Gå til innhold

Hvor finne mennesker med spesielle historier?

Anbefalte innlegg

Gjest Skribenten
Skrevet

Jeg har nettopp begynt på nytt studie, og skal skrive en artikkel/portrett om noen med en spesiell historie. Det kan være både en lykkelig, spennende, trist e.l historie.

Men hvor finner jeg noen å skrive om? Jeg vet jo at det er mange, mange med historier som både engasjerer og kanskje provoserer, men jeg vet bare ikke hvor jeg skal begynne å lete. :-)

Skrevet

Finn ut hva du vil skrive om og kontakt noen som vet noe om det. Vil du f.eks. skrive om noen som har hatt en depresjon, kontakt depresjonsforreningen (?) og spør om de kjenner til noen som kanskje vil la seg intervjue. Ofte har de som står bak slike organisasjoner stått med samme problem.

Gjest pittpottnøtt
Skrevet

Tror nok alle har sin historie å fortelle...på godt og ondt...lykkelig og ulykkelig...

Du kan bare spørre hvem som helst....

Skrevet

Finn ut hva du vil skrive om og kontakt noen som vet noe om det. Vil du f.eks. skrive om noen som har hatt en depresjon, kontakt depresjonsforreningen (?) og spør om de kjenner til noen som kanskje vil la seg intervjue. Ofte har de som står bak slike organisasjoner stått med samme problem.

Hei!

Boken Livshistorier fra Universitetsforlaget utgitt i 1990 inneholder 6 livshistorier fra selvbiografikonkurransen "Skriv ditt liv" høsten 1988. Boken er redigert av Reidar Almås og Marianne Gullestad.

Livshistoriene er fengslende og interessante, og skildrer ikke noe A4 liv.

Hilsen

Håper du kan

Gjest kristine 83
Skrevet

Du kan skrive om meg? hehe.. nei men finner du ut hva du vil skrive om så er det kanskje lettere å finne folk, som andre sier.

Jeg tror jeg har en litt for innvikla historie sånnsett..heh..

Men skriver du om noen må det jo være minst like spennende for de, om de får se hva du har skrevet, og hvordan du ser på livet deres ut fra det de har fortalt, og tolket det på din egen måte.

Bare kom til å tenke på d..:)

Lykke til iallefall.

Skrevet

Kanskje en gammel mann/dame som sitter på en benk i parken?

Eller at du tar kontakt med en forening og snakker med en som har vært med en stund?

Eks en av damene i Sanitetsforeingen, som i 50 år har laget og solgt fastelavensris?

Eller en speiderleder som var med på verdensspeiderleiren på Lillehammer i 1975?

Eller en fra en krigsveteran-forening?

Eller kanskje snakke med en prest?

Bruk fantasien - du finner helt sikkert noen med noe å fortelle.

Gjest Skribenten
Skrevet

Du kan skrive om meg? hehe.. nei men finner du ut hva du vil skrive om så er det kanskje lettere å finne folk, som andre sier.

Jeg tror jeg har en litt for innvikla historie sånnsett..heh..

Men skriver du om noen må det jo være minst like spennende for de, om de får se hva du har skrevet, og hvordan du ser på livet deres ut fra det de har fortalt, og tolket det på din egen måte.

Bare kom til å tenke på d..:)

Lykke til iallefall.

Innviklete historier er bare en fordel. ;-) For som du sier, ville det nok vært spennende både for meg og den jeg skrev om. For meg å lære litt om den personen, for han/henne å se hvordan jeg tolker historien.

Hadde nok absolutt ikke hatt noe imot å skrive om deg. :-) Du trenger jo ikke å ha opplevd noe eksplosivt. Alle skjebner har sin historie, og det er det som er så spennende. :-)

Gjest Skribenten
Skrevet

Kanskje en gammel mann/dame som sitter på en benk i parken?

Eller at du tar kontakt med en forening og snakker med en som har vært med en stund?

Eks en av damene i Sanitetsforeingen, som i 50 år har laget og solgt fastelavensris?

Eller en speiderleder som var med på verdensspeiderleiren på Lillehammer i 1975?

Eller en fra en krigsveteran-forening?

Eller kanskje snakke med en prest?

Bruk fantasien - du finner helt sikkert noen med noe å fortelle.

Takk for mange gode tips. :-) Har tidligere skrevet om en eldre dame som var misjonær, og det var utrolig spennende å høre livshistorien hennes.

Skrevet

Du kan jo også ta kontakt med noen som du har lest om, som du synes virker interessant og gjøre et dypere intervju?

Jeg for min del har i hvertfall følt at journalister liksom har vanskelig for å bestemme seg for hvilken av historiene mine de vil skrive om og derfor blir det "hektisk" omtale av mange uten at man får et utfyllende bilde av de enkelte delene.

Gjest Skribenten
Skrevet

Du kan jo også ta kontakt med noen som du har lest om, som du synes virker interessant og gjøre et dypere intervju?

Jeg for min del har i hvertfall følt at journalister liksom har vanskelig for å bestemme seg for hvilken av historiene mine de vil skrive om og derfor blir det "hektisk" omtale av mange uten at man får et utfyllende bilde av de enkelte delene.

Jo, det er sant. Jeg vet jo at jeg _kan_ skrive, og har tidligere fått veldig gode tilbakemeldinger.

Og jeg synes det er best å konsentrere seg om én ting i historien. Altså en ting som alt er bygget opp rundt. Hvis ikke blir det bare mange små historier, og det blir rotete og vanskelig å følge med.

Skrevet

Jo, det er sant. Jeg vet jo at jeg _kan_ skrive, og har tidligere fått veldig gode tilbakemeldinger.

Og jeg synes det er best å konsentrere seg om én ting i historien. Altså en ting som alt er bygget opp rundt. Hvis ikke blir det bare mange små historier, og det blir rotete og vanskelig å følge med.

Og husk å la den som du prater med få lese artikkelen først om den skal publiseres(men siden det er i forb. med studie skal den vel ikke det?). Enkelte journalister roter noe fryktelig med fakta slik at det blir noe helt annet enn det man faktisk har sagt og det er ikke så moro å se på trykk i ettertid. ;-)

Men mange skriver jo veldig bra også altså. :-)

Gjest Skribenten
Skrevet

Og husk å la den som du prater med få lese artikkelen først om den skal publiseres(men siden det er i forb. med studie skal den vel ikke det?). Enkelte journalister roter noe fryktelig med fakta slik at det blir noe helt annet enn det man faktisk har sagt og det er ikke så moro å se på trykk i ettertid. ;-)

Men mange skriver jo veldig bra også altså. :-)

Ja, det er en selvfølge at de får lese gjennom, uansett om den skal publiseres eller ikke (valgfritt om vi vil publisere denne). Det er jo viktig for meg også at artikkelen blir så riktig som mulig. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...