Gå til innhold

Er det vanlig at 14-årige jenter er sammen med gutter på over 18 år?

Anbefalte innlegg

Gjest Undrende mor og far
Skrevet

Jeg liker ikke at datteren min er sammen med gutter som er mye eldre enn henne. Hun sitter på dem i bil og er mye i byen. Hvordan forholde seg til det? Røyker gjør hun også, og tror hun har smakt alkohol. Hun er svært sta og hun liker ikke at jeg skal bestemme. Helst vil hun bo for seg selv på hybel. Hun er lei meg, far og småsøskene sine. Hun protesterer på alt og strekker grensene svært langt. Hvordan komme til en minnelig løsning for ungdomsjenta vår?

Gjest Vært der selv
Skrevet

Nå har ikke jeg barn, men det er ikke sååå lenge siden jeg selv var 14 og gjorde det samme som datteren deres. Jeg røykte, var mye sammen med gutter på 18+ m.m.

Og etterhvert var det ingen bønn hjemme. Mobiltelefonen min ble inndratt og jeg fikk ikke lommepenger og faren min tok kontakt med disse eldre guttene og ba de holde seg langt unna meg. Det var en kjip tilværelse og akkurat da raste jeg verre mot dem. I dag ser jeg at foreldrene mine gjorde helt rett. For noen rimelig løsning er bare tull. Her er det DERE som er de voksne, ikke hun.

Skrevet

Synes du fikk et rimelig bra fra, Vært der selv.

Har tre barn selv på 13, 16 og 22 år. Hvorav yngste er jente.Hadde aldri akseptert at hun ble med i bil til 18 årige gutter! Ei heller røyk eller alkohol. Da har dere vært slappe med oppdragelsen frem til nå og det straffer seg..

Min datter har forlengst fått beskjed om hva jeg kommer til å tolerere av oppførsel. Sier hun i vanvare, hold kjeft til meg, er hun kjapp med å si unnskyld.

Gutten på 16 år vet også hvor grensene går. Jeg vil vite hvor han er, hvem han er sammen med og om de kommer til å kjøre bil (han har kamerater som akkurat har fått lappen). Til og med han hører. Han har drukket, men røyker ikke. Og han får ikke alkohol av meg, ei heller ha fester her hjemme før han er gammel nok.

Han eldste ga meg ikke et grått hår og er nå samboer og student.

Ta tak i jentungen, gi henne klar beskjed om hva som er akseptabel oppførsel og vil hun ikke høre gjør som "vært der selv" sier.

Dere er de voksne og dere bestemmer.

Og angående det å flytte for seg selv, har hun jobb, penger.. Vet hun og dyrt det er å bo?

Skrevet

Nå har ikke jeg barn, men det er ikke sååå lenge siden jeg selv var 14 og gjorde det samme som datteren deres. Jeg røykte, var mye sammen med gutter på 18+ m.m.

Og etterhvert var det ingen bønn hjemme. Mobiltelefonen min ble inndratt og jeg fikk ikke lommepenger og faren min tok kontakt med disse eldre guttene og ba de holde seg langt unna meg. Det var en kjip tilværelse og akkurat da raste jeg verre mot dem. I dag ser jeg at foreldrene mine gjorde helt rett. For noen rimelig løsning er bare tull. Her er det DERE som er de voksne, ikke hun.

Flott innlegg:-)

Det er utrolig viktig foreldrene står frem som klare og tydlige voksenpersoner.

Gjest Undrende mor og far
Skrevet

Svært reflektert og fornuftig svar. Sluttet du å være sammen med disse 18-åringene, slutttet du å røyke eller? selv om du fikk straff? Vår datter er helt umulig, har sagt klart i fra, men hun lurer oss. Har også tatt mobil, ukepenger ovs.

Gjest Vært der selv
Skrevet

Svært reflektert og fornuftig svar. Sluttet du å være sammen med disse 18-åringene, slutttet du å røyke eller? selv om du fikk straff? Vår datter er helt umulig, har sagt klart i fra, men hun lurer oss. Har også tatt mobil, ukepenger ovs.

Ja, jeg sluttet å være sammen med dem. Fordi jeg visste hvor mye styr det ble hjemme. Og innerst inne ønsket jeg jo ikke å gjøre noe som gjorde at foreldrene mine ble sinte eller redde.

Jeg sluttet å røyke da, rett og slett fordi jeg ikke lenger fikk lommepenger og derfor ikke hadde råd til å kjøpe røyk. Jeg begynte dessverre igjen da jeg var 16-17 år, men de hindret meg i allefall å bli avhengig to-tre år tidligere.

Men de var beintøffe. De ville ikke la meg være alene hjemme, og da de nektet meg det, nektet jeg å være med på hytta. Det resulterte i at de ikke dro sammen på hytta på et par år (de var der, men da sammen med venninner/kamerater). De sto altså på sitt og ga ikke etter på noen punkter. Det nyttet og det er jeg veldig glad for i dag.

Gjest mmmhmm..
Skrevet

hei..

Nå er jeg gutt.. men jeg ga blaffen i alt og alle, og ingen var der for og sette ned foten.. Det har ikke gått så bra nå i senere tid..

Ble sendt av sted på internat som 13' åring på landet og havnet bare i ett enda verre miljø der sammen med andre folk fra Oslo..

Så.. Håper dere tar tak, mens dere kan.

Man føler seg jo så VELDIG voksen når man er tenåring, og "klarer alt".. "trenger ingen.."

Hun kommer til og bli fly forbanna på dere en stund vil jeg tro hvis dere følger noen av de GODE rådene til "Vært der selv".

Husk at selv når hun skriker som værst så er det viktig at dere ikke flipper ut dere også og at det ikke blir fysiskt.. ikke no gøy og sloss ;)

Det kommer kanskje ikke til og være så lett for dere... men håper dere holder ut ;)

Skrevet

hei..

Nå er jeg gutt.. men jeg ga blaffen i alt og alle, og ingen var der for og sette ned foten.. Det har ikke gått så bra nå i senere tid..

Ble sendt av sted på internat som 13' åring på landet og havnet bare i ett enda verre miljø der sammen med andre folk fra Oslo..

Man føler seg jo så VELDIG voksen når man er tenåring, og "klarer alt".. "trenger ingen.."

Hun kommer til og bli fly forbanna på dere en stund vil jeg tro hvis dere følger noen av de GODE rådene til "Vært der selv".

Husk at selv når hun skriker som værst så er det viktig at dere ikke flipper ut dere også og at det ikke blir fysiskt.. ikke no gøy og sloss ;)

Det kommer kanskje ikke til og være så lett for dere... men håper dere holder ut ;)

Er imponert over dere unge som svarer og vil hjelpe en annen ungdom!

Dette er noe vi foreldre har godt av å høre på, og mer enn en gang!

Og så fornuftige dere er blitt, dere må ha stolte foreldre eller omsorgspersoner en plass!

Takk!

Skrevet

Det er ikke normalt at 14 år gamle jenter er sammen med gutter på 18. De guttene hun er sammen med er antakelig gutter som ikke kan finne seg jenter på egen alder. Si det til henne og se om hun synes det er like kult da.

Når hun blir eldre skjønner hun at dere bare ville hennes beste. Det hun holder på med er absolutt ikke akseptabelt.

Skrevet

Frata henne lommepengene. Hvis hun skal ha noe, bli med henne i butikken og kjøp det så dere har styr på hva pengene går til. Deres egne mobiltelefoner finner dere flere hemmelige steder til. Uten penger kommer hun ikke særlig langt. Snakk med guttene hun er sammen med, evt. med deres foreldre og skolen hvis det ikke hjelper.

Skrevet

Frata henne lommepengene. Hvis hun skal ha noe, bli med henne i butikken og kjøp det så dere har styr på hva pengene går til. Deres egne mobiltelefoner finner dere flere hemmelige steder til. Uten penger kommer hun ikke særlig langt. Snakk med guttene hun er sammen med, evt. med deres foreldre og skolen hvis det ikke hjelper.

Er du helt på tyttebærtur?

Alt du foreslår er blitt sagt tre timer før deg! Les tråden du vil diskutere i eller fremstå som dum!

Skrevet

hei..

Dette er råd jeg skal huske når mine døtre blir tenåringer!

Takk for kloke ord :-)

Skrevet

Alt du foreslår er blitt sagt tre timer før deg! Les tråden du vil diskutere i eller fremstå som dum!

Nei, jeg har ikke med meg dataen på tyttebærtur.

Det er kanskje ikke lov å mene det samme som andre?

Gjest Shira12
Skrevet

Du, det er vanlig at man gjerne svarer med sine egne meninger i en tråd, selv om andre mener det samme.

Slik får jo trådstarter også ett innblikk i om mange tenker de samme tankene, eller om mange er uenige osv.

Og kalle noen dum pga ett enkelt svar, dog likt som ett annet, dum, synes jeg ikke var særlig fint gjort av deg.

Gjest Shira12
Skrevet

Og vel, fikk jo ett for mye dum i innlegget mitt *trøtt.

Slik skulle det være:

Og kalle noen dum pga ett enkelt svar, dog likt som ett annet, synes jeg ikke var særlig fint gjort av deg.

Skrevet

Og vel, fikk jo ett for mye dum i innlegget mitt *trøtt.

Slik skulle det være:

Og kalle noen dum pga ett enkelt svar, dog likt som ett annet, synes jeg ikke var særlig fint gjort av deg.

Men når vedkommende har gjort likedan på flere tråder i hele kveld....

Gjest Shira12
Skrevet

Men når vedkommende har gjort likedan på flere tråder i hele kveld....

Hun svarer jo bare sin mening.

Jeg gjør akkurat det samme, om du og 10 andre har sagt at dere mener det og det, kan jeg også godt svare at jeg mener også det og det.

Mange leser ikke hele tråder, men svarer ut fra hovedspm, eller ut i fra 100 nyeste.

Da må du kalle meg, og flere med meg for dum også :o)

Skrevet

Hun svarer jo bare sin mening.

Jeg gjør akkurat det samme, om du og 10 andre har sagt at dere mener det og det, kan jeg også godt svare at jeg mener også det og det.

Mange leser ikke hele tråder, men svarer ut fra hovedspm, eller ut i fra 100 nyeste.

Da må du kalle meg, og flere med meg for dum også :o)

Ja, og jeg ert så glad i deg også!

Gjest Shira12
Skrevet

Ja, og jeg ert så glad i deg også!

Æh, vært bortpå flaska i kveld eller? :P

Skrevet

Æh, vært bortpå flaska i kveld eller? :P

Det har ihvertfall du shira12, vi chattes i morgen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...