Gå til innhold

Jakten på Monika.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som sitter på den???

For de helt uinnvidde: Jakten på Monika var en serie som gikk på NRK i forbindelse med opplæring i tegnspråk. Serien het vel egentlig Tegn er språk og gikk på Nrk for ca......oi 20-25 år siden, men ...... eh var video'n oppfinni da????

Jeg har unger som har lyst til å lære tegnspråk, og har vel ikke vondt av å friske opp mine mer enn rustne kunnskaper....

Merkelig at dette ikke kan være skolefag istedet for alt detta andre sem tjaser om der!!!

Men men...jeg krysser fingra og håper i allefall. Det er greit å kunne si mer enn jeg er født i mars og at jeg vil røre deg :-)

klem

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gemini

6

• tut og kjør

3

• biovas

1

• 4barns mor-77

1

Mest aktive i denne tråden

4barns mor-77
Skrevet

Har ingen anelse om hva du snakker om, men på skolen til sønnen min lærer de "tegn til tale"... Kjempefint, og det kan de jo faktisk komme til å få brukt for...

Skal sies at de har en gutt som kun bruker tegn til tale der, så de MÅ jo kunne det... Men allikevel.. På alle avslutninger å sånn synger de sangene MED tegn til tale, og ungene er kjempeflinke!!!

Skrevet

Har ingen anelse om hva du snakker om, men på skolen til sønnen min lærer de "tegn til tale"... Kjempefint, og det kan de jo faktisk komme til å få brukt for...

Skal sies at de har en gutt som kun bruker tegn til tale der, så de MÅ jo kunne det... Men allikevel.. På alle avslutninger å sånn synger de sangene MED tegn til tale, og ungene er kjempeflinke!!!

Det er jo kjempeflott :)

Men kanskje det finnes andre undervisningsfilmer??? Men denne var så koselig. Og koselige filmer er det som kjent ikke mange igjen av :)

klem

Skrevet

Hei!

Søkte litt på nett;

fra en side til Norsk døvemuseum;

"Høsten 1984 sendte NRK et tegnspråkkurs på 16 programmer som het ”Tegn er språk”. To døve kvinner ble landskjent gjennom serien: Anne Gloslie som var programleder, og Mira Zuckermann som hadde hovedrollen i komiserien ”Jakten på Monica” som var en del av programmet."

(http://kunst.no/alias/HJEMMESIDE/NDM/tema.php?tema=1105605681)

Og siden på tittelen "tegn er språk" og fant den på biblioteket til høgskolen i volda, 4 videoer.

(371.912

Tegn er språk : innføring i kommunikasjon med døve. - Oslo,

c1984. - 4 videokassetter (ca 120 min.)

95uv06775 - HVO magasin B 383-386)

link:

(http://www2.hivolda.no/bibliotek/samling/video02.htm)

Da er det i alle all håp om å skaffe det... Nrk selger programmene sine idag, men aner ikke om de har alt av gamle opptak til salgs.

Du får ha lykke til!

Mvh

Skrevet

Enig i at litt enklere tegnspråk kunne vært et tilbud i skolen.

Det finnes nyere tegnspråkmateriale du kan få kjøpt via nettet, og et par gratis ordbøker du kan sjekke ut.

Først det siste:

http://www.tk2.no/inetpub2/tegntiltale/ (ca 500 ord i en video-ordbok)

og http://www.tegnordbok.no/

Men mer materiell (CD-rom, video osv.) får kjøpt på http://www.mamut.no/moller (se både forsiden og under Nettbutikk.

Den gamle serien vet jeg ikke om er å oppdrive lenger, men det fantes jo video dengang, så helt umulig er det jo kanskje ikke.

Skrevet

Hei!

Søkte litt på nett;

"Høsten 1984 sendte NRK et tegnspråkkurs på 16 programmer som het ”Tegn er språk”. To døve kvinner ble landskjent gjennom serien: Anne Gloslie som var programleder, og Mira Zuckermann som hadde hovedrollen i komiserien ”Jakten på Monica” som var en del av programmet."

Og siden på tittelen "tegn er språk" og fant den på biblioteket til høgskolen i volda, 4 videoer.

(371.912

link:

Da er det i alle all håp om å skaffe det... Nrk selger programmene sine idag, men aner ikke om de har alt av gamle opptak til salgs.

Du får ha lykke til!

Mvh

Tusen tusen tusen takk!!!!

Kjempeklem på deg!!!

Gjest Calóni
Skrevet

Det er jo kjempeflott :)

Men kanskje det finnes andre undervisningsfilmer??? Men denne var så koselig. Og koselige filmer er det som kjent ikke mange igjen av :)

klem

Det er vel ikke akkurat undervisningsprogram, men på mandager på NRK1 har de et tegnspråklig program. Det er lagt til tale, så man kan følge med på tegnene mens man hører stemmene om man vil. Tror det går i 17-tiden, men er ikke sikker.

Skrevet

Den fulgte eg og syns var heilt topp. Dessverre var det leeeeenge før vi fikk video, så det er nok kun eit forgangent minne. Var ein bra serie, ønskar at eg hugsar meir av det vi lærte.

Skrevet

Hei!

Søkte litt på nett;

(371.912

link:

Du får ha lykke til!

Mvh

1984?? Jøss, jeg husker den serien kjempegodt, og var da bare 7 år. Tegnspråk gjorde inntrykk, ja.

Skrevet

Programmet het vel egentlig "Tegn er språk" og man fikk da opplæring i tegn til tale, ikke tegnspråk (opplæring i tegn til tale kan forøvrig være en god foranledning til å lære tegnspråk). I serien "Jakten på Monica" brukte hovedrolleinnhaveren (Mira Zuckermann) tegnspråk (tror jeg).

Jeg er usikker på om det er mulig å få kjøpt denne serien, men du kan kanskje høre hos NRK?

Hvis jeg husker på det (!) så skal jeg spørre en som var med i filmen (treffer henne i helga).

Skrevet

Det er vel ikke akkurat undervisningsprogram, men på mandager på NRK1 har de et tegnspråklig program. Det er lagt til tale, så man kan følge med på tegnene mens man hører stemmene om man vil. Tror det går i 17-tiden, men er ikke sikker.

Klokka 17.20. "Tid for tegn" kan også sees på nett-tv!

Gjest Princess Peach
Skrevet

Programmet het vel egentlig "Tegn er språk" og man fikk da opplæring i tegn til tale, ikke tegnspråk (opplæring i tegn til tale kan forøvrig være en god foranledning til å lære tegnspråk). I serien "Jakten på Monica" brukte hovedrolleinnhaveren (Mira Zuckermann) tegnspråk (tror jeg).

Jeg er usikker på om det er mulig å få kjøpt denne serien, men du kan kanskje høre hos NRK?

Hvis jeg husker på det (!) så skal jeg spørre en som var med i filmen (treffer henne i helga).

Hva er egentlig forskjellen på tegnspråk og tegn til tale? *dum*

Skrevet

Tegnspråk er et fullverdig språk med grammatikk osv., mens man ved tegn til tale bruker kun sentrale enkeltord (gjerne substantiver og/eller verb). Tegn til tale brukes særlig for å utvikle språket hos barn med Downs syndromm og andre typer psykisk utviklingshemning.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Tegnspråk er et fullverdig språk med grammatikk osv., mens man ved tegn til tale bruker kun sentrale enkeltord (gjerne substantiver og/eller verb). Tegn til tale brukes særlig for å utvikle språket hos barn med Downs syndromm og andre typer psykisk utviklingshemning.

Så man bruker andre tegn på tegn til tale enn på tegnspråk?

Skrevet

I tegn til tale har man et tegn for hvert norske ord. Man kan si f.eks. "jenta har grønn genser" og samtidig vise tegn for "jente", "grønn" og "genser". Tegn til tale følger norsk grammatikk.

Tegnspråk er et helt eget språk med sin egen grammatikk. I norsk tegnspråk har vi munnstillinger som ligner de norske munnstillingene. Vi har også egne tegnspråktegn med særegne munnstillinger.

Ordstillingen i tegnspråk er helt ulik ordstillingen i norsk. Mye av grammatikken i tegnspråk ligger i ansiktsmimikk, hodestilling osv.. Skal du f.eks. si "Huset er rødt" bruker du kun tegnene for "hus" og "rød" og har nøytral hodestilling. Skal du si "Huset er ikke rødt" bruker du fortsatt de samme tegnene "hus" og "rød", men rister samtidig benektende på hodet. Skal du si "Er huset rødt?" bruker du også tegnene "hus" og "rød", men viser et spørrende ansiktsuttrykk.

Dette var altså en enkel grammatikkforklaring, men tegnspråk er et komplekst språk som er minst like avansert som ethvert annet språk. Norsk tegnspråk er bl.a. universitetsfag på samme måte som norsk er det.

Skrevet

Så man bruker andre tegn på tegn til tale enn på tegnspråk?

Svært mange av tegnene er like, så døve oppfatter ganske greit tegn til tale. Allikevel finnes det tegn til tale-tegn som ikke brukes i tegnspråk og omvendt. Hadde flere hørende lært tegn til tale ville også det vært til stor hjelp for oss døve :-)

Gjest Princess Peach
Skrevet

I tegn til tale har man et tegn for hvert norske ord. Man kan si f.eks. "jenta har grønn genser" og samtidig vise tegn for "jente", "grønn" og "genser". Tegn til tale følger norsk grammatikk.

Tegnspråk er et helt eget språk med sin egen grammatikk. I norsk tegnspråk har vi munnstillinger som ligner de norske munnstillingene. Vi har også egne tegnspråktegn med særegne munnstillinger.

Ordstillingen i tegnspråk er helt ulik ordstillingen i norsk. Mye av grammatikken i tegnspråk ligger i ansiktsmimikk, hodestilling osv.. Skal du f.eks. si "Huset er rødt" bruker du kun tegnene for "hus" og "rød" og har nøytral hodestilling. Skal du si "Huset er ikke rødt" bruker du fortsatt de samme tegnene "hus" og "rød", men rister samtidig benektende på hodet. Skal du si "Er huset rødt?" bruker du også tegnene "hus" og "rød", men viser et spørrende ansiktsuttrykk.

Dette var altså en enkel grammatikkforklaring, men tegnspråk er et komplekst språk som er minst like avansert som ethvert annet språk. Norsk tegnspråk er bl.a. universitetsfag på samme måte som norsk er det.

Oi, det hørtes mye vanskeligere ut enn jeg trodde. :)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Svært mange av tegnene er like, så døve oppfatter ganske greit tegn til tale. Allikevel finnes det tegn til tale-tegn som ikke brukes i tegnspråk og omvendt. Hadde flere hørende lært tegn til tale ville også det vært til stor hjelp for oss døve :-)

Jeg går i kor sammen med noen lærere som kan tegnspråk, de lærte meg å stave navnet mitt, pluss å si "full mann" på tegnspråk. *LOL*

Sikkert utrolig nyttig! :)

Skrevet

Oi, det hørtes mye vanskeligere ut enn jeg trodde. :)

De fleste blir litt "sjokka" når de finner ut at det faktisk er såpass komplisert ;-)

Uansett er det kjempegøy å lære dette språket. Det er såpass "annerledes" og man får masse trening finmotorisk og man lærer seg å "se" ting rundt seg. Anbefales ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...