Gå til innhold

Når er man svaksynt?

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

Jeg har prøvd å google litt, men fant ikke det jeg var ute etter.

Jeg fant nemlig både at svaksynthet begynner der nærsynthet slutter både ved -5, -6, -9 og et annet sted så jeg noen mene at ikke engang -12 kvalifiserer til svaksynthet!

Jeg sjekket også på sidene til blindeforbundet, men de brukte en annen termenologi enn minus og styrke, og jeg må innrømme at jeg overhodet ikke skjønte hva de mente.

Dette dreier seg selvsagt om en dum diskusjon, der alle har forskjellige oppfatninger.

Noen her som vet en endelig definisjon på hvilken styrke som kvalifiserer for betegnelsen svaksynt?

I såfall, glimrende!

:-)

Fortsetter under...

Skrevet

Det var da et voldsomt til mas jente!

Du må rett og slett slutte å ha besøk som diskuterer så mye...

Nå glemte jeg spørsmålet ditt, bare for det...

Skrevet

Hei,

Jeg ble bare nødt til å foreta noen søk her altså, for jeg er veldig nærsunt men langtfra svaksynt.;-) Jeg ser utmerket med helt normale linser, og er ikke på noen måte hemmet av nærsyntheten ettersom det lar seg korrigere. (har mlm ca 6 og 8)

Jeg har alltid tenkt at betegnelsen "svaksynt" benyttes på dem som ser dårlig til tross for briller/linser.

Jeg så det som også du sikkert så, at blindeforbundet definerer en svaksynt til å ha "visus" mellom 6/18 og 6/60. Og jeg skjønner i likhet med deg fint lite av hva det betyr. ;-)

Men så fant jeg dette på et annet nettsted:

"Visus

Detaljsynet (visus) kan måles ved hjelp av en synstavle. Visus måles etter en skala med brøker eller desimaltall. Normalt godt syn på begge øyne er satt til visus 6/6 (1.0). Svaksyntområdet ligger i området 6/18 (0,3) – 3/24 (0,125) Det tilsvarer at man ikke klarer å lese mer enn de 3-4 øverste linjene med beste øye og gode briller. En svaksynt med visus 6/18 ser på 6 meters avstand det en person med normalt syn kan se på 18 m. For vanlig førerkort er kravet til synsstyrke 6/12 eller 0,5 - med beste korreksjon, målt på begge øyne."

Og følgende utsagn støtter det at dem som har nærsynthet som lett lar seg korrigere ved vanlige briller/linser ikke kan kalles svaksynt:

-man ikke klarer å lese mer enn de 3-4 øverste linjene med beste øye og gode briller.

-For vanlig førerkort er kravet til synsstyrke 6/12 eller 0,5 - med beste korreksjon

Skrevet

Det er ikke enkelt, da det finnes et -utall- ulike synshemminger. Ikke alle kan korrigeres med optikk. "Grå stær" f eks, eller et utall sykdommer og skader på øyets ulike deler, i hjernen og på dens synsnerver, f eks slag.

Du kan se det andre veien: ta på deg brillene og hold en hånd med fingrene opp og armen utstrakt. Kan du -ikke- telle fingrene, så er du blind.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg foreslår at du måler med alkohol...

Du må ha en edru til å notere i forsamlingen da, og så drikker dere og melder fra når synet blir uklart - måler promille, og snittet av det utgjør svaksynthet. Alternativt ølbriller - litt usikker...

;)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...