Gjest this is a signature Skrevet 12. oktober 2006 Skrevet 12. oktober 2006 Blir stammen av størst "stør" eller "stor"? 0 Siter
Gjest mij Skrevet 12. oktober 2006 Skrevet 12. oktober 2006 Morsomt :-) Men det burde jo være 'stor', siden 'stør' gir en helt annen mening? 0 Siter
Gjest this is a signature Skrevet 12. oktober 2006 Skrevet 12. oktober 2006 Morsomt :-) Men det burde jo være 'stor', siden 'stør' gir en helt annen mening? Det var det jeg tenkte også, men så var det en annen i klasen som påsto av det ble "stør"... Det blir jo ikke mening i stammen "leng" heller..Av leksemet "lengre". Rota blir vel "lang" her? 0 Siter
KriH Skrevet 12. oktober 2006 Skrevet 12. oktober 2006 Stor, større , størst.... Skjønte ikke helt hva du spurte om egentlig.... 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 12. oktober 2006 Skrevet 12. oktober 2006 Det var det jeg tenkte også, men så var det en annen i klasen som påsto av det ble "stør"... Det blir jo ikke mening i stammen "leng" heller..Av leksemet "lengre". Rota blir vel "lang" her? Jeg tror du har rett. Stammen av større må være stor. Av lengre må den være lang. Men nå er det leenge siden jeg holdt på med fonetikk og lingvistikk ;-) Men brukes ordet "stamme"? Det er ikke morfen eller morfemet du er ute etter? 0 Siter
asterix Skrevet 12. oktober 2006 Skrevet 12. oktober 2006 "stor" er stammen. Det er omlyd som gjør at det blir "ø" når det bøyes. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 12. oktober 2006 Skrevet 12. oktober 2006 Fatter egentlig ikke hva du spør om, men stør er i hvert fall en stor fisk med bruskskjelett og beinplater langs kroppen - i følge ordboka. 0 Siter
fru Burlefot Skrevet 12. oktober 2006 Skrevet 12. oktober 2006 Stammen blir "stor", men når man analyserer morfologisk og skal segmentere selve ordformen "større" vil man angi "stør" som stamme og i tillegg angi at man har en modifikasjon . 0 Siter
Gjest this is a signature Skrevet 12. oktober 2006 Skrevet 12. oktober 2006 Stor, større , størst.... Skjønte ikke helt hva du spurte om egentlig.... Morfologi, my friend... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.