Gå til innhold

Sykemelding

Anbefalte innlegg

Gjest Jannike L
Skrevet

Har hatt 3 dager ferie uten lønn.i disse dagen har jeg vært dårlig( låsning i bekken).Har vært på fjellet og ikke kommet meg til lege.Men har time hos lege i dag.Spørsmålet er om jeg kan be om sykemelding nå eller må jeg vente til det har gått tre dager ( egenmelding) for så å be om sykemelding senere?

Skrevet

Du kan be om å få sykemelding i dag, og da slipper du å bruke av dine egenmeldingsdager.

Hilsen

Skrevet

Når en sykemelding kommer direkte etter en egenmelding så blir ikke denne egenmeldingen regnet med som egenmelding lenger. Du trenger ikke å få tilbakedatert sykemeldingen (som jo ikke er lov, men som enkelte leger praktiserer allikevel).

Neste gang du er syk og ikke kommer deg til lege, så ring legekontoret, slik at de kan skrive at første kontakt var dato sånn-og-sånn. Da har de nemlig mulighet for å tilbakedatere også. Ikke at det er så avgjørende i slike tilfeller som det du nå skisserte.

Gjest lurte jeg på
Skrevet

Når en sykemelding kommer direkte etter en egenmelding så blir ikke denne egenmeldingen regnet med som egenmelding lenger. Du trenger ikke å få tilbakedatert sykemeldingen (som jo ikke er lov, men som enkelte leger praktiserer allikevel).

Neste gang du er syk og ikke kommer deg til lege, så ring legekontoret, slik at de kan skrive at første kontakt var dato sånn-og-sånn. Da har de nemlig mulighet for å tilbakedatere også. Ikke at det er så avgjørende i slike tilfeller som det du nå skisserte.

Hvordan vet arbeidsgiver at du har vært syk i "egenmeldingsdagene" da ?

Hvis ikke legen kan tilbakedatere sykemeldingen, eller egenmeldingen brukes ?

Gjest Calóni
Skrevet

Hvordan vet arbeidsgiver at du har vært syk i "egenmeldingsdagene" da ?

Hvis ikke legen kan tilbakedatere sykemeldingen, eller egenmeldingen brukes ?

En arbeidsgiver kan aldri vite om en ansatt har vært syk i egenmeldingsdagene. H*n må ganske enkelt stole på det. Det gjelder jo både om du bare tar egenmeldingsdager, eller om det følger på en sykemelding etterpå. Det er nok en del som misbruker egenmeldinger, men som sagt, arbeidsgiver må bare stole på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...