Gå til innhold

Noen fysioterapytter her?

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo
Skrevet

Gikk på en liten smell på treninga i går. Under knebøyoppvarminga merket jeg at noe ikke var helt som det skulle i mitt venstre kne, men det var ikke verre enn at jeg var dum nok til å fullføre økta. Vel, i dag er kneet mitt stivt og vondt.

Jeg har strukket det meste i kroppen tidligere, men jeg har (til nå) vært forskånet for problemer med knærne.

Hvordan behandler jeg et stivt kne? Går jeg mye (har ingen problemer med å gå på rette flater)? Holder jeg det i ro? Hva gjør jeg?

Forstår jo at det kan være alt mulig rart som er galt, men er det noen som har noen generelle tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil ro at sånt noe bør holdes i ro.. Men hvor lenge, nei, si det. Kjedelig, da :-(

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg vil ro at sånt noe bør holdes i ro.. Men hvor lenge, nei, si det. Kjedelig, da :-(

Ja, det var litt køddent det her. Er generelt rastløs for tiden og trives særdeles dårlig med å sitte i ro.

Men jeg antar det er ro som må til.

Skrevet

Mitt ukvalifiserte råd er å holde det nogenlunde i ro, men pass på at det ikke stivner. Gjør altså det du får til, uten å presse deg selv til smertegrensa.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Mitt ukvalifiserte råd er å holde det nogenlunde i ro, men pass på at det ikke stivner. Gjør altså det du får til, uten å presse deg selv til smertegrensa.

Ja, jeg har satt på Gudfaren og tenkte å sette meg godt til rette en stund nå. :)

Skrevet

Du får si som Pål med hønene:

«Pytt,» sa'n Pål, «eg er ikkje bangen

kjeften og motet har hjelpt no så mangein,...

;-)

Gjest Calóni
Skrevet

En av de viktigste tingene er, som Glimtipper sier, å ikke la det stivne. Før skulle man feks holde håndledd med senebetennelse i ro, men nå har man funnet ut at det er bare tull, man skal bare ikke belaste det på lik måte som tidligere.

Dersom du holder kneet helt i ro vil det bli stivere, og dermed vondere.

Hva som er galt er selvsagt umulig å si, men med mindre det stikker beinsplinter ut eller gjør vanvittig vondt å røre på, så pass på å holde det i bevegelse en del.

Men om det ikke gir seg, så bør du oppsøke lege. Vonde knær er noe herk! Og om det er slik at du oppsøker lege, så må du nok insistere, true og trygle for å få dem til å gidde å ta en skikkelig undersøkelse av det, for de fleste er raske med å si "jaha? kan du gå på det? Ok. Vi ser det an noen uker. Ring om det skulle bli verre. Det går nok over".

Skrevet

Jeg ville nok brukt kneet, men holdt meg unna smertegrensen. Vektbelastning er bare fint. Blå hevelser er ikke av den beste sorten, men litt småhovent ledd trenger ikke bety noe farlig.

Skrevet

Jeg har hatt to kneoperasjoner fordi jeg ikke tok faresignalene og sjekket opp kneet tidlig nok etter en skade. Nå må det sies at jeg da hadde så vondt at jeg måtte bruke golvkosten til stokk innendørs for i det hele tatt å få til å gå. Men jeg har lært meg til at man bør få tatt røntgen og ikke tro at alt går over av seg selv. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...