Gå til innhold

Dyr eller ikke dyr -

Gjest spør dols kloke hoder om råd og tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

- that's the question.

Jeg bombarderes hele tiden med store ønsker om å anskaffe kjæledyr. Aller høyest i kurs står hund (helt uaktuelt, dessverre), katt er også populært, men husets barn kan også godta en mus!;)

Akvariefisk er morsomt, men kan ikke tlfredsstille kjæledyrønsket.

Undulat eller annen fugl har hittil ikke vært nevnt, men fordelen er at her har vi allerede bur og utstyr klar fra da jeg hadde fugl i yngre og single år. Ulempen er at vi har hus med "dagligrommene" spredd over flere etasjer. Derfor er det en stor fordel med et dyr som kan følge etter oss. Og løs fugl i hus er jeg ikke så veldig interessert i nå, bl a for frykten for at den skal fly ut når det luftes.

Mannen min er sterkt imot ethvert husdyr, og jeg frykter derfor at det å ta seg av dyret blir nok en oppgave som bare faller på meg, inklusive ekstra renhold av hus pga røyting etc. Noe kan sikkert overlates til barn, men ansvaret bør ligge på en voksen.

Vi er også usikre på om en katt f eks vil godta å bli med på hytta i flere uker i strekk hver sommer.

Dolere: Hvor mye jobb er det egentlig med katt? Mus? andre dyr? Eller bør vi glemme hele greia?

Skrevet

Marsvin er et kjempebra dyr for små barn. Veldig enkle å ha med å gjøre, men selvfølgelig har de et bur som må holdes rent.

Du kan lese mer på dyrenett.no

Skrevet

Det eneste jeg har lest fra en annen doler som må passe til dere er rotte! Og jeg tuller ikke!

De blir tamme og kan følge med dere overalt, gjerne på skulderen, i en lomme etc.

De lever kun rundt tre år, er renslige, kan settes i bur eller ha den fritt (når dere er i nærheten). Det er våkne, intelligente dyr og egner seg supert som kjæledyr, skrev denne doleren (husker ikke hvem).

delphina1365380402
Skrevet

Katt er helt supert og den vil ha stor glede av å være med på hytta. Invester i kattedør både hjemme og på hytta slik at den kan gå ut og inn selv, og dere slipper å ha kattedo inne (for det er helt forferdelig).

Skrevet

Katt er helt supert og den vil ha stor glede av å være med på hytta. Invester i kattedør både hjemme og på hytta slik at den kan gå ut og inn selv, og dere slipper å ha kattedo inne (for det er helt forferdelig).

Er ikke kattedør dyrt? Jeg mener man må skjære hull i normal utgangsdør (tykk) og montere dette. Hva blir sluttprisen?

Skrevet

Katt er lettest, helt klart. Men trenger ikke gjøre rent etter den så lenge man ikke kjøper kattedo og lærer den til å gjøre fra seg utenfor. Hvis man venner katten til å kjøre bil og være på forskjellige steder fra den er liten, blir det sjelden noe problem.

Skrevet

Katt er lettest, helt klart. Men trenger ikke gjøre rent etter den så lenge man ikke kjøper kattedo og lærer den til å gjøre fra seg utenfor. Hvis man venner katten til å kjøre bil og være på forskjellige steder fra den er liten, blir det sjelden noe problem.

Er ikke så bekymra for å måtte tømme en kattedo, men mer for dette med røyting, oppskraping av møbler og slikt.

Og det å ta med på reise: har jo hørt og lest historier om puser som har vandret milevis for å komme tilbake til sitt tidligere hjem etter at familien har flyttet. Er det en fare for at katta vil prøve å komme seg hjem igjen?

Skrevet

Men hvordan hindrer man at andre dyr tar seg inn i huset gjennom kattedøra?

Og blir det ikke kaldt i gangen?

Lurer på det samme som hidi når det gjelder pris.

Vi har forresten alarm hjemme. Dersom vi får katt som skal bevege seg rundt i huset når vi er borte, må vi få skrudd av alarmen.

Skrevet

Det eneste jeg har lest fra en annen doler som må passe til dere er rotte! Og jeg tuller ikke!

De blir tamme og kan følge med dere overalt, gjerne på skulderen, i en lomme etc.

De lever kun rundt tre år, er renslige, kan settes i bur eller ha den fritt (når dere er i nærheten). Det er våkne, intelligente dyr og egner seg supert som kjæledyr, skrev denne doleren (husker ikke hvem).

Jeg grøsser bare ved tanken.

Men en levetid på tre år var ikke så verst.

Skrevet

Marsvin er et kjempebra dyr for små barn. Veldig enkle å ha med å gjøre, men selvfølgelig har de et bur som må holdes rent.

Du kan lese mer på dyrenett.no

skal sjekke ut det. takk for tips

Skrevet

Er ikke så bekymra for å måtte tømme en kattedo, men mer for dette med røyting, oppskraping av møbler og slikt.

Og det å ta med på reise: har jo hørt og lest historier om puser som har vandret milevis for å komme tilbake til sitt tidligere hjem etter at familien har flyttet. Er det en fare for at katta vil prøve å komme seg hjem igjen?

Så lenge den er vant til det er det sjelden problemer med å ta med katten på hytta eller la andre passe den hjemme hos seg. Jeg har også hørt sånne historier, men jeg har selv hatt katt med på hytte uten problemer, og har også flyttet med katt uten problemer.

Oppskraping av møbler må man lære den fra når den er liten. Gi den gjerne et eget klorebrett. Den første katten min klatret langt opp etter veggen på strietapet (så fikk vi en unnskyldning for å pusse opp).

Røyting har jeg aldri sett på som noe stort problem (jeg sverger til korthåret katt). Det er verst om våren. Katter finner seg gjerne faste plasser, f.eks. en stol, og da begrenser røytinga seg.

Skrevet

Men hvordan hindrer man at andre dyr tar seg inn i huset gjennom kattedøra?

Og blir det ikke kaldt i gangen?

Lurer på det samme som hidi når det gjelder pris.

Vi har forresten alarm hjemme. Dersom vi får katt som skal bevege seg rundt i huset når vi er borte, må vi få skrudd av alarmen.

Katt og alarm er ikke noe problem. Objektet som beveger seg må som oftest ha en viss vekt, og katten går under.

Man kan få kattedør som bare kan åpnes av det dyret som har på seg det halsbåndet som passer til (katten deres har det selvfølgelig på).

Skrevet

Ja det er mye mer lettvint at katta går og driter i naboens hage :-(

Hva med å ta litt ansvar for sine egne kjæledyr?

lalala1365380457
Skrevet

katten kommer sannsynligvis til å elske å være med på hytta så lenge hver sommer. men hvor lang tid kjøring er det til hytta deres?

ikke så mye arbeid å rydde opp hår etter katter heller, har to stk og sånn bortsett fra deres to stoler så er det lite pels rundt omkring i leiligheten.

en katt vil kunne klare seg hjemme alene ganske lenge(spesiellt hvis du installerer kattedør), hvor lenge må du nesten avgjøre i forhold til hvor sosial/hvor stort behov katten din har for nærhet.

ellers så kanskje rotte kan være noe? de er faktisk veldig sosiale i forhold til f.eks. hamster/marsvin..litt ekle dyr, men de har personlighet!

Gjest spør dols kloke hoder...
Skrevet

Katt og alarm er ikke noe problem. Objektet som beveger seg må som oftest ha en viss vekt, og katten går under.

Man kan få kattedør som bare kan åpnes av det dyret som har på seg det halsbåndet som passer til (katten deres har det selvfølgelig på).

Lurt med brikke i halsbånd.

Men tror alarm vil gå av. Vi har bevegelsessensorer inne i huset, og alarmen har gått hvis vi har glemt å lukke en dør slik at det blafrer i gardiner.

Gjest spør dols kloke hoder...
Skrevet

Så lenge den er vant til det er det sjelden problemer med å ta med katten på hytta eller la andre passe den hjemme hos seg. Jeg har også hørt sånne historier, men jeg har selv hatt katt med på hytte uten problemer, og har også flyttet med katt uten problemer.

Oppskraping av møbler må man lære den fra når den er liten. Gi den gjerne et eget klorebrett. Den første katten min klatret langt opp etter veggen på strietapet (så fikk vi en unnskyldning for å pusse opp).

Røyting har jeg aldri sett på som noe stort problem (jeg sverger til korthåret katt). Det er verst om våren. Katter finner seg gjerne faste plasser, f.eks. en stol, og da begrenser røytinga seg.

Hvor lenge tror du man bør ha hatt katten hjemme før man drar på en lang sommerferie? Bør den ha noen uker i huset til å bo seg inn der først?

Og hvis det ikke blir så mye hytteturer før enn til våren, sommeren, bør man vente til få uker før det før man skaffer seg katt, for at den ikke skal være 'for stor' før den tas med dit?

Skrevet

Men tror alarm vil gå av. Vi har bevegelsessensorer inne i huset, og alarmen har gått hvis vi har glemt å lukke en dør slik at det blafrer i gardiner.

OK. Jeg vet bare at alarmen noen jeg kjenner har bare går av når det som beveger seg veier mer enn en del kg.

Skrevet

Hvor lenge tror du man bør ha hatt katten hjemme før man drar på en lang sommerferie? Bør den ha noen uker i huset til å bo seg inn der først?

Og hvis det ikke blir så mye hytteturer før enn til våren, sommeren, bør man vente til få uker før det før man skaffer seg katt, for at den ikke skal være 'for stor' før den tas med dit?

Så lenge den ikke er gammel og grå kan den venne seg til det meste... Men vil dere være på den sikre siden, kan dere jo introdusere båte hus og hytte til den i løpet av de første månedene.

Skrevet

Vi har alarm, og den slår ikke ut på katta, men vi ba om det da den ble innstallert (Hafslund)

Vi har hatt kattunge i 3 uker nå, og det er veldig koselig og utrolig moro!

Anbefales!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...