Gå til innhold

Trippeldrapssaken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne har vært mye diskutert på DOL den siste tiden, mange lange tråder.

Har selv ventet litt på å få synspunkter på saken fra bekjente i det pakistanske miljøet; og den tilbakemeldingen jeg fikk vil trolig få en og annen debattant her inne til å sette kaffen i vrangstrupen.

Vedkommende, som er pakistaner selv, mener at dette er planlagt og regissert av familien, og at de har planlagt å bruke psykiatrien som en passende syndebukk i etterkant.

Vedkommende påpekte at det er ytterst uvanlig at tre kvinner er alene i en slik storfamiliehusholdning uten at det er menn til stede. Ordet "forlatt" ble brukt som beskrivelse i forhold til dette.

Det kan da konkluderes med at man ikke trenger å være rasist for å forsvare en formening om at dette er et såkalt "æresdrap", ihvertfall.

Skrevet

Bra innlegg, Hawkwind.

De av oss som i forrige tråd mente dette var iscenesatt ble kalt rasister osv, men jeg tror vi heller må begynne å få øynene opp for hva som egentlig foregår i disse miljøene. Mange har etter min mening en altfor naiv holdning til innvandrerkulturen.

Meg selv inkludert for en tid tilbake, før jeg fikk sett og hørt nok til å gå bort fra den naive holdningen jeg hadde.

*venter på hudfletting fra dol's antirasister*

:-P

Gjest høstnick
Skrevet

Hvorfor må vi passe sånn på for å si det vi tror og mener?

(Det burde vel i grunnen ikke vært nødvendig.)

Skrevet

Hvorfor må vi passe sånn på for å si det vi tror og mener?

(Det burde vel i grunnen ikke vært nødvendig.)

For min del ville jeg gjerne få sjekket litt med personer med et mer uhildet syn på saken.

Merker jo at jeg blir mer skeptisk til våre nye landsmenn med årene, grunnet en del typer saker som omtales i media ;-)

Skrevet

Intet skulle vel forundre mindre enn at det kommer til å skje saker og ting i saken når familien returnerer til Norge...

Skrevet

Intet skulle vel forundre mindre enn at det kommer til å skje saker og ting i saken når familien returnerer til Norge...

Det vil det helt sikkert gjøre.

Men hva som er den faktiske sannheten vet vel ingen utenforstående ennå.

Det vi utenforstående holder på med er uansett spekulasjoner og personlige synspunkter - intet annet.

Som i en tidlig tråd om saken, synes jeg det er greit å henvise til Fritz Moen saken med henhold til dette med å ha veldig bastante konklusjoner.

Gjest høstnick
Skrevet

For min del ville jeg gjerne få sjekket litt med personer med et mer uhildet syn på saken.

Merker jo at jeg blir mer skeptisk til våre nye landsmenn med årene, grunnet en del typer saker som omtales i media ;-)

Jeg har det på samme måten.

Skrevet

Det vil det helt sikkert gjøre.

Men hva som er den faktiske sannheten vet vel ingen utenforstående ennå.

Det vi utenforstående holder på med er uansett spekulasjoner og personlige synspunkter - intet annet.

Som i en tidlig tråd om saken, synes jeg det er greit å henvise til Fritz Moen saken med henhold til dette med å ha veldig bastante konklusjoner.

Selvsagt er det spekulasjoner og personlige synspunkter.

Det er fult lov å ha det om alt mellom himmel og jord.

Skrevet

Bra innlegg!

"Vedkommende, som er pakistaner selv, mener at dette er planlagt og regissert av familien, og at de har planlagt å bruke psykiatrien som en passende syndebukk i etterkant."

Akkurat dette har vært min tanke også, men så fort jeg ymter innpå noe sånt så har jeg hele dols antirasistpoliti på nakken.

Skrevet

Bra innlegg!

"Vedkommende, som er pakistaner selv, mener at dette er planlagt og regissert av familien, og at de har planlagt å bruke psykiatrien som en passende syndebukk i etterkant."

Akkurat dette har vært min tanke også, men så fort jeg ymter innpå noe sånt så har jeg hele dols antirasistpoliti på nakken.

Det er ihvertfall greit å konstatere at det ikke bare er de politiske lysebrune som har disse tankene.

Så får man se hva sannheten er til slutt; om politiet greier å nøste opp i dette da selvsagt.

Gjest Pontiac
Skrevet

Det du skriver forundrer ikke meg om det skulle stemme.

Jeg vet selvsakt ingen ting om dette men jeg må innrømme at jeg har hatt mine tanker og følelser om temaet.

Skrevet

Hvis det viser seg at dette faktisk _er_ et æresdrap, så er det jo det det er. Men det skiller seg i såfall fra de fleste andre vi vet om, i omfang.

Jeg hører du sier at dette kommer fra pakistanere, og har selvfølgelig ingen grunn til å tvile på det. Samtidig har jeg problemer - gjennom pakistanske bekjente - med å finne noen som støtter æresdrap i prinsippet. Og det er neppe så enkelt at dette er noe "alle" skjuler fra "oss"/"de vantro" etc., som spesiellt én her inne ville hevdet.

En idiot-ting som uttales av flere her inne, er imidlertid dette med å være "naiv" i forhold til slik som dette. Når det kombineres med en uttalelse om at "noe sånt ville aldri en nordmann kunne gjort", så er idiotiet fullkomment, og vi har en "debatt" som som er like meningsløs som enfoldingene på begge politiske ytterkanter. Den dagen det blir "naivt" å ikke konkludere og/eller åpent komme med konkluderende påstander, før man vet noe som helst, er den dagen hvor noen har snudd opp og ned på virkeligheten.

Det er én ting som kan tyde p at dette er et æresdrap, og det er mistanker fra individer i miljøet. Det er flere ting som tyder på at det, om det ligger æresdrap - eller kanskje mer sannsynlig såkalt "søsterdrap" (som Unni Wikam kaller enkelte av disse drapene) - så er dette i kombinasjon med at drapsmannen var psykisk ustabil. Det vil ikke fjerne skyld eller ansvar, men det vil selvsagt endre saken.

Det _kan_ også være så enkelt at det er et æresmotivert drap, men at det aldri ville skjedd med mindre broren var psykisk ustabil. Medisineringen til broren beviser ikke at han var psykotisk der og da, men det sier en del om mulige omstendigheter. Akkurat som at hvis han faktisk var psykotisk når han utførte drapene, så betyr ikke det i seg selv at det ikke var "æresmotivert".

Det hadde vært flott med noen synspunkter som ikke var 100% tabloide her på DOL, men det må man som regel på mer seriøse steder for å finne. Forøvrig var innlegget ditt streit og fritt for usakligheter.

"........................................"

Skrevet

For meg så blir det feil med alle disse spekulasjonene, for enten det er den ene eller den andre som på nåværende tidspunkt "synser", så er det fortsatt rene spekulasjoner.

Jeg blir ikke overrasket om konklusjonen blir som du antyder, men heller ikke om konklusjonen skulle bli noe helt annet.

Det har uansett skjedd en tragedie, og det blir for meg noe usmakelig i det at det ikke utvises større respekt og tilbakeholdenhet.

Skrevet

Forøvrig: Jeg setter neppe kaffen i vrangstrupen over at noen hevder noe som ikke overrasker meg. Og jeg har faktisk aldri hevdet at dette ikke var et æresdrap, men derimot at ting peker i en litt annen retning når man ser på de få fakta vi har i saken.

Skrevet

Bra innlegg, Hawkwind.

De av oss som i forrige tråd mente dette var iscenesatt ble kalt rasister osv, men jeg tror vi heller må begynne å få øynene opp for hva som egentlig foregår i disse miljøene. Mange har etter min mening en altfor naiv holdning til innvandrerkulturen.

Meg selv inkludert for en tid tilbake, før jeg fikk sett og hørt nok til å gå bort fra den naive holdningen jeg hadde.

Støtter deg.

Skrevet

Bra innlegg, Hawkwind.

Du venter neppe på hudfletting - du gidder jo ikke engang svare på spørsmål om det du skriver.

"De av oss som i forrige tråd mente dette var iscenesatt ble kalt rasister osv,"

Jeg tror ikke noen kalte noen rasister i den tråden. Gå tilbake og les, og hvis gjerne hvor noen har brukt det ordet om noen. Eller hvis du påstår at jeg konkret har kalt noen rasister, så bør du ha høflighet nok til å svare og henvise. Ellers blir det rimelig tannløst å komme med slike uttalelser og påstander.

"Meg selv inkludert for en tid tilbake, før jeg fikk sett og hørt nok til å gå bort fra den naive holdningen jeg hadde."

Før du fikk sett og hørt nok fra hvem/hva? VG? Dagbladet?

Det foregår mye undertrykking og jævelskap i enkelte miljøer. Det tror jeg ingen nekter på. Men å konkludere slik som du gjør her, er faktisk ganske drøyt. Selv om vi vet at æresdrap forekommer også i vår del av verden.

Skrevet

Det samme diskuteres overalt i hele det ganske land - er jeg sikker på....

ShitDiddelyDo
Skrevet

Men nå er det vel ingen her som har sagt noe om at noen er rasisiter fordi de tror dette er et æresdrap.

Både jeg og Prozak, og sistnevnte vil jeg i hvert fall tro folk her sikter til når det gjelder debatter de seneste dagene, snakket om muligheten for æresdrap allerede den første kvelden.

Alt blir fortsatt spekulasjoner, og det er alle, bortsett fra enkelte brunskjorter, enige om.

Skrevet

Men nå er det vel ingen her som har sagt noe om at noen er rasisiter fordi de tror dette er et æresdrap.

Både jeg og Prozak, og sistnevnte vil jeg i hvert fall tro folk her sikter til når det gjelder debatter de seneste dagene, snakket om muligheten for æresdrap allerede den første kvelden.

Alt blir fortsatt spekulasjoner, og det er alle, bortsett fra enkelte brunskjorter, enige om.

Legg også merke til hvordan enkelte konsekvent kommer med beskyldninger, og så lar være å svare. Om og om igjen. Ganske imponerende "standhaftighet" :-)

Nei, la oss vente til man finner ut mer. Jeg har snakket med gamle naboer i dag, og det er sorg i "grenda" der oppe. Ingen hadde forestilt seg noe slikt - og denne familien har bodd der lenge.

"............................................"

Skrevet

For meg så blir det feil med alle disse spekulasjonene, for enten det er den ene eller den andre som på nåværende tidspunkt "synser", så er det fortsatt rene spekulasjoner.

Jeg blir ikke overrasket om konklusjonen blir som du antyder, men heller ikke om konklusjonen skulle bli noe helt annet.

Det har uansett skjedd en tragedie, og det blir for meg noe usmakelig i det at det ikke utvises større respekt og tilbakeholdenhet.

Jepp, dette er og blir spekulasjoner; ingen som er aktive i slike debatter kommer med annet enn mer eller mindre personlig fargede spekulasjoner.

Og derfor bør man heller ikke være bombastisk mht. å konkludere før man vet mer om hva som er den faktiske realitet; men å være seg bevisst at de standpunktene man har er personlige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...