Gå til innhold

noen som kan makroøkonimi her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjernen har gått i dvale og nekter å samarbeide så jeg prøver å spørre dere, selv om jeg egentlig ikke regner med å få så mye svar :)

Mer her er altså oppgaven:

Et land (Norge) opplever eksogen reduskjon i etterspørselen etter sine eksportprodukter.

Hva kan myndighetene gjøre dersom de ønsker å motvirke evnt uheldig konsekvenser av dette?

Skrevet

Tenkte akkurat at makro er det verste faget dette semesteret...

Hvis eksporten går ned, kan vi øke den ved å senke prisene på eksportvarer, og de blir lavere hvis norske kroner svekkes, stemmer ikke det?

For å svekke kronen, må vi ha lavere rente.

Hjelp... det er for sent på kvelden...

Skrevet

Tenkte akkurat at makro er det verste faget dette semesteret...

Hvis eksporten går ned, kan vi øke den ved å senke prisene på eksportvarer, og de blir lavere hvis norske kroner svekkes, stemmer ikke det?

For å svekke kronen, må vi ha lavere rente.

Hjelp... det er for sent på kvelden...

Ups, jeg glemte å nevne at det forusettes flytende valutakurs.

Det du sier makes sense men gjelder det for flytende valutakurs tro?

Som regel er jeg ok i makro men idag er rett og slett alt jeg leser gresk for meg. Jeg burde egentlig bare gi opp ikveld men dette er en innlevering som skal leveres imorgen. Den er ikke obligatorisk men når jeg først har gjort de andre oppgavene er det greit å levere :)

Skrevet

Ups, jeg glemte å nevne at det forusettes flytende valutakurs.

Det du sier makes sense men gjelder det for flytende valutakurs tro?

Som regel er jeg ok i makro men idag er rett og slett alt jeg leser gresk for meg. Jeg burde egentlig bare gi opp ikveld men dette er en innlevering som skal leveres imorgen. Den er ikke obligatorisk men når jeg først har gjort de andre oppgavene er det greit å levere :)

Ja, det er nettopp flytende valutakurs jeg tenkte på. Da endrer kursen seg på bakgrunn av andre ting i markedet, f.eks. renten. Såvidt jeg kan klare å tenke ut nå, må lavere rente føre til lavere valutakurs.

Vekstraten i valutakursen er jo lik innlandsrente minus utlandsrente. Med lavere innlandsrente enn utlandsrente, får vi reduksjon i valutakursen.

Tror jeg...

Skrevet

Ja, det er nettopp flytende valutakurs jeg tenkte på. Da endrer kursen seg på bakgrunn av andre ting i markedet, f.eks. renten. Såvidt jeg kan klare å tenke ut nå, må lavere rente føre til lavere valutakurs.

Vekstraten i valutakursen er jo lik innlandsrente minus utlandsrente. Med lavere innlandsrente enn utlandsrente, får vi reduksjon i valutakursen.

Tror jeg...

Ja hurra!! Kjempe bra! Nå er jeg på nett! Thanks!!! :-)

Skrevet

Tror jeg...

Er glad jeg ikke sendte mitt innlegg.. (Hvisker bare til deg).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...