Gjest Jannike L Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Har hatt 3 dager ferie uten lønn.i disse dagen har jeg vært dårlig( låsning i bekken).Har vært på fjellet og ikke kommet meg til lege.Men har time hos lege i dag.Spørsmålet er om jeg kan be om sykemelding nå eller må jeg vente til det har gått tre dager ( egenmelding) for så å be om sykemelding senere? 0 Siter
Gjest mrsv Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Du kan be om å få sykemelding i dag, og da slipper du å bruke av dine egenmeldingsdager. Hilsen 0 Siter
Gemini Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Når en sykemelding kommer direkte etter en egenmelding så blir ikke denne egenmeldingen regnet med som egenmelding lenger. Du trenger ikke å få tilbakedatert sykemeldingen (som jo ikke er lov, men som enkelte leger praktiserer allikevel). Neste gang du er syk og ikke kommer deg til lege, så ring legekontoret, slik at de kan skrive at første kontakt var dato sånn-og-sånn. Da har de nemlig mulighet for å tilbakedatere også. Ikke at det er så avgjørende i slike tilfeller som det du nå skisserte. 0 Siter
Gjest lurte jeg på Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Når en sykemelding kommer direkte etter en egenmelding så blir ikke denne egenmeldingen regnet med som egenmelding lenger. Du trenger ikke å få tilbakedatert sykemeldingen (som jo ikke er lov, men som enkelte leger praktiserer allikevel). Neste gang du er syk og ikke kommer deg til lege, så ring legekontoret, slik at de kan skrive at første kontakt var dato sånn-og-sånn. Da har de nemlig mulighet for å tilbakedatere også. Ikke at det er så avgjørende i slike tilfeller som det du nå skisserte. Hvordan vet arbeidsgiver at du har vært syk i "egenmeldingsdagene" da ? Hvis ikke legen kan tilbakedatere sykemeldingen, eller egenmeldingen brukes ? 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Hvordan vet arbeidsgiver at du har vært syk i "egenmeldingsdagene" da ? Hvis ikke legen kan tilbakedatere sykemeldingen, eller egenmeldingen brukes ? En arbeidsgiver kan aldri vite om en ansatt har vært syk i egenmeldingsdagene. H*n må ganske enkelt stole på det. Det gjelder jo både om du bare tar egenmeldingsdager, eller om det følger på en sykemelding etterpå. Det er nok en del som misbruker egenmeldinger, men som sagt, arbeidsgiver må bare stole på det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.