Gå til innhold

Er urenslif for tiden

Anbefalte innlegg

Gjest Cillimor er sliten
Skrevet

Har akurat vasket badet, det var jammen meg lenge siden sist for å si det litt pent. kjøkkenet blir det gjordt minst mulig på, kjøleskapet er utrolig rotete...

Poenget mitt er egentlig bare at jeg for tiden ikke har verken overskudd eller gidd til å gjøre huset mitt koselig og innbydende. gruer meg til det ringer på døra osv...

Føler at alle andre klarer dette med å ha det rent og ryddig mye bedre enn jeg noen ganger har klart!

Er jeg helt alene i min uryddige verden eller fins det andre som meg?

Noen som evt. har gode råd til ei som skal rekke over alt alene?

Gjest Elextra
Skrevet

Så overskriften og lurte fælt på hva urenslif var for noe rart...

Gjest Cillimor er sliten
Skrevet

Så overskriften og lurte fælt på hva urenslif var for noe rart...

så også det etter at innlegget var sendt... hehehe det er sånn som skjer!

Skrevet

Ta en dag du har fri og rydd skikkelig! Alt. Kast/gi bort alt du ikke har bruk for.

Når man har tatt en skikkelig shining, er det lettere å vedlikeholde, fremfor å gå å smårydde hele tiden i gammelt rot.

Skrevet

Sånn er det hjemme om dagen også......men det er ikke annet å gjøre enn å invitere noen til selskap el. da blir det rekajson i ræva her :)

Kjøp inn nye lys til alle stakene og glede seg.

Skrevet

Hos meg er det også sånn at ting blir satt på vent... I dag var jeg skikkelig glad da jeg kom hjem, mine tre hadde virkelig lagt seg i selen for å gjøre meg glad. Hele huset var ryddig!!! :)

Passer bra for meg som i dag bare myser bort på sofaen (men valgte litt datatid)

Ellers vil jeg si som flisa, inviter noen hjem til deg! Jeg selv flyr å rydder overalt når jeg vet noen skal komme :)

Gjest lykke til.
Skrevet

Jeg pleier å gjøre litt rydding og vasking hver gang jeg er i et rom.

Dvs. når jeg er på kjøkkenet så rydder jeg litt utav oppvaskmaskinen øverste del og venter med nederste del. Neste gang jeg beveger meg ut på kjøkkenet så tar jeg nederste del. Alt innimellom matlagingen som regel. Er jeg ved komfyren så tørker jeg av benkene mens jeg steker mat.

Kjøleskapet tømmes mer og mer for mat i løpet av en uke. Og vaskes før ny forsyning av matvarer settes inn for neste uken.

På badet har jeg glass-spray stående i skapet og tørker over speilen når jeg har vasket hendene. Doen får en omgang når jeg har vært på do. Tilsammen et par tre ganger i løpet av en uke, eller når man ser at det trengs.

Er blitt svært streng på at klær skal ryddes på plass av den som tar klærne av seg- gjelder både barn og voksne og her er det han far i huset som synder mest!!

Leker skal ikke ned i stua, men holdes oppe i andre etage, da vi har store soverom til barna og loftstue i tillegg. Der kan de rote så mye de vil.

Jeg har mange små og store kurver rundt i huset som jeg legger oppi rot og rask etter som jeg finner på bord og gulv. Innimellom blir disse kurvene tømt. På den måten er det lett å rydde når man ikke trenger å gå frem og tilbake med hendene fulle til sortering flere ganger i løpet av dagen.

Jeg har en liten støvsuger fast ute i gangen slik at jeg kan dra den utav skapet og støvsuge gangen en gang om dagen. Dette gjøres i forbindelse med at jeg skal ut av huset slik at jeg slipper å vasse i sand og skit når jeg kommer tilbake igjen. Blir mye koseligere da.

Kan dette være noen ideer for deg?

Skrevet

Dvs. når jeg er på kjøkkenet så rydder jeg litt utav oppvaskmaskinen øverste del og venter med nederste del. Neste gang jeg beveger meg ut på kjøkkenet så tar jeg nederste del. Alt innimellom matlagingen som regel. Er jeg ved komfyren så tørker jeg av benkene mens jeg steker mat.

Kjøleskapet tømmes mer og mer for mat i løpet av en uke. Og vaskes før ny forsyning av matvarer settes inn for neste uken.

På badet har jeg glass-spray stående i skapet og tørker over speilen når jeg har vasket hendene. Doen får en omgang når jeg har vært på do. Tilsammen et par tre ganger i løpet av en uke, eller når man ser at det trengs.

Er blitt svært streng på at klær skal ryddes på plass av den som tar klærne av seg- gjelder både barn og voksne og her er det han far i huset som synder mest!!

Leker skal ikke ned i stua, men holdes oppe i andre etage, da vi har store soverom til barna og loftstue i tillegg. Der kan de rote så mye de vil.

Jeg har mange små og store kurver rundt i huset som jeg legger oppi rot og rask etter som jeg finner på bord og gulv. Innimellom blir disse kurvene tømt. På den måten er det lett å rydde når man ikke trenger å gå frem og tilbake med hendene fulle til sortering flere ganger i løpet av dagen.

Jeg har en liten støvsuger fast ute i gangen slik at jeg kan dra den utav skapet og støvsuge gangen en gang om dagen. Dette gjøres i forbindelse med at jeg skal ut av huset slik at jeg slipper å vasse i sand og skit når jeg kommer tilbake igjen. Blir mye koseligere da.

Jeg har en bok som heter "ditt ryddige jeg" -eller noe i den duren - du gjør ALT riktig i følge den boka du! .)

Skrevet

Du er overhodet ikke helt alene!! Jeg har ikke evner til å holde det ryddig hele tiden, det blir med et skippertak i ny og ne.. Badet ser fælt ut til tider, og kjøkkenbenken ser jeg bare sånn av og til. Er jeg heldig ringer folk før de kommer på besøk, og dæven døtte så mye jeg får ryddet på en halvtime da!! ;)

Skrevet

1. Hver eneste gang du beveger deg fra et rom til et annet, så tar du med deg noe som skal ryddes.

2. Gjør noen oppgaver foran tven. Sammenlegging av klær, for eksempel. Støvtørking er også aktuelt å ta da, om du orker bevege deg litt rundt omkring mens du ser favorittprogrammet.

3. Mens du allikevel pusser tennene, så skyller du av vasken.

4. Mens du allikevel er på kjøkkenet, så rydder du der. Rydd også mens du lager maten, ikke vent til etterpå. Kast grønnsaksskrell og slikt med en gang, skyll av skjærefjøla. Vask stekepanne og gryter før dere spiser.

5. Rydd leker osv. med barnet/barna før de legger seg. Dette er en fin rutine.

6. Du trenger ikke vaske gulvene så ofte når du har lite overskudd. En god omgang med støvsuger og litt tørking med en klut gjør ofte underverker.

7. Allerede når en klesvask er ferdig, så begynner du å fylle maskinen med det du vil vaske i neste omgang.

Og sist, men ikke minst... Skaff deg litt avlastning om du er veldig sliten for tiden :)

Hilsen Glimtipper, som ble ekspert etter at hun ble alenemor og elsker å ha det ryddig og rent ;)

Gjest ninnima
Skrevet

Vet du, sånn hadde jeg ikke orket å leve. Men det er jo fint at det passer for deg.

Jeg orker ikke drive og rydde og vaske hele tiden. Jeg orker ikke innføre strenge rutiner.

Da vil jeg heller ha det rotete. :-)

Gjest ninnima
Skrevet

Ikke hør på vaske-fanatikerne!!! Ikke gjør det!!! Ikke bli sånn som alltid må ha noe i hendene og støvsuger gangen hver gang du forlater huset! Ikke vask speilet på badet hver dag!

Jeg blir helt sprø, jeg av å lese noen av svarene i denne tråden.

Hos oss er det nok litt som deg. I laaaaange perioder så humper et og går med renholdet. Vi støvsuger når det blir for ille, holder kjøkkenbenken sånn noen lunde, og så tar vi et skippertak nå og da og vasker skikkelig.

Nå har vi bestemt oss for nye rutiner. Dette for å få litt mer system på ting, og slippe å tenke på vasking hver gang, slippe dårlig samvittighet hver gang vi forlater badet uten å ha vasket så det skinner. Så vi har bestemt oss for at vi en ettermiddag i uka setter av en time til vasking i andre etasje (soverom og bad), og en ettermiddag i uka (en annen dag, vel og merke) setter av en times tid til vasking i førte etasje (stue og kjøkken).

Dermed slipper vi å ha dårlig samvittighet for all den vaskingen vi burde ha gjort. (Ikke bekymre oss for skittent stuegolv på onsdag, vi skal jo vaske der på fredag!). Dessuten skal hele familien til pers, og det går så mye lettere når alle jobber sammen.

Jeg orker ikke drive å vaske og rydde hele tiden, og jeg orker ikke en form for diktatur på barnas leker. Stua er like mye barnas som vår, og "kravet" vårt er at det meste av leker skal tas opp på rommene igjen om kvelden.

Jeg skjønner ikke hvordan folk orker å ha det hundre prosent strøkent hele tiden. Dessuten - det er mye koseligere å vaske når man etterpå kan sette seg ned og virkelig både SE, FØLE og LUKTE forskjellen. Det er jo det som gjør det verdt hele innsatsen. :-)

Skrevet

Det var som om det skulle være meg.. Blir deppa over å se at alle andre har det strøkent...

Har ingen gode råd.. men jeg håper det kommer flere her...

Føler med deg:)

Gjest lykke til
Skrevet

Vet du, sånn hadde jeg ikke orket å leve. Men det er jo fint at det passer for deg.

Jeg orker ikke drive og rydde og vaske hele tiden. Jeg orker ikke innføre strenge rutiner.

Da vil jeg heller ha det rotete. :-)

Men du skjønner det at når det blir gjort på en slik måte så føles det ikke som en stor jobb!

Tro meg, jeg har hatt det slik at jeg ikke orker å gjøre noe rydding eller vasking i det hele tatt i perioder. Men problemet ble jo at når jeg skulle vaske huset så ble det så mye å ta på en gang! Dermed ble det ofte med tanken, og jeg følte meg ekstra trøtt.

Når jeg nå tar litt av gangen hver dag så blir det lite i det store og hele og jeg har utrolig mye mer tid til å sette meg ned og hvile om kvelden. Og med god samvittighet. Den samvittigheten gjør oss jo mye dårligere i kropp og sinn hvis vi hele tiden tenker på at vi skulle ha ordnet huset.

Så huset er mye ryddigere nå enn før, jeg er i kjempehumør, og koser meg med hobbyer og tv-titting om kvelden og ser utover en noenlunde rydding stue og kjøkken. Det er en god sirkel å få komme inn i og ikke vil jeg tilbake i tralten med å rydde en gang i uke hvor jeg står i vaskebøtte en hel dag og er dødstrøtt om kvelden og gruer meg som en gal til neste fredag fordi det er vaskedagen!

Og jeg er ingen tyrann når jeg forbyr leker i stua, siden vi har en stor annen etage med stor loftstue og soverom hvor ungene får leke og herje som de vil og spille musikk i full styrke! Den sona er barnas og ryddes ikke så altfor ofte. Og ungene slipper mitt mas hver dag om å rydde opp etter seg. Kan du tenke noe verre enn å få trøtte unger til å rydde om kvelden og det blir en stor unødvendig diskusjon av det!

Hvorfor ikke prøve du også, så kanskje du ville synes at det faktisk var ok?

Gjest ninnima
Skrevet

Men du skjønner det at når det blir gjort på en slik måte så føles det ikke som en stor jobb!

Tro meg, jeg har hatt det slik at jeg ikke orker å gjøre noe rydding eller vasking i det hele tatt i perioder. Men problemet ble jo at når jeg skulle vaske huset så ble det så mye å ta på en gang! Dermed ble det ofte med tanken, og jeg følte meg ekstra trøtt.

Når jeg nå tar litt av gangen hver dag så blir det lite i det store og hele og jeg har utrolig mye mer tid til å sette meg ned og hvile om kvelden. Og med god samvittighet. Den samvittigheten gjør oss jo mye dårligere i kropp og sinn hvis vi hele tiden tenker på at vi skulle ha ordnet huset.

Så huset er mye ryddigere nå enn før, jeg er i kjempehumør, og koser meg med hobbyer og tv-titting om kvelden og ser utover en noenlunde rydding stue og kjøkken. Det er en god sirkel å få komme inn i og ikke vil jeg tilbake i tralten med å rydde en gang i uke hvor jeg står i vaskebøtte en hel dag og er dødstrøtt om kvelden og gruer meg som en gal til neste fredag fordi det er vaskedagen!

Og jeg er ingen tyrann når jeg forbyr leker i stua, siden vi har en stor annen etage med stor loftstue og soverom hvor ungene får leke og herje som de vil og spille musikk i full styrke! Den sona er barnas og ryddes ikke så altfor ofte. Og ungene slipper mitt mas hver dag om å rydde opp etter seg. Kan du tenke noe verre enn å få trøtte unger til å rydde om kvelden og det blir en stor unødvendig diskusjon av det!

Hvorfor ikke prøve du også, så kanskje du ville synes at det faktisk var ok?

Nei, jeg orker ikke ha det sånn. Punktum. Jeg orker ikke å drive å tenke vasking og rydding hele tiden. Men vi setter altså av en time to ganger i uka, og da har vi mer enn nok tid til å rydde og vaske. Rydde gjør vi fortløpende, men jeg orker ikke vaske hele tiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...