Gjest Calóni Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Vil det si at dersom en person levde på 1700-tallet, så vil "samtidens oppfatning" være oppfatningen som rådet på 1700-tallet? Må bare forsikre meg om at "samtiden" betyr "samtidig som personen levde", og at det ikke betyr dagen i dag. På forhånd takk for svar! 0 Siter
Gjest GA Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Helt enig i din tolkning. "Samtiden" er ikke dagen i dag, men f.eks 1700-tallets menneskers oppfatning av seg selv. 0 Siter
Gjest mrsv Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Når det gjelder fortid er det vel "datidens oppfatning" et bedre uttryk. Hilsen 0 Siter
morsan Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Det er korrekt! Akkurat som man f eks snakker om Sigrid Undsets "samtidsromaner", i motsetning til hennes historiske romaner. 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 o kloke DOL'ere (Dessuten viste det seg at jeg ikke var så verst selv ) 0 Siter
Gjest datidens Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Noen ganger kommer det tydelig frem av sammenhengen, og da kan du bruke "samtiden". Ville brukt "datidens" der det passer, nettopp for å unngp missforståelser. 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Noen ganger kommer det tydelig frem av sammenhengen, og da kan du bruke "samtiden". Ville brukt "datidens" der det passer, nettopp for å unngp missforståelser. Jepp, enig i at datidens er et mer presist ord. Lettere forståelig, om ikke annet. Men det her sto i en oppgavetekst, så jeg trengte å skjønne hva det betydde 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.