Gå til innhold

konfirmasjonspenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen fortelle meg hvorfor ungene får så vanvittig mye penger til konfirmasjonen sin? Syns det har gått helt over stokk og stein. Stakkars barna til de foreldrene som ikke har all verdens å gi ungene. Fatter heller ikke poenget med konfirmasjon, bortsett hvis man er kristen selv. Det virker som 90% av de som konfirmerer seg aldri går i kirken likevel.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Tja, så lenge hun ikke får bruke alt nå, men må sette av størsteparten av summen til hun blir voksen, kan jeg ikke se at det er så galt.

Gjest tradisjoner
Skrevet

Hvis de blir et press og vanskelig for de som ikke har så mye penger, så er det dumt at verdien på gavene "tar av".

Men mange kulturer har overgangsriter og fester der unge mennesker får midler de kan bruke til etablering osv, så jeg ser ikke noe prinsipielt galt i det. Men når utviklingen går veldig fort, kan det fort skje at familiene ikke har systemer for å ivareta gavene på en god måte.

At man kan kjøpe seg en sykkel, moped, pc, bunad, spare til en stor reise, spare til studier osv, ser jeg ikke noe negativt i.

at man velger å følge tradisjon og ritualer, og ikke bare personlig religiøs overbevisning når man velger form på overgansriter etc (dåp, bryllup, begravelse, konfirmasjon) synes jeg heller ikke er rart.

Det som blir rart er når utviklingen går så fort at det går litt over "alle støvleskaft" og forventningene hos den ene parten ikke står i stil med resten.

Gjest piperens
Skrevet

Jeg synes det går over alle støvelskaft med pengekonkurransen i konfirmasjoner og lignende, gir derfor konsekvent smykker og andre gaver som kan være et minne for livet, aldri penger.

Gjest anonym her
Skrevet

Vi fikk ikke mye, og vi har heller ikke råd til å gi så mye. For oss er ikke gaven det viktigste.

Skrevet

Det er vel fortsatt mange som konfirmerer seg for pengenes skyld.

Hvor mye er "vanlig", og hvor mye er "mye", nå for tiden forresten?

For ca 18 år siden da jeg konfirmerte meg, var det "mye" når man fikk 12-18000, og mange lå vel på rundt 5-8000. Husker jeg fikk mellom 5-6000. Det kommer jo og an på hvor stor slekt en har, og hvor mye de enkelte har anledning til å gi.

Skrevet

Jeg ser ikke noe galt i at de får mange penger så lenge det spares til store ting som sertifikat, utdannelse eller lignende. Men jeg synes det er smakløst å bare konfirmere seg for pengenes skyld.

Skrevet

Jeg er bare SÅÅÅÅÅ enig. Min stesønn for nesten 50.000,- totalt. Hva skal en 14-åring med så mye penger. Og hvorfor i all verden skal noen gi han penger for å konfirmere seg. For han tror nemlig ikke på Gud.

Gjest konfirimanten
Skrevet

Det er vel om da vi var unge, konfirmerte oss kun pga gavene/pengene.

Men jeg er helt enig i at beløpene har tatt helt av.

Jeg syns også synd på de familiene som ikke har så god råd .... for det har blitt et veldig press.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...