Gå til innhold

Til dere som kan norsk

Anbefalte innlegg

Gjest this is a signature
Skrevet

Blir stammen av størst "stør" eller "stor"?

Skrevet

Morsomt :-)

Men det burde jo være 'stor', siden 'stør' gir en helt annen mening?

Skrevet

Morsomt :-)

Men det burde jo være 'stor', siden 'stør' gir en helt annen mening?

Det var det jeg tenkte også, men så var det en annen i klasen som påsto av det ble "stør"...

Det blir jo ikke mening i stammen "leng" heller..Av leksemet "lengre". Rota blir vel "lang" her?

Skrevet

Stor, større , størst....

Skjønte ikke helt hva du spurte om egentlig....

Gjest girasol
Skrevet

Det var det jeg tenkte også, men så var det en annen i klasen som påsto av det ble "stør"...

Det blir jo ikke mening i stammen "leng" heller..Av leksemet "lengre". Rota blir vel "lang" her?

Jeg tror du har rett. Stammen av større må være stor. Av lengre må den være lang.

Men nå er det leenge siden jeg holdt på med fonetikk og lingvistikk ;-)

Men brukes ordet "stamme"? Det er ikke morfen eller morfemet du er ute etter?

Skrevet

"stor" er stammen. Det er omlyd som gjør at det blir "ø" når det bøyes.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Fatter egentlig ikke hva du spør om, men stør er i hvert fall en stor fisk med bruskskjelett og beinplater langs kroppen - i følge ordboka.

Skrevet

Stammen blir "stor", men når man analyserer morfologisk og skal segmentere selve ordformen "større" vil man angi "stør" som stamme og i tillegg angi at man har en modifikasjon .

Skrevet

Stor, større , størst....

Skjønte ikke helt hva du spurte om egentlig....

Morfologi, my friend...:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...