Gå til innhold

Huslån og muligheter

Anbefalte innlegg

Meg1365380063
Skrevet

Vil ulike banker gi veldig forskjellige huslånstilbud? Altså, vil det være stor forskjell på hvor mye vi kan få av ulike banker? Lønner det seg å undersøke mange steder, eller vil fastbanken trolig tilby omtrent det samme som andre? 10.000 kroners forskjell er jo ingenting når man skal skrive en sjekk på 1,X millioner...

Og hvis det er forskjeller: Er det noe annet enn lavere/høyere rente i de ulike bankene som gir disse forskjellene? Jeg er ikke interessert i å få mest mulig huslån for å få drømmehuset, hvis vi ikke klarer å betjene det. Lønna øker jo ikke selv om huslånstilbudet gjør det...

Skrevet

En venninne av meg fikk lån på 700 000kr i en bank og 2 700 000 i en annen så det kan nok lønne seg å undersøke et par banker ja, spesielt hvis en ikke er fornøyd med det den første banken kan tilby.

Skrevet

En venninne av meg fikk lån på 700 000kr i en bank og 2 700 000 i en annen så det kan nok lønne seg å undersøke et par banker ja, spesielt hvis en ikke er fornøyd med det den første banken kan tilby.

2.7 mill er voldsomt mye penger, særlig for ei jente som jeg antar er i 20 årene. Ville hun ha klart å betjene det lånet? Hvis ikke er det svært uansvarlig av banken å tilby dette.

Skrevet

Ja, det er store forskjeller ute. Det er også forskjell på om det er førstehjemslån eller ikke. Men jeg vil ikke påstå at det er bra om en bank tilbyr et stort lån.

Se på hva du klarer å betale før du avgjør hvor mye du skal låne. Husk at renta sansynligvis kommer til å øke.

Så må du ser på hvilken bank som tilbyr best rente.

Skrevet

2.7 mill er voldsomt mye penger, særlig for ei jente som jeg antar er i 20 årene. Ville hun ha klart å betjene det lånet? Hvis ikke er det svært uansvarlig av banken å tilby dette.

Hun er i tidlig 20 årene.

Hun kjøpte et ekstra rom med tanke på å leie det ut. Hun betaler foreløpig 8000kr i rente, men har leieinntetkter på 4000kr, så hun betaler bare 4000kr rente selv. Lånet er 5 års avdragsfritt.

Jenta er under studie og banken pleier å ta type studie under betraktning. I tillegg hadde hun en far som kunne stille som kausjonist og det hjelper jo en del.

Skrevet

Hun er i tidlig 20 årene.

Hun kjøpte et ekstra rom med tanke på å leie det ut. Hun betaler foreløpig 8000kr i rente, men har leieinntetkter på 4000kr, så hun betaler bare 4000kr rente selv. Lånet er 5 års avdragsfritt.

Jenta er under studie og banken pleier å ta type studie under betraktning. I tillegg hadde hun en far som kunne stille som kausjonist og det hjelper jo en del.

Det er sikkert ikke noe dumt kjøp, hvis husprisene øker slik de har gjort i noen år til, så kan hun selge med god fortjeneste.

Ellers har du det bra?

Skrevet

Det er sikkert ikke noe dumt kjøp, hvis husprisene øker slik de har gjort i noen år til, så kan hun selge med god fortjeneste.

Ellers har du det bra?

Tja om kjøpet er bra eller ikke vil tiden vise men jeg er selv litt skeptisk. Hun hadde null i egenkapital så leiligheten er 100% belånt. Hun tåler ikke en altfor stor renteoppgang.

Eller går det som det suser her :) Eksamenstiden nærmer seg så mye lesing, huff!

Et tu?

Meg1365380063
Skrevet

Jøss, det er jo ekstremt! Men da vet jeg jo at det kan være greit å spørre flere steder.

Var dette de store nasjonale bankene, eller bør man også undersøke små, lokale med hovedkontor på andre siden av landet?

Meg1365380063
Skrevet

Ja, det er store forskjeller ute. Det er også forskjell på om det er førstehjemslån eller ikke. Men jeg vil ikke påstå at det er bra om en bank tilbyr et stort lån.

Se på hva du klarer å betale før du avgjør hvor mye du skal låne. Husk at renta sansynligvis kommer til å øke.

Så må du ser på hvilken bank som tilbyr best rente.

Nei, jeg er ikke imponert over banker og andre pengelånere som gir i hytt og pine. Problemet er at jeg er student, og altså skal ut på boligmarkedet og arbeidsmarkedet samtidig. Derfor vanskelig å vite hvor høy lønn man får, og hvilket lønn man kan betjene. Men jeg får vel ta et særs edruelig anslag.

Tusen takk for svar! Vet du om det finnes oversikter om de ulike bankenes rentenivå?

Skrevet

Tja om kjøpet er bra eller ikke vil tiden vise men jeg er selv litt skeptisk. Hun hadde null i egenkapital så leiligheten er 100% belånt. Hun tåler ikke en altfor stor renteoppgang.

Eller går det som det suser her :) Eksamenstiden nærmer seg så mye lesing, huff!

Et tu?

Hvis husprisene stiger som de har gjort, så kan hun tjene noen kroner.

Jeg har det bra, er nytrent fra i går, så kom og kjenn, og til helgen er det billøp igjen, men jeg skal ikke kjøre, men gleder meg til å se på likevel. Dette er skikkelig show og masse artig å se på:-)

Du får bli med en gang:-)

Ellers så kjører jeg mc hver dag, det er jo nesten sommertemperaturer. Dette er jo en "nær-orgasme-opplevelse"..:-)

Skrevet

Nei, jeg er ikke imponert over banker og andre pengelånere som gir i hytt og pine. Problemet er at jeg er student, og altså skal ut på boligmarkedet og arbeidsmarkedet samtidig. Derfor vanskelig å vite hvor høy lønn man får, og hvilket lønn man kan betjene. Men jeg får vel ta et særs edruelig anslag.

Tusen takk for svar! Vet du om det finnes oversikter om de ulike bankenes rentenivå?

For noen få uker siden var det oversikt over førstehjemslån i et økonomisk tidsskrift. Lurer på om det var Økonomisk Rapport. Der var det en bank langt i nord som stakk av med seieren. Nordea lå hakk i hel. (Men de er ikke best dersom det er snakk om vanlig lån)

Tror i hvertfall jeg hadde sjekket ut dem (i tillegg til et par andre). Det er jo bare å ta en tlf. for å forhøre deg litt.

Skrevet

Jøss, det er jo ekstremt! Men da vet jeg jo at det kan være greit å spørre flere steder.

Var dette de store nasjonale bankene, eller bør man også undersøke små, lokale med hovedkontor på andre siden av landet?

Begge bankene var store banker uten at jeg helt husker akkurat hvilke. Bankene tar også ofte type studie du tar, i betraktning.

Good luck!:)

Meg1365380063
Skrevet

For noen få uker siden var det oversikt over førstehjemslån i et økonomisk tidsskrift. Lurer på om det var Økonomisk Rapport. Der var det en bank langt i nord som stakk av med seieren. Nordea lå hakk i hel. (Men de er ikke best dersom det er snakk om vanlig lån)

Tror i hvertfall jeg hadde sjekket ut dem (i tillegg til et par andre). Det er jo bare å ta en tlf. for å forhøre deg litt.

Takk for tips! Skal se hva jeg finner.

Meg1365380063
Skrevet

Begge bankene var store banker uten at jeg helt husker akkurat hvilke. Bankene tar også ofte type studie du tar, i betraktning.

Good luck!:)

Det er vel ikke noe pluss for meg at de tar hensyn til type studie - en HF-utdannelse trekker jo ikke nødvendigvis penger... Har heldigvis skaffet meg en samboer med IT-utdannelse! :-) En økonomisk investering det å velge rett kjæreste... :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...