ;)

Ah, takk for svar :)

Men..."tatt i bruk og startet", er det synonymt med "tatt i bruk og dratt fram og tilbake til skolen 4-5 ganger og skrevet en oppgave på"?

Skrevet

Ah, takk for svar :)

Men..."tatt i bruk og startet", er det synonymt med "tatt i bruk og dratt fram og tilbake til skolen 4-5 ganger og skrevet en oppgave på"?

Drit nå i hvor mye den er brukt, de bare formaterer og selger den på nytt. ;)

Men det er viktig at du har all emballasje og kan pakke den inn på samme måte som du fikk den da.

Gjest Calóni
Skrevet

Drit nå i hvor mye den er brukt, de bare formaterer og selger den på nytt. ;)

Men det er viktig at du har all emballasje og kan pakke den inn på samme måte som du fikk den da.

Hehe...jeg kan vel alltids dra å høre, men...synes det er en uting å prøve å gi tilbake noe som er brukt, med mindre det er retningslinjer som helt klart sier at man kan det...

Om ikke annet bør jeg vel begynne å slette alt av dokumenter og programmer jeg har lagt inn på den, for det må jeg jo uansett om jeg har tenkt til å selge den...

Skrevet

Den laptopen jeg har nå kostet 11.000 for et par år siden, og batterikapasiteten er jo kjempebra. Men jeg fikk anbefalt den nettopp pga batteriet, da.

Jeg kan vel selge den nye, men det er så surt å tape 6000 kroner bare fordi jeg var så dum å ikke tenke på det viktigste for en skolepc, nemlig batterilevetid og tastaturstøy :/

Er det noe poeng i å dra innom Siba å høre, eller blir det bare sett på som kjempefrekt å i det hele tatt innbille seg at de kan gi noen råd om et pc-kjøp jeg angrer på?

Jeg sa forøvrig til dem at batteritiden var viktig for meg, så etter mye om og men kom de fram til at batteriet bør vare i rundt 2,5 timer ved vanlig bruk. Det stemmer jo sånn omtrent, men de sa ingenting om at den bruker like mye mens den er avslått, og det er kankje en grunn til å klage? Jeg tok ut kabelen nå, etter å ha fulladet den og så latt den stå i noen timer ekstra. I morgen skal jeg skru den på og sjekke batterinivået, og om det ligger på noe særlig under 95% så blir jeg ikke helt blid, tror jeg.

Handle på annet sted enn Siba og lignende steder neste gang du skal handle seriøst og vil ha kompetent hjelp kanskje?

Personlig vil jeg anbefale Datakjeden; de gutta jeg har snakket med der virker både flinke og service-minded. Og har nok en del mer datakunnskap en den jevne selger på sjapper a la Siba/Elkjøp/Expert også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...