Gå til innhold

Hårfarge til barn


lillepu

Anbefalte innlegg

Min ikke så lille gutt på 4 ønsker seg veldig blå hanekam. Han traff en gutt i sommer som hadde dette. Greit nok for meg, om det finnes en hårfarge som kan brukes på barn som er lett å ta i og lett å vaske ut, og ikke er skadelig på noen måte.

Noen som vet om dette finnes?

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lekebutikk

Det finnes i lekebutikker, sånn som du bare sprayer på å vasker av.

Butikkene har de iallefall inne ved karnevalstider, da mange bruker hårsprayene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisørene pleier å ha spraybokser med farge som de farger nyklippa barn med.

Dersom han skal klippes hos frisøren så kan du jo høre om hun kan spraye farge i, fargen går av i vask!

Kanskje frisøren vet hvor du kan få kjøpt farge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en sånn sprayboks med blåfarge i en lekebutikk en gang.

Og så finnes det jo også hårmascara, men det tar tid (og mengder) å få på ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Jeg mener man ikke skal farge håret på barn.

Helt enig!

Min sønn er snart ti og begynner først nå å mase om ymse dekor, deriblandt hårfarge.

Jeg synes det ser så...trashy ut med småbarn som har hull i ører, blått hår og saggebukser.

Subb, rett og slett.

Det sammme med småjenter som har hæler på skoa, rosa "pelskrage"-kåpe og hoftebukser

med perler på... uuughhh! Skikkelig berme-outfit.

Jeg liker også at babyer er kledd i babyklær og ikke har sånne plastic-aktige nike-sko eller "tøffe" hettegensere med

jævlige logoer...

Barn på "file ål"må få komfortable klær og

slippe å forholde seg til tenåringsmoter, hårstyling og piercing.

Mvh,

og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig!

Min sønn er snart ti og begynner først nå å mase om ymse dekor, deriblandt hårfarge.

Jeg synes det ser så...trashy ut med småbarn som har hull i ører, blått hår og saggebukser.

Subb, rett og slett.

Det sammme med småjenter som har hæler på skoa, rosa "pelskrage"-kåpe og hoftebukser

med perler på... uuughhh! Skikkelig berme-outfit.

Jeg liker også at babyer er kledd i babyklær og ikke har sånne plastic-aktige nike-sko eller "tøffe" hettegensere med

jævlige logoer...

Barn på "file ål"må få komfortable klær og

slippe å forholde seg til tenåringsmoter, hårstyling og piercing.

Mvh,

og

Om du leser innlegget en gang til ser du at det er lille mr 4 år som så fryktelig ønsker seg blått hår, ikke mora hans!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig!

Min sønn er snart ti og begynner først nå å mase om ymse dekor, deriblandt hårfarge.

Jeg synes det ser så...trashy ut med småbarn som har hull i ører, blått hår og saggebukser.

Subb, rett og slett.

Det sammme med småjenter som har hæler på skoa, rosa "pelskrage"-kåpe og hoftebukser

med perler på... uuughhh! Skikkelig berme-outfit.

Jeg liker også at babyer er kledd i babyklær og ikke har sånne plastic-aktige nike-sko eller "tøffe" hettegensere med

jævlige logoer...

Barn på "file ål"må få komfortable klær og

slippe å forholde seg til tenåringsmoter, hårstyling og piercing.

Mvh,

og

Alle smågutter får blå stå-lugg hos frisøren - det varer bare til man dusjer - hva er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ninnima

Helt enig!

Min sønn er snart ti og begynner først nå å mase om ymse dekor, deriblandt hårfarge.

Jeg synes det ser så...trashy ut med småbarn som har hull i ører, blått hår og saggebukser.

Subb, rett og slett.

Det sammme med småjenter som har hæler på skoa, rosa "pelskrage"-kåpe og hoftebukser

med perler på... uuughhh! Skikkelig berme-outfit.

Jeg liker også at babyer er kledd i babyklær og ikke har sånne plastic-aktige nike-sko eller "tøffe" hettegensere med

jævlige logoer...

Barn på "file ål"må få komfortable klær og

slippe å forholde seg til tenåringsmoter, hårstyling og piercing.

Mvh,

og

Kjære vene.... hvilket århundre lever du i, sa du?

Hva du syns er trashy og berme er jo selvsagt opp til deg å avgjøre. Men ærlig talt, ikke sett deg til doms over andre. Da faller du nemlig i akkurat samme trashy-berme-kategori i mine øyne.

Ja, noen barn liker å få farge i håret, og de fleste får det hos frisøren - hvis de vil. Det er en spray-flaske, og det går ut i vask. Barn i dag er ikke bare "file ål" og går i praktiske overaller mens de plukker løvetann til mor.

Barn i dag er barn av sin tid, akkurat slik vi var barn av vår tid. I dag farger barna gjerne håret, og vil ha tøffe frisyrer. Da VI var små var det ganske mange jenter som fikk hull i ørene, for man så ingen risiko ved det, slik man gjør i dag.

Min på fire år er en bevisst ung dame. Hun vet hva hun syns er fint og stygt. I dag vokser barna opp med et enormt utvalg av både klær og ting. Et utvalg sikkert hundre ganger større enn det vi vokste opp med. Min fireåring er et barn av sin tid. Hun ønsker seg ting som kanskje ikke fantes da jeg var liten, eller kanskje det var så dyrt at jeg ikke fikk det av den grunn. Men hva så? Tiden går videre, og selv om det virker aldri så idyllisk så vil barn i dag aldri gå i en tilstand av ekstase over kongledyr og hjemmesnekrede dokkevogner mer. De vil aldri være tilfredse med praktiske overaller og selebukser, når de vet at det finnes så mye "kult" i butikken.

Sånn er det nå en gang. Og så lenge produktene er ufarlige, så skjønner jeg ikke hvorfor noen skal henge seg opp i hva som er "trashy".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Alle smågutter får blå stå-lugg hos frisøren - det varer bare til man dusjer - hva er problemet?

får alle det???

ikke her i byen iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Om du leser innlegget en gang til ser du at det er lille mr 4 år som så fryktelig ønsker seg blått hår, ikke mora hans!

jeg oppfattet da det.

men også at hun fikk tips om hvor det var å skaffe, flere enn meg som oppfattet det dit hen at hun var positiv til det tydeligvis.

og jeg sier nå bare min personlige mening, som andre her.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trøttmorgen

Helt enig!

Min sønn er snart ti og begynner først nå å mase om ymse dekor, deriblandt hårfarge.

Jeg synes det ser så...trashy ut med småbarn som har hull i ører, blått hår og saggebukser.

Subb, rett og slett.

Det sammme med småjenter som har hæler på skoa, rosa "pelskrage"-kåpe og hoftebukser

med perler på... uuughhh! Skikkelig berme-outfit.

Jeg liker også at babyer er kledd i babyklær og ikke har sånne plastic-aktige nike-sko eller "tøffe" hettegensere med

jævlige logoer...

Barn på "file ål"må få komfortable klær og

slippe å forholde seg til tenåringsmoter, hårstyling og piercing.

Mvh,

og

Jeg er enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Kjære vene.... hvilket århundre lever du i, sa du?

Hva du syns er trashy og berme er jo selvsagt opp til deg å avgjøre. Men ærlig talt, ikke sett deg til doms over andre. Da faller du nemlig i akkurat samme trashy-berme-kategori i mine øyne.

Ja, noen barn liker å få farge i håret, og de fleste får det hos frisøren - hvis de vil. Det er en spray-flaske, og det går ut i vask. Barn i dag er ikke bare "file ål" og går i praktiske overaller mens de plukker løvetann til mor.

Barn i dag er barn av sin tid, akkurat slik vi var barn av vår tid. I dag farger barna gjerne håret, og vil ha tøffe frisyrer. Da VI var små var det ganske mange jenter som fikk hull i ørene, for man så ingen risiko ved det, slik man gjør i dag.

Min på fire år er en bevisst ung dame. Hun vet hva hun syns er fint og stygt. I dag vokser barna opp med et enormt utvalg av både klær og ting. Et utvalg sikkert hundre ganger større enn det vi vokste opp med. Min fireåring er et barn av sin tid. Hun ønsker seg ting som kanskje ikke fantes da jeg var liten, eller kanskje det var så dyrt at jeg ikke fikk det av den grunn. Men hva så? Tiden går videre, og selv om det virker aldri så idyllisk så vil barn i dag aldri gå i en tilstand av ekstase over kongledyr og hjemmesnekrede dokkevogner mer. De vil aldri være tilfredse med praktiske overaller og selebukser, når de vet at det finnes så mye "kult" i butikken.

Sånn er det nå en gang. Og så lenge produktene er ufarlige, så skjønner jeg ikke hvorfor noen skal henge seg opp i hva som er "trashy".

vel, jeg synes ikke vi skal nøye oss med å konstatere at slik er det nå engang i dag. for hvem er det som kan påvirke den verden barna opplever rundt seg, om ikke nettopp vi? hadde vi vært totalt passive, hadde vi bare plassert dem foran jetix eller an annen kommers kanal, og latt markedskreftene overta formidling av verdier og holdninger på alle plan. også ifht hva som er kult og bra og

de leker eller utstyr ellers som de måtte ønske seg.

slapp av, jeg er ikke hysterisk heller, mine barn ønsker seg alt det de andre ønsker seg. og gjerne med en eneste gang!

da anser jeg det som min rolle å avbalansere og utsette den massive påvirkningen litt.

dersom mamma skulle springe til frisøren og kjøpe hårfarge med en gang spørsmålet melder seg, (eller mobil, leppsestift, neglelakk og boa) synes jeg foreldre er likepåvirkelige og ukritiske som barna. skal vi ikke hjelpe dem litt med å unngå å bli offer for alle trender og markedskrefter, utvikle kritisk sans og en viss

motstandsdyktighet mot reklame og motepress? jeg synes ikke det forteller at jeg lever i forrige århundre-tvert imot har jeg innsett hvilken tidsalder våre barn lever i og tatt stilling. det gjelder å bevisstgjøre foreldre også ser jeg. dersom de har en så passiv og hjelpeløs innstilling til egen rolle at de tror de må akseptere alt slik det er, er det på tide.da er det barna eller andre interesser som oppdrar ungene, ikke foreldrene selv.

jeg mener utvikling skjer der

mennesker spør seg hvorfor og vurderer alternativer. folk som er bevisste og kritiske skaper også samfunnet. synes ikke det skal latterliggjøres at jeg er engasjert i slike problemstillinger. det har vært flere slike oppe til debatt her før. og jeg har heldigvis sett at mange er bevisste den utviklingen som har skjedd på noen tiår. _og_ sterkt kritiske til den.

jeg dømmer ikke andre på bakgrunn av litt hårfarge, så enkel er jeg da ikke. jeg dømmer ikke deg heller, dersom du skulle anta det. jeg sier bare hva jeg synes og hvorfor.

det gir meg assosiasjoner til white-trash, ikke isolert sett, men sammen med de andre symbolene jeg beskrev. og det er mine _assosiasjoner_, som jeg er bevisste. jeg kategoriserer ikke kun på bakgrunn av disse. jeg er nemlig også kritisk vurderende til meg selv og egne "snarveier". ;-)

Mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Persille

Helt enig!

Min sønn er snart ti og begynner først nå å mase om ymse dekor, deriblandt hårfarge.

Jeg synes det ser så...trashy ut med småbarn som har hull i ører, blått hår og saggebukser.

Subb, rett og slett.

Det sammme med småjenter som har hæler på skoa, rosa "pelskrage"-kåpe og hoftebukser

med perler på... uuughhh! Skikkelig berme-outfit.

Jeg liker også at babyer er kledd i babyklær og ikke har sånne plastic-aktige nike-sko eller "tøffe" hettegensere med

jævlige logoer...

Barn på "file ål"må få komfortable klær og

slippe å forholde seg til tenåringsmoter, hårstyling og piercing.

Mvh,

og

Jeg kan komme på ganske mange ting jeg anser som MYE verre enn om barnet mitt ville hatt blått hår én dag innimellom...

Pick your fights :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Jeg kan komme på ganske mange ting jeg anser som MYE verre enn om barnet mitt ville hatt blått hår én dag innimellom...

Pick your fights :)

jeg også! :-)

men jeg mener det nå likefullt.

dessuten ser jeg det i en større sammenheng, det gjelder ikke bare blåfargen i seg selv, mer det symptomet det demonstrerer.

snuppa på fem vil gjerne sminke seg hver dag. men jeg sier at vi kler oss ut til karneval.

det kommer til å gå mange år før hun får bruke sminke, pierce seg, farge hår etc. selv om jeg synes det er rimelig uskyldig i den store sammenhengen! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

jeg også! :-)

men jeg mener det nå likefullt.

dessuten ser jeg det i en større sammenheng, det gjelder ikke bare blåfargen i seg selv, mer det symptomet det demonstrerer.

snuppa på fem vil gjerne sminke seg hver dag. men jeg sier at vi kler oss ut til karneval.

det kommer til å gå mange år før hun får bruke sminke, pierce seg, farge hår etc. selv om jeg synes det er rimelig uskyldig i den store sammenhengen! ;-)

og jeg føler for å nevne at mine barn får temmelig frie tøyler på andre områder- de får utfolde seg! men altså ikke se ut som britney spears eller backham som fireåringer.

(slemme meg!det er da bare sååå håpløst gammaldags og dårlig gjort!! ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

jeg også! :-)

men jeg mener det nå likefullt.

dessuten ser jeg det i en større sammenheng, det gjelder ikke bare blåfargen i seg selv, mer det symptomet det demonstrerer.

snuppa på fem vil gjerne sminke seg hver dag. men jeg sier at vi kler oss ut til karneval.

det kommer til å gå mange år før hun får bruke sminke, pierce seg, farge hår etc. selv om jeg synes det er rimelig uskyldig i den store sammenhengen! ;-)

Billa får neglelakk når hun ønsker det, kanskje en gang eller to annenhver uke.

Om hun vil ha sminke i bhg når hun ser at jeg tar på sminke - javel, det koster meg lite å gi henne litt sminke ifht å komme forsent på jobben fordi jeg må ta diskusjonen på det.

Slik eller sånn lue - spiller liten rolle så lenge hun går med lue!

Poenget er; barn er bevisste - og å påtvinge dem vår smak fungerer dårlig.

Litt skjønn selvfølgelig, men blåfarge, sminke og neglelakk - ting som lett kan fjernes, anser jeg ikke som noe problem i det hele tatt.

Men når hun sier at hun vil ha sånn piercing som jeg har, så sier jeg at hun må vente til hun blir voksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pontiac

Bruk på sprayboks, da blir det vasket ut og hanekammen kan være blå den ene dagen, rød den neste, og fort borte hvis han blir lei :)

På Nille har jeg kjøpt tidligere slike farger, mange farger å velge mellom, og spraybokser med glitter til håret osv. osv.

Frisørene kan også skaffe deg slike, av annet og dyrere slag riktignok.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ninnima

vel, jeg synes ikke vi skal nøye oss med å konstatere at slik er det nå engang i dag. for hvem er det som kan påvirke den verden barna opplever rundt seg, om ikke nettopp vi? hadde vi vært totalt passive, hadde vi bare plassert dem foran jetix eller an annen kommers kanal, og latt markedskreftene overta formidling av verdier og holdninger på alle plan. også ifht hva som er kult og bra og

de leker eller utstyr ellers som de måtte ønske seg.

slapp av, jeg er ikke hysterisk heller, mine barn ønsker seg alt det de andre ønsker seg. og gjerne med en eneste gang!

da anser jeg det som min rolle å avbalansere og utsette den massive påvirkningen litt.

dersom mamma skulle springe til frisøren og kjøpe hårfarge med en gang spørsmålet melder seg, (eller mobil, leppsestift, neglelakk og boa) synes jeg foreldre er likepåvirkelige og ukritiske som barna. skal vi ikke hjelpe dem litt med å unngå å bli offer for alle trender og markedskrefter, utvikle kritisk sans og en viss

motstandsdyktighet mot reklame og motepress? jeg synes ikke det forteller at jeg lever i forrige århundre-tvert imot har jeg innsett hvilken tidsalder våre barn lever i og tatt stilling. det gjelder å bevisstgjøre foreldre også ser jeg. dersom de har en så passiv og hjelpeløs innstilling til egen rolle at de tror de må akseptere alt slik det er, er det på tide.da er det barna eller andre interesser som oppdrar ungene, ikke foreldrene selv.

jeg mener utvikling skjer der

mennesker spør seg hvorfor og vurderer alternativer. folk som er bevisste og kritiske skaper også samfunnet. synes ikke det skal latterliggjøres at jeg er engasjert i slike problemstillinger. det har vært flere slike oppe til debatt her før. og jeg har heldigvis sett at mange er bevisste den utviklingen som har skjedd på noen tiår. _og_ sterkt kritiske til den.

jeg dømmer ikke andre på bakgrunn av litt hårfarge, så enkel er jeg da ikke. jeg dømmer ikke deg heller, dersom du skulle anta det. jeg sier bare hva jeg synes og hvorfor.

det gir meg assosiasjoner til white-trash, ikke isolert sett, men sammen med de andre symbolene jeg beskrev. og det er mine _assosiasjoner_, som jeg er bevisste. jeg kategoriserer ikke kun på bakgrunn av disse. jeg er nemlig også kritisk vurderende til meg selv og egne "snarveier". ;-)

Mvh,

Jeg har en følelse av at du snakker om noe helt annet enn det jeg gjør. Vi tar også stilling. Og vi setter ikke ungene foran Jetix og Cartoon hele ettermiddagen. Ikke får de kle seg som små sex-symboler, ikke som små gangstere heller. De får ikke hull i ørene en gang.

Men likevel mener jeg at om ungene vil ha farge i håret, eller femåringen min som vil ha "sveis" og får hårgele en gang i blant - så er det harmløst. Om de elsker klær med bilder på, så er det også harmløst.

Og det er slik VI har tatt stilling. Vi har vurdert hva vi mener kan være potensielt skadelig eller farlig eller uheldig for barna, og DE tingene forbyr vi. Men hårfarge på sprayflaske er ikke i den kategorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...