Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/10/05/478845.html

Jeg må si at det er en del ting i forbindelse med innvandringsdebatter, muhammedbråk etc., som gjør Danmark attraktivt. Det er imidlertid interessant at det skal være så forbannet vanskelig å utføre gode, kvalitative undersøkelser og forskning, som viser konkrete, entydige resultater. Aldersgrense høres jo veldig bra ut. Men hvis det faktisk _ikke_ hjelper, så er det jo meningsløst.

"......................................."

Skrevet

Jeg har ikke lest linken, men om aldersgrenser kan jeg si at det er veldig mye snakk om i dansk media om de som rammes av regelen selv om regelen ikke er ment å skulle ramme dem. Veldig mange dansker blir "tvunget" til å flytte ut av landet fordi de har funnet seg en mann/kone i utlandet.

Skrevet

Jeg har ikke lest linken, men om aldersgrenser kan jeg si at det er veldig mye snakk om i dansk media om de som rammes av regelen selv om regelen ikke er ment å skulle ramme dem. Veldig mange dansker blir "tvunget" til å flytte ut av landet fordi de har funnet seg en mann/kone i utlandet.

Ja, jeg leste det. Men jeg er ikke sikker på om det egentlig er en god nok grunn mot aldersgrenser. Er det en automatisk menneskerett å få hente inn en ektefelle som dermed skal få automatisk statsborgerskap?

"........................................."

Skrevet

"Det er imidlertid interessant at det skal være så forbannet vanskelig å utføre gode, kvalitative undersøkelser og forskning, som viser konkrete, entydige resultater."

Jeg synes det er vel så interessant at det skal være så forbannet vanskelig å utføre gode kvalitative undersøkelser og forskning, som viser konkret og entydig hvor stort problemet med familiegjenforening er og hvilke konsekvenser det får - både for enkeltpersoner og samfunnet forøvrig.

Skrevet

Ja, jeg leste det. Men jeg er ikke sikker på om det egentlig er en god nok grunn mot aldersgrenser. Er det en automatisk menneskerett å få hente inn en ektefelle som dermed skal få automatisk statsborgerskap?

"........................................."

Ikke nødvendigvis, men det er jo ikke snakk om å få automatisk statsborgerskap her.

Uansett reiser de som virkelig går inn for å få dattera/sønnen tvangsgiftet bare til Sverige eller hjemlandet.

Jeg kan nevne et eksempel på folk som ikke får komme inn i landet pga. strenge familiesammenføringsregler: En dansk student giftet seg med en utenlandsk kvinne (jeg husker ikke helt hvor hun kom fra). Fordi han var student, mente myndighetene at han ikke hadde mulighet til å forsørge kona og nektet henne dermed oppholdstillatelse. Kona hadde på det tidspunket bodd en stund i landet og ekteparet hadde klart seg uten annen støtte fra det offentlige enn studielånet hans (som han uansett hadde krav på).

Skrevet

Ikke nødvendigvis, men det er jo ikke snakk om å få automatisk statsborgerskap her.

Uansett reiser de som virkelig går inn for å få dattera/sønnen tvangsgiftet bare til Sverige eller hjemlandet.

Jeg kan nevne et eksempel på folk som ikke får komme inn i landet pga. strenge familiesammenføringsregler: En dansk student giftet seg med en utenlandsk kvinne (jeg husker ikke helt hvor hun kom fra). Fordi han var student, mente myndighetene at han ikke hadde mulighet til å forsørge kona og nektet henne dermed oppholdstillatelse. Kona hadde på det tidspunket bodd en stund i landet og ekteparet hadde klart seg uten annen støtte fra det offentlige enn studielånet hans (som han uansett hadde krav på).

Joda, jeg sier overhodet ikke at jeg mener at dette er enkelt og nødvendigvis riktig praksis.

"......................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...