Gå til innhold

Når mor kommer og vasker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker å nevne for min mor at det ser ikke særlig ryddig ut hjemme med henne heller om hun kommer på besøk og kommenterer rotet her. Da holder hun som regel kjeft.

Jeg hadde nok blitt litt sur faktisk om hun satte igang å vaske, for det hadde jeg tatt som at hun ikke synes jeg (el samboer) gjør ting skikkelig...

Skrevet

Kjenner meg VELDIG godt igjen ja;)

Ta med moren din på kafè eller noe sånt, så slipper du at hun vasker...

Selv syntes jeg det er deilig med hushjelp;)

Har forresten vikelig hushjelp også, men hun vasker "ikke bra nok" ifølge min mor, så nå har jeg 2!!!

Skrevet

Send henne hit, leiligheten kunne trenge en rundvask ;o)

Skjønner godt at du blir sint. Tar hun ikke en klar melding om å la være?

Du får dra hjem til henne og oppføre deg sånn som henne. Vaske og holde på. Så kanskje hun tar poenget?

Gjest Elextra
Skrevet

Antar grunnen til at hun styrer slik er dels vanskeligheter med (og litt uvilje til) å innse at du er voksen og klarer seg selv, og dels er det uttrykk for kjærlighet. Noen gjør det i ord, andre i gjerning.

Klart at du må sette grenser, si fra neste gang hun setter i gang at du selvfølgelig er takknemlig for hjelp (vel..), men at du ønsker å stå for renholdet av leiligheten selv.

Skrevet

Hadde vært overtakknemlig over at mor hadde hjulpet meg å vaske. Det må du sette pris på. Hva med å gjøre henne en tjeneste i gjengjeld. Det finnes sikkert også noe hun trenger hjelp til.

Skrevet

Hei på deg!

Jeg kjenner meg veldig igjen... Min mor bor langt unna også, så når hun kommer så er hun her gjerne en uke hvertfall. Jeg blir helt stressa jeg selv om det selvsagt er mye hjelp i henne også!!

Min nye "mestringsstrategi" er å være henne litt i forkant. Når jeg merker at hun begynner å se seg om etter støvsugeren så sier jeg noe a la "vet du mamma, det hadde vært såå fint om du kunne hjulpet meg å rydde i fryseren/vaske i matboden/vaske vinduer og skifte gardiner mens du er her denne uken". På den måten så slipper jeg at hun vaser rundt i stue/kjøkken/soverom, og hun kan heller holde på med sånne "harmløse" men viktige (og kjedelige..) ting som jeg kanskje har planlagt på forhånd at hun kan pusle med.

I tillegg er mitt beste tips å sørge for å skaffe henne et barnebarn. Etter at barnebarnet kom i hus er hun adskillig mer opptatt med å stelle og leke med han enn å støvsuge under gjestesenga:-)

Skrevet

Sånn var mora mi også. Jeg var storfornøyd mens Sheila gikk rundt og putret i dagesvis etterpå.

Skrevet

Oi. Det var ikke hyggelig.

Min mor var på besøk en helg og jeg sa klart i fra at jeg ikke hadde fått til å vaske før hun kom, fordi jeg hadde migreneanfall. På lørdagen spurte hun forsiktig om vi sammen skulle få gjort litt unna mens hun var her, siden det ikke er så lett når man er alene med småbarn. Hun var veldig påpasselig med å nevne at om jeg ikke hadde lyst til det, så gjorde vi det selvfølgelig ikke.

Jeg fikk tørket støv og vasket i stua, mens hun gikk tur med sønnen min. Og etterpå skrubbet hun ovn og kjeler og plater i to timer. Jeg var utrolig takknemlig for det.

Men det var greit, nettopp fordi hun ikke trengte seg på og samtidig understreket at hun ikke mente at jeg ikke gjorde en god nok jobb på egenhånd.

Når hun gjør det slik er det jo bare fordi hun faktisk vil hjelpe og ikke understreke et poeng. Fint gjort av mammaen din.

Skrevet

Jeg har det absolutt ikke slik - det er ikke noe som sies som kritikk av meg.

Men når min mor er her, tar hun gjerne i et tak. Hun tar ut og inn av oppvaskmaskina, bretter sammen tøy som er vasket osv. Men aldri noen storrengjøring.

Skrevet

Når hun gjør det slik er det jo bare fordi hun faktisk vil hjelpe og ikke understreke et poeng. Fint gjort av mammaen din.

Ja :) Det var ment som et eksempel på hvordan slikt kan gjøres på en positiv måte, ikke en negativ måte :)

laguna1365380434
Skrevet

Nei huff..Det ville jeg ikke likt heller..:-I

Når mamma kommer hit er det meningen vi skal hygge oss og skravle, ikke vaske hus. Huset mitt vil jeg vaske sjøl, og gjestene mine vil jeg at skal sitte ned og være ssiale med meg.

Jeg flyttet hjemmefra ganske tidlig, og da hendte det jeg _spurte_ om hjelp til enkelte ting (Vindusvask som jeg ikke kunne, om jeg kunne sende opp litt vask fordi jeg ikke hadde tørketrommel, etc) men å få sånt ubedt er jo både innvaderende og ganske frekt.

Jeg går da ikke rundt og vasker hos mamma heller (med mindre hun _spør_ meg om å hjelpe med noe!)

Grunnleggende respekt.

Synes jeg.

Skrevet

Nei, det må ikke være sånn.

Og jeg vil tippe at mange av de mødrene som er sånn, selv irriterte seg over invaderende mødre og svigermødre i sin tid og burde vite bedre.

Men før eller siden blir vi alle som våre mødre, kanskje?

Jeg gruer meg til den dagen jeg ser mora mi i speilet om morgenen.

Skrevet

_Da_ hadde jeg revnet. Enkelt og greit. Ok, det er ikke alltid strøkent her, og det er heller ikke målet.

Uff, jeg kjenner jeg blir sint når jeg leser om mora di.

Gjest Debra irl
Skrevet

Jeg hadde satt SÅ pris på jobben, men ikke de kommentarene som kommer med hjelpen....

Gjest girasol
Skrevet

Jeg hadde satt SÅ pris på jobben, men ikke de kommentarene som kommer med hjelpen....

Enig med deg :)

Skrevet

Send henne hit, jeg tar i mot dama med åpne armer!

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg opplever ikke dette, men jeg passer på at det er nyvasket når foreldrene mine kommer.

Det eneste hun gjør er å klore vasken min.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...