Gå til innhold

Å vaske uten såpe

Anbefalte innlegg

Gjest skurefilla
Skrevet

Har ei veninne som har begynt å vaske hjemme uten noe såpe. Hun vasker til og med vasker og toalettseter uten såpe.

Jeg synes nesten dette høres litt uhygienisk ut men hun har det ser jo veldig rent ut hos henne også.Hun hadde vært på et homeparty og kjøpt masse mikrofiberprodukter og skryter noe helt enormt av det. Er det virkelig mulig å få det rent helt uten såpe?

Videoannonse
Annonse
Gjest Shira12
Skrevet

Jeg bruker bare microkluter og vann på gulv, kjøkken og vinduskarmer o.l

Det blir helt rent. Har lært det av svigermor som har fagbrev som renholder, og har lært dette på kurs.

Såpe på gulv legger seg ofte som ett belegg oppå.

Men jeg bruker noe form for såpe på badet, spesielt toalettet.

Skrevet

Jeg bruker microfiberklut og vann overalt, unntatt på badet - der bruker jeg litt såpe.

Gjest litt såpe må til
Skrevet

Jeg er nok av den gamle skolen, for jeg liker å ha ørlite såpe når jeg vasker gulv.

På badet mener jeg man MÅ bruke såpe for å rengjøre f.eks. toalett.

Skrevet

Nei. Men du fjerner/skrubber vekk det meste av mediet bakteriene vokser i.

Du må ha såpe og varmt vann i tillegg for å løse opp alt fettet, og vann å skylle den og det oppløste mediet(f eks fett) bort med i tillegg til mekanisk skrubb/klut.

På badet må du ha surt vaskmiddel for å løse opp kalk og såperester.

Jeg kan ikke se at mikrofiber er annet enn en slags fin skrubb. Grei på flater hvor det ikke er særlig mye bakterier og fett.

Gjest Ingen vaskekjerring
Skrevet

På kjøkkenbenker og bord, samt på badet bruker jeg såpe. Men på andre flater kan såpe faktisk gjøre mer skade enn gagn. Det typisk norske er jo å vaske med grønnsåpe, som legger seg som en ekkel hinne og trekker til seg støv og dritt. Da er det bedre med en bitteliten dråpe zalo eller annen syntetisk såpe, ajax f.eks. Og ikke for mye.

Gjest skurefilla
Skrevet

På kjøkkenbenker og bord, samt på badet bruker jeg såpe. Men på andre flater kan såpe faktisk gjøre mer skade enn gagn. Det typisk norske er jo å vaske med grønnsåpe, som legger seg som en ekkel hinne og trekker til seg støv og dritt. Da er det bedre med en bitteliten dråpe zalo eller annen syntetisk såpe, ajax f.eks. Og ikke for mye.

Jeg liker så godt lukten av grønnsåpe så derfor bruker jeg en del av det. Men vil ikke de andre såpene legge igjen denne hinna du nevnte da?

Gjest skurefilla
Skrevet

Du må ha såpe og varmt vann i tillegg for å løse opp alt fettet, og vann å skylle den og det oppløste mediet(f eks fett) bort med i tillegg til mekanisk skrubb/klut.

Jeg kan ikke se at mikrofiber er annet enn en slags fin skrubb. Grei på flater hvor det ikke er særlig mye bakterier og fett.

Hun påsto at fettet la seg i kluten uten såpe.

Skrevet

Toalettsetet er den reneste delen av hele huset!

Det beviste de faktisk på Discoverys Mythbusters.

Mennesketunga er også mye fullere av bakterier enn en hundetunge.

Fakta!

Gjest Ingen vaskekjerring
Skrevet

Jeg liker så godt lukten av grønnsåpe så derfor bruker jeg en del av det. Men vil ikke de andre såpene legge igjen denne hinna du nevnte da?

Nei, for de er ikke fete slik som grønnsåpa :) Gulvet blir faktisk mye renere av en omgang mikrofiber + rent vann enn med grønnsåpe.

Skrevet

Toalettsetet er den reneste delen av hele huset!

Det beviste de faktisk på Discoverys Mythbusters.

Mennesketunga er også mye fullere av bakterier enn en hundetunge.

Fakta!

Det viktigste er vel ikke antallet bakterier, men typen bakterier?

Jeg kysser heller kjæresten enn å drikke av doskåla, for å si det sånn...

Skrevet

Vel talt! :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Det påstås at mikrofiber skal kunne fjerne fett også, på en rent fysisk måte, og uten skrubbing.

Gjest Elextra
Skrevet

På treflater, dvs. kjøkkenbenk og parkett, bruker vi bare mikrofiberkluter og ingen såpe.

I kjøkkenvask, på kokeplater og i servant, dusj og toalett på badet bruker vi såpe.

Skrevet

Jeg sier ikke at du skal slike hverken det ene eller andre, men dosetet var nesten fritt for bakterier.

Ikke helt det man forventer?

Skrevet

Jeg sier ikke at du skal slike hverken det ene eller andre, men dosetet var nesten fritt for bakterier.

Ikke helt det man forventer?

En ting er at dosetet er ganske fritt for bakterier (og det tror jeg på, man vasker det jo regelmessig, søler sjelden, og det er dessuten for det meste tørt, så det som måtte havne der dør fort).

Men det som måtte være av bakterier i do, er av en helt annen type enn det vi har i munnen. Og vi vil helst ikke ha feil type bakterier i munnen, uansett hvor mange som er der fra før.

Det jeg derimot ikke forstår, er de stadige innleggene her om hvordan man holder dokosten bakteriefri. Spiller det noen rolle, da? Vi bruker den jo bare nedi do, og å holde doskålen bakteriefri er en umulighet.

Skrevet

En ting er at dosetet er ganske fritt for bakterier (og det tror jeg på, man vasker det jo regelmessig, søler sjelden, og det er dessuten for det meste tørt, så det som måtte havne der dør fort).

Men det som måtte være av bakterier i do, er av en helt annen type enn det vi har i munnen. Og vi vil helst ikke ha feil type bakterier i munnen, uansett hvor mange som er der fra før.

Det jeg derimot ikke forstår, er de stadige innleggene her om hvordan man holder dokosten bakteriefri. Spiller det noen rolle, da? Vi bruker den jo bare nedi do, og å holde doskålen bakteriefri er en umulighet.

Jeg leste en gang at om man skyller ned med toalettlokket oppå, sprer bakteriene seg. Man bør derfor ikke ha tannbørstene nært toalettet.

Skrevet

På badet bruker jeg alltid såpe. Har slike microfiberkluter som jeg bruker kun vann til. Det blir rent, men foretrekker litt såpe til badet og også kjøkkenet

Skrevet

Jeg leste en gang at om man skyller ned med toalettlokket oppå, sprer bakteriene seg. Man bør derfor ikke ha tannbørstene nært toalettet.

Det har også Mythbusters testet, og det viste seg at det ikke var noe stort problem.

(Mythbusters er favorittprogrammet til tiåringen min.)

Skrevet

"Det jeg derimot ikke forstår, er de stadige innleggene her om hvordan man holder dokosten bakteriefri. Spiller det noen rolle, da? Vi bruker den jo bare nedi do, og å holde doskålen bakteriefri er en umulighet. "

Helt enig, he he.

Og forslaget om å vaske den i oppvaskmaskina tok kaka!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...