Gå til innhold

Jeg har så lyst på hund!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter og sikler på hunderaser, har så veldig lyst på en hund.

Men Squishy er 14 måneder nå og jeg er alene med han mestparten av tiden. I tillegg leier vi leilighet, så det blir svært vanskelig med flytting i framtiden. Da vil hunden mest sannsynlig bli et problem, det er mange utleiere som ikke ønsker husdyr. I tillegg bor vi nå nær skogen, men det er ikke sikkert vi vil fortsette med det. En annen ting er at jeg vil være på jobb mestparten av dagen til neste år og det er jo ikke alle hunder som er så fornøyd med. Samtidig kan akkurat det gå veldig bra, men man vet det ikke på forhånd.

Hva synes dere? Er det veldig dumt å i det hele tatt vurdere dette nå? Jeg har vel egentlig svart på mitt eget spørsmål, men kanskje noen har gode argumenter for? ;)

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

14

• Carina82

4

• hare1365380455

4

• Atene

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Skrevet

SKAL du skaffe deg hun burde det hvertfall gjøre NÅ, som du er hjemme hele tiden og har mulighet til å konstant forme hunden. Det blir vanskeligere hvertfall når man begynner å jobbe.

Gjest lånehund
Skrevet

Du bør ikke skaffe deg hund nå.

Men ønske deg hund, det kan du gjøre. Kos deg med tanken på at du en dag skal ha hund (igjen).

Og mens hverdagen er litt travel og du egentlig er bundet nok med det å være alenemor, kan du være "besøkshjem" for hunder i familien, vennekretsen, kollegakretsen, naboer.

Vi har to hunder vi er "besøkshjem" for, det er kusinen til en venn av meg som har en flatcoat, og en kollega som har en terrier. Noen ganger i halvåret har vi hund en helg, eller en kort ferie, når eierne skal bort.

Skrevet

Det er veldig dumt å vurdere det.

Hvordan skal du få gått kveldstur med hunden, for eksempel?

candyqueen_83
Skrevet

Jeg ville heller holdt meg til drømmen et par år. Vente til sønnen din er litt større og du kanskje vet hvordan du jobber,hvordan du bor osv. Ikke mye gøy å måtte gi fra seg hunden om et par år. Men jeg tror du tenker det samme :)

Gjest Calóni
Skrevet

Det er veldig dumt å vurdere det.

Hvordan skal du få gått kveldstur med hunden, for eksempel?

Å vurdere er vel aldri dumt. For om man ikke vurderer, så går man rett på sak, og da kan man kanskje ende opp med hund likevel? ;)

Gjest har ikke hund selv
Skrevet

Når jeg leser innlegget ditt, syns jeg å merke meg at mellom linjene står det egentlig at det ikke passer for deg å skaffe deg en hund nå :), eller tar jeg feil?

Hvis du er hjemmeværende nå er det jo et ypperlig tidspunkt å skaffe deg en valp på. For en liten valp skal jo ikke være helt alene den første tiden. Da kan du fint venne den til å være litt alene hjemme sånn etterhvert.

Men det blir jo dumt hvis du skal flytte i nærmeste fremtid til et sted som ikke godtar hund.

Toppers for en liten en på 14 mnd. å få en liten hund å leke med da :).

Gjest hund er kos
Skrevet

Det er veldig vanskelig å ha hund (særlig valp) samtidig som du har små barn som ikke kan være alene en liten stund. Du bor i leilighet, så jeg antar du ikke kan åpne en dør og slippe ut hunden når den skal tisse.

Det er vanlig å gå en skikkelig kveldstur med hunden før man legger seg om kvelden, da har barnet lagt seg, og hva gjør du da? Og en valp må fort ut om morgenen for å tisse, den har ikke tid til å vente på at barnet har fått sitt stell..

Så jeg ville ventet til du bor et hundevennlig sted, som helst er ditt eget, og enten bor sammen med en annen voksen person, eller har barn som kan være alene ti minutter.

Skrevet

Jeg synes absolutt det høres ut som noe du bør utsette. Men det høres også ut som om du skjønner hva det innebærer, og da er det jo slik at man ikke trenger å forhaste seg - selv om man har fryktelig lyst NÅ :-)

"......................................."

Skrevet

Å vurdere er vel aldri dumt. For om man ikke vurderer, så går man rett på sak, og da kan man kanskje ende opp med hund likevel? ;)

Det kan du kanskje ha rett i :-)

Men jeg har altså prøvd å være alene med barn, og ha hund selv, og det anbefales IKKE.

Skrevet

Du bør ikke skaffe deg hund nå.

Men ønske deg hund, det kan du gjøre. Kos deg med tanken på at du en dag skal ha hund (igjen).

Og mens hverdagen er litt travel og du egentlig er bundet nok med det å være alenemor, kan du være "besøkshjem" for hunder i familien, vennekretsen, kollegakretsen, naboer.

Vi har to hunder vi er "besøkshjem" for, det er kusinen til en venn av meg som har en flatcoat, og en kollega som har en terrier. Noen ganger i halvåret har vi hund en helg, eller en kort ferie, når eierne skal bort.

Jeg kjenner dessverre ingen med hund :/

Men det får nok vente. Så får jeg heller trøste meg med tanken på at det blir en ny hund, med tid og stunder.

Skrevet

Det kan du kanskje ha rett i :-)

Men jeg har altså prøvd å være alene med barn, og ha hund selv, og det anbefales IKKE.

Da skal jeg stole på din vurdering, Atene. Jeg har hatt hund før, men da var vi en hel familie som kunne trå til.

Skrevet

Jeg ville heller holdt meg til drømmen et par år. Vente til sønnen din er litt større og du kanskje vet hvordan du jobber,hvordan du bor osv. Ikke mye gøy å måtte gi fra seg hunden om et par år. Men jeg tror du tenker det samme :)

Ja, jeg gjør nok det :)

Det er bare et stort savn, men jeg har jo noe å glede meg til i framtiden :)

Skrevet

Når jeg leser innlegget ditt, syns jeg å merke meg at mellom linjene står det egentlig at det ikke passer for deg å skaffe deg en hund nå :), eller tar jeg feil?

Hvis du er hjemmeværende nå er det jo et ypperlig tidspunkt å skaffe deg en valp på. For en liten valp skal jo ikke være helt alene den første tiden. Da kan du fint venne den til å være litt alene hjemme sånn etterhvert.

Men det blir jo dumt hvis du skal flytte i nærmeste fremtid til et sted som ikke godtar hund.

Toppers for en liten en på 14 mnd. å få en liten hund å leke med da :).

Ja, egentlig passer det ikke. Jeg mener egentlig ganske bestemt at en hund har best av hage/skog og et fast sted å bo. Det er spesielt usikkert når vi leier og det kunne ikke falle meg inn å skaffe meg en hund som jeg ikke vet at jeg skal ha til den dør.

Squishy ville hatt masse glede av en hund, han er veldig opptatt av de og det ville berike både mitt og hans liv. Men det kan en hund få lov til å gjøre senere, når framtiden er litt mer sikker.

Der, nå er jeg fornuftig igjen! ;)

Skrevet

Det er veldig vanskelig å ha hund (særlig valp) samtidig som du har små barn som ikke kan være alene en liten stund. Du bor i leilighet, så jeg antar du ikke kan åpne en dør og slippe ut hunden når den skal tisse.

Det er vanlig å gå en skikkelig kveldstur med hunden før man legger seg om kvelden, da har barnet lagt seg, og hva gjør du da? Og en valp må fort ut om morgenen for å tisse, den har ikke tid til å vente på at barnet har fått sitt stell..

Så jeg ville ventet til du bor et hundevennlig sted, som helst er ditt eget, og enten bor sammen med en annen voksen person, eller har barn som kan være alene ti minutter.

Ja, jeg tar rådet om å vente. Jeg visste vel egentlig det fra før av, at det er det beste :)

Skrevet

Jeg synes absolutt det høres ut som noe du bør utsette. Men det høres også ut som om du skjønner hva det innebærer, og da er det jo slik at man ikke trenger å forhaste seg - selv om man har fryktelig lyst NÅ :-)

"......................................."

Ja, helt enig. Det må nok vente til bosituasjonen er mer stabil og Squishy er litt eldre.

Jeg vet jo veldig godt at hund gir masse positivt, men at det også innebærer mange forpliktelser. Og de forpliktelsene tror jeg ikke jeg kan overholde akkurat nå, så da er det i grunnen uaktuelt.

Det blir nok mer sikling på fine hunde-bilder og heller glede seg til den dagen det passer :)

Skrevet

SKAL du skaffe deg hun burde det hvertfall gjøre NÅ, som du er hjemme hele tiden og har mulighet til å konstant forme hunden. Det blir vanskeligere hvertfall når man begynner å jobbe.

Ja, det er jeg enig med deg i. Men jeg tror nok heller det får vente, så får jeg håpe jeg får anledningen til det en annen gang :)

Skrevet

Da skal jeg stole på din vurdering, Atene. Jeg har hatt hund før, men da var vi en hel familie som kunne trå til.

Du får det til om noen år, vet du.

Jeg forstår argumentet om at Squishy ville ha glede av det. Er det kanskje noen andre typer dyr du kunne tenke deg? Nå er det jo gjerne slik at hundemennesker ikke engang er villige til å vurdere katt... Men jeg vurderer ihvertfall katt, for det virker som den enkleste løsningen.

Men kanskje ikke i byen, når jeg tenker meg om.

Skrevet

Jeg hadde venta... Nå har jeg ikke hatt hund selv, men har vel fått med meg såpass at jeg vet det kan være veldig slitsomt, iallefall når hunden er valp. Siden du er alene med et barn tenker jeg det kan bli tøft å dekke hundens behov.

Tenk om din fremtidige kjæreste er allergisk mot hund? ;-)

Vel, det er et lite snev av alvor i dette uansett.. Søsteren min har astma og kan aldri besøke noen som har hund. Dvs. at hun i oppveksten praktisk talt var utestengt fra alt sosialt samvær hos venner/familie som hadde hund i huset. De kunne komme til henne, men da måtte hun på forhånd ta allergimedisiner.

Skrevet

Ja, egentlig passer det ikke. Jeg mener egentlig ganske bestemt at en hund har best av hage/skog og et fast sted å bo. Det er spesielt usikkert når vi leier og det kunne ikke falle meg inn å skaffe meg en hund som jeg ikke vet at jeg skal ha til den dør.

Squishy ville hatt masse glede av en hund, han er veldig opptatt av de og det ville berike både mitt og hans liv. Men det kan en hund få lov til å gjøre senere, når framtiden er litt mer sikker.

Der, nå er jeg fornuftig igjen! ;)

...og hvis sønnen din blir kjempeallergisk for hund om noen år..hva da? Nå krisemaksimerer jeg nok litt her, men vi var i samme situasjon når søster'n plutselig ble kjempeallergisk :-(

*gledesdreper*

;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...