Gå til innhold

Om uhøflige folk.. Eller om køkultur...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stod i kø på en matbutikk i dag, akkurat i det ettermiddagsrushet begynte å sige på. Det er ca 7 kasser der, 4 var åpne.

Jeg stiller meg i køen. Det er 3 personer foran meg. Herren foran klager (til meg) over effektiviteten og driften av butikken. Han mener den er dårlig drevet og at de burde ha flere kasser åpne på ettermiddagen.

Litt spøkefullt sier jeg at de burde ha "køstoler", så en kan sette rompa litt nedpå mens man venter. "Ja, minst! Og servering også!" sier han. Hehe..

Så kommer det en dame og stiller seg bak meg. Umiddelbart ser hun seg om

etter en ledig kasse. Med et bistert ansikt klager hun, HØYLYTT så alle hører det. Er det ikke flere åpne kasser her?? Det er HELT utrolig, noe så ELENDIG. Denne butikken er bare HELT BÅNN, jævla drittbutikk" og fortsatte om de råtne tomatene hun hadde kjøpt her om dagen, og ikke var det noen som GADD å ta vekk kurvene en gang!! osv. osv. osv.

Etter en stund blir jeg irritert og sier til henne at hun kan jo heller klage til de som har noe MED DET, i stedet for å forsure for oss som står i køen.

"Ja, det skal jeg jaggu meg gjøre!"

"Ja det er fint, sier jeg."

"Jasså, så du er en sånn snobbejente du da! Kommer fra landet og tror du er finere enn alle oss andre?!"

Jeg bare rister på hodet og svarer ikke. Så går hun og banker på døra til butikklederen (like ved). Og klager høylytt over den elendige servicen, tomatene og gud vet hva.

Jeg fatter ikke at det går an. Greit nok, dette er Bærum, men jeg skjønner bare ikke at folk tror de skal bli behandlet som kongelige hvor enn de går!?

ALLE må jo stå i kø her i verden?? Skal man liksom ha en kasse holdt av til alle som dumper innom butikken da?

Alle er vel slitne etter en lang dag, men fatter ikke at folk får seg til å reagere på den måten. I det jeg gikk kjente jeg at det dunstet alkohol av damen.. Var nok en medvirkende faktor... Men likevel..

Gjest streker paa veggen..!
Skrevet

hehe, ja riktig nok er det Bærum ja ;)

Gjest heffalumpen
Skrevet

"jævla drittbutikk" er ikke akkurat passende uttrykk for noen som vil bli behandlet kongelig...

Skrevet

hehe, ja riktig nok er det Bærum ja ;)

ja du kan så si... Høye forventninger til omgivelsene her gitt. :(

Gjest Brusletto
Skrevet

Nordmenn hater å stå i kø.

Nordmenn er noen bortskjemte drittunger.

Skrevet

Har opplevd noe lignende selv og kjeftet faktisk på de klagende kundene selv, jeg også.

Noe innen samme sjanger er når det åpnes en ny kasse. Hvem skal da få komme først der? Den som står bak i køen og som får presset seg fremst? den som har stått lengst av de uekspederte kundene i køen eller de i midten?

Vanskelig.

Det som er vanligst er jo å presse seg fram uansett hvor kort tid en har ventet. Kan være skikkelig irriterende!

Skrevet

Egen kasse for de som ikke vil stå i kø, det er da et minstekrav.

Om køkultur og få åpne kasser, har du lagt merke til at når de endelig åpner en kasse til er det de som står bakerst/enda ikke har kommet så langt som til å stille seg i kø, som stormer frem?

Og så er det de som for alt i verden ikke vil stå i kø, stiller seg opp i køen når de har hentet halvparten av varene, og så løper rundt for å finne ting de har "glemt", lager gjerne ekstra mye kø for andre, men hva gjør vel det?

Det jeg lurer på er hvorfor hun handler i den forferdelige butikken. Du spurte ikke om det?

Gjest rullestolbruker
Skrevet

Hei

Jeg hadde aldri sett en ordnet busskø før jeg kom til Norge for 30 år siden. Alle sto på en lang rekke og ventet på bussen og gikk inn på bussen i tur og orden.

Det ble jeg imponert over.

I Danmark sto folk bare i en klynge og maste seg fram når bussen kom.

Jeg vet ikke hvordan det er i dag, for det er 25 år siden jeg har kjørt buss.

Hilsen

Skrevet

Om køkultur og få åpne kasser, har du lagt merke til at når de endelig åpner en kasse til er det de som står bakerst/enda ikke har kommet så langt som til å stille seg i kø, som stormer frem?

Og så er det de som for alt i verden ikke vil stå i kø, stiller seg opp i køen når de har hentet halvparten av varene, og så løper rundt for å finne ting de har "glemt", lager gjerne ekstra mye kø for andre, men hva gjør vel det?

Det jeg lurer på er hvorfor hun handler i den forferdelige butikken. Du spurte ikke om det?

Hun sa det vel egentlig selv.. "jeg pleier omtrent ALDRI å handle her, handler i Sandvika, eller andre steder..."

Hadde lyst å si til henne at jeg ikke trodde hun kunne finne NOEN butikk som tilfredsstilte hennes krav.

Da det var min tur, spurte jeg om å få en pose. Ekspeditrisen var gått tom, så hun ba meg om å ta en pose fra nabokassa. Intet problem, var bare å snu seg litt og ta en pose.. Da presterer "megga" å kritisere dette også; "ja, og så BER DE KUNDENE om å hente poser selv!! Det er HELT utrolig" osv. Ekspeditrisen sa da så høflig hun kunne "jeg prøvde bare å få det til å gå litt raskere for de andre kundene, blant annet deg, jeg håper du setter pris på det". "NEI, det setter jeg IKKE pris på" presterte hun å si.. herregud for en megge.

Gjest Brusletto
Skrevet

Hei

Jeg hadde aldri sett en ordnet busskø før jeg kom til Norge for 30 år siden. Alle sto på en lang rekke og ventet på bussen og gikk inn på bussen i tur og orden.

Det ble jeg imponert over.

I Danmark sto folk bare i en klynge og maste seg fram når bussen kom.

Jeg vet ikke hvordan det er i dag, for det er 25 år siden jeg har kjørt buss.

Hilsen

Jeg støtter funksjonshemmedes kamp for bedre tilpasninger. Interesseorganisasjonen er sterk, virker det som for meg, med godt skolerte mennesker og velfunderte utspill. Mitt inntrykk.

Skrevet

Jeg støtter funksjonshemmedes kamp for bedre tilpasninger. Interesseorganisasjonen er sterk, virker det som for meg, med godt skolerte mennesker og velfunderte utspill. Mitt inntrykk.

Egentlig var mine observasjoner om køkultur fra før jeg ble rullestolbruker.

Det er etter at jeg ble syk og rullestolbruker at jeg ikke har kunnet bruke offentlige kommunikasjoner.

Hilsen

Gjest Brusletto
Skrevet

Egentlig var mine observasjoner om køkultur fra før jeg ble rullestolbruker.

Det er etter at jeg ble syk og rullestolbruker at jeg ikke har kunnet bruke offentlige kommunikasjoner.

Hilsen

Ok. Var ment som et apropos, bare. God kveld.

Skrevet

Hun sa det vel egentlig selv.. "jeg pleier omtrent ALDRI å handle her, handler i Sandvika, eller andre steder..."

Hadde lyst å si til henne at jeg ikke trodde hun kunne finne NOEN butikk som tilfredsstilte hennes krav.

Da det var min tur, spurte jeg om å få en pose. Ekspeditrisen var gått tom, så hun ba meg om å ta en pose fra nabokassa. Intet problem, var bare å snu seg litt og ta en pose.. Da presterer "megga" å kritisere dette også; "ja, og så BER DE KUNDENE om å hente poser selv!! Det er HELT utrolig" osv. Ekspeditrisen sa da så høflig hun kunne "jeg prøvde bare å få det til å gå litt raskere for de andre kundene, blant annet deg, jeg håper du setter pris på det". "NEI, det setter jeg IKKE pris på" presterte hun å si.. herregud for en megge.

Applaus for ekspeditrisen.

Håper ikke du overanstrengte deg, det kan være tungt å snu seg rundt.

Skrevet

"Nordmenn hater å stå i kø."

Det som er litt interessant er at det er noen steder folk (stort sett) aksepterer at det er kø, og sjelden lager bråk. Banken, for eksempel. Jeg jobber på Rimi, og har rimelig lang erfaring i å stå i laaang bank-kø for å hente veksel. Ingen roper til den bank-ansatte at de må åpne en kasse til. Eller apoteket. Nå er ikke jeg der så ofte, men de gangene jeg har vært der så har folk stått pent og pyntelig i kø og ventet på tur.

Men i butikker, der kan vi ikke vente to minutter engang;)

Skrevet

Bra svart av ekspeditrisen! :-)

Skrevet

"Nordmenn hater å stå i kø."

Det som er litt interessant er at det er noen steder folk (stort sett) aksepterer at det er kø, og sjelden lager bråk. Banken, for eksempel. Jeg jobber på Rimi, og har rimelig lang erfaring i å stå i laaang bank-kø for å hente veksel. Ingen roper til den bank-ansatte at de må åpne en kasse til. Eller apoteket. Nå er ikke jeg der så ofte, men de gangene jeg har vært der så har folk stått pent og pyntelig i kø og ventet på tur.

Men i butikker, der kan vi ikke vente to minutter engang;)

Forskjellen på apotek/bank-køer og butikkøer er at de førstnevnte har kølapper mens man må stå i køa i butikkene.

Skrevet

Når du går mot kassa etter å ha handlet ferdig, ser ikke du også etter den korteste køen? Og, det med å bytte kø er normalt all den tid man ikke bruker kølapper. Jeg oppfatter ingen av delene som spesielt uhøflig.

Da er det verre med de som bare "glir inn fra siden" og inn i køen...

(= sniker)

Skrevet

Applaus for ekspeditrisen.

Håper ikke du overanstrengte deg, det kan være tungt å snu seg rundt.

hihi... huff, ja... Virker som om vi nå til dags skal gjøre minst mulig for å gjøre hverdagen for andre (og seg selv) så smidig og hyggelig som mulig.

Mange dårlige holdninger rundt omkring. Dette var bare en av dem der ute.

Skrevet

Forskjellen på apotek/bank-køer og butikkøer er at de førstnevnte har kølapper mens man må stå i køa i butikkene.

Det er jo sant, blir sikkert mindre sur stemning av det. Men jeg syns det er kjedelig å stå i bankkø likevel, jeg da;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...