Gå til innhold

Sånn apropos jenter og empati

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er alltid noen syke mennesker ute og går.... Tragisk!

Skrevet

Jeg ble så sjokkert at haken datt nesten i gulvet!

Det må jo bare være så totalt grusomt for denne 15-åringen... Hvordan kommer man over noe slikt? Og videresendt video-opptak til flere andre...

Tror jeg hadde kvelt disse tenåringene om de hadde gjort slikt med min datter!

Skrevet

Unnskyld, Men er det bare meg som ikke finner sammenhengen mellom overskriften på innlegget ditt, og det som står i artikkelen du refererer til?

Siden du knytter et "apropos" mellom disse, hadde jeg forventet å finne noe som beviste at jenter har dårlig evne til empati. Evt. motbeviste at de har det.

Men alt jeg fant var omtale av en ekstrem handling utført av noen få, trolig mentalt forvirrede, enkeltindivider.

Så igjen - Hvor er sammenhengen??

Skrevet

Jeg blir så sint at jeg nesten koker når jeg leser om sånt og får lyst til å ta den ene synderen og denge den andre med og henge dem ut til spott og spe og skrekk og advarsel!

Men det hadde neppe hjulpet stort...

Skrevet

Unnskyld, Men er det bare meg som ikke finner sammenhengen mellom overskriften på innlegget ditt, og det som står i artikkelen du refererer til?

Siden du knytter et "apropos" mellom disse, hadde jeg forventet å finne noe som beviste at jenter har dårlig evne til empati. Evt. motbeviste at de har det.

Men alt jeg fant var omtale av en ekstrem handling utført av noen få, trolig mentalt forvirrede, enkeltindivider.

Det er ikke bare deg. Jeg ble mektig irritert over tittelen.

Skrevet

Det må jo bare være så totalt grusomt for denne 15-åringen... Hvordan kommer man over noe slikt? Og videresendt video-opptak til flere andre...

Enig. Jeg hadde nok gjort meg skyldig i drap hadde jeg vært faren hennes. Og ikke hadde jeg sett på det som en gal handling, heller. Disse tenåringene er absolutt gamle nok til å vite nøyaktig hva de gjør, og det er høyst tvilsomt at det er noen slags psykiske årsaker som kan unnskylde noe slikt.

"......................................."

Gjest god helg
Skrevet

Av og til er det vanskelig å finne helt rett tittel.....

Skrevet

Enig. Jeg hadde nok gjort meg skyldig i drap hadde jeg vært faren hennes. Og ikke hadde jeg sett på det som en gal handling, heller. Disse tenåringene er absolutt gamle nok til å vite nøyaktig hva de gjør, og det er høyst tvilsomt at det er noen slags psykiske årsaker som kan unnskylde noe slikt.

"......................................."

Tror du noen mennesker er onde?

Gubben min sier at "mangel på empati er ren ondskap" -mulig noen bare ER sånn -hva mener du?

Jeg tror det er en skade. - en slags autisme.

laguna1365380434
Skrevet

Men hva har det med jenter og empati å gjøre egentlig? Mener du på noen måte at denslags avsindig oppførsel er typisk jenter? At det illustrerer jenter og deres evne, eller mangel på evne, til empati?

Det ser nemlig sånn ut med den overskriften du valgte.

Og det er jo like riktig som, å si at det er typisk menn å drepe, voldta og spise f.eks unge damer, fordi det faktisk finnes noen nutcases som har gjort det.

Ellers var det selvfølgelig en stygg sak.

laguna1365380434
Skrevet

Åja..Du skrev dette først..;-) Jeg er slvfølgelig helt enig..Den overskriften var helt på trynet..Skrev om den selv.

:-)

Skrevet

Tror du noen mennesker er onde?

Gubben min sier at "mangel på empati er ren ondskap" -mulig noen bare ER sånn -hva mener du?

Jeg tror det er en skade. - en slags autisme.

Å dra "ondskap" (eller "godhet") inn i bildet er meningsløst. "Ondt" og "godt" er subjektivt og/eller miljøavhengig, og på ingen måte noen absolutte sannheter.

"Ondskap" etter våre definerte standarder i forb.med begrepet, forutsetter faktisk empati. For å være "ond" (igjen - etter våre kulturelle standarder), så må man med vitende vilje såre/skade andre. For å gjøre det, må man nødvendigvis ha evnen til å forstå andres følelser.

Når det er sagt, så tror jeg noen er født uten empati ja, og uten evenen til å lære det. Det blir veldig likt en slags "autisme", som du sier, selv om jeg ikke vil sammenlikne det med en etablert og vitenskapelig godkjent diagnose som det.

"......................................"

Skrevet

Å dra "ondskap" (eller "godhet") inn i bildet er meningsløst. "Ondt" og "godt" er subjektivt og/eller miljøavhengig, og på ingen måte noen absolutte sannheter.

"Ondskap" etter våre definerte standarder i forb.med begrepet, forutsetter faktisk empati. For å være "ond" (igjen - etter våre kulturelle standarder), så må man med vitende vilje såre/skade andre. For å gjøre det, må man nødvendigvis ha evnen til å forstå andres følelser.

Når det er sagt, så tror jeg noen er født uten empati ja, og uten evenen til å lære det. Det blir veldig likt en slags "autisme", som du sier, selv om jeg ikke vil sammenlikne det med en etablert og vitenskapelig godkjent diagnose som det.

"......................................"

Hehe -da er vi enig. Da er egentlig opplevd ondskap to ting - planlagt -for å plage, eller det skjer fordi den som utfører det ikke har evnen til å føle. Men OPPLEVD for offeret vil det føles likt.

*filosoferer*

Skrevet

Hehe -da er vi enig. Da er egentlig opplevd ondskap to ting - planlagt -for å plage, eller det skjer fordi den som utfører det ikke har evnen til å føle. Men OPPLEVD for offeret vil det føles likt.

*filosoferer*

Jo, men "opplevd ondskap" blir et meningsløst begrep, så lenge det ikke dreier seg om den som utfører handlingen. Da kan man evt. si at _handlingen_ er/oppleves som ond.

"........................................"

Skrevet

Jo, men "opplevd ondskap" blir et meningsløst begrep, så lenge det ikke dreier seg om den som utfører handlingen. Da kan man evt. si at _handlingen_ er/oppleves som ond.

"........................................"

Sant det.

Skrevet

Men hva har det med jenter og empati å gjøre egentlig? Mener du på noen måte at denslags avsindig oppførsel er typisk jenter? At det illustrerer jenter og deres evne, eller mangel på evne, til empati?

Det ser nemlig sånn ut med den overskriften du valgte.

Og det er jo like riktig som, å si at det er typisk menn å drepe, voldta og spise f.eks unge damer, fordi det faktisk finnes noen nutcases som har gjort det.

Ellers var det selvfølgelig en stygg sak.

Nå la jeg denne ut for å provosere litt i første omgang; litt artig å merke seg hvem som går i forsvar når man kobler empati sammen med en slik stygg sak.

Videre var det litt interessant å se om det var noen som koblet denne saken opp mot en del lignende saker som har blitt omtalt i mediene de siste årene; med jenter som utfører en god del relativt groteske handlinger mot andre jenter.

Det har jo alltid vært slik at hakkementaliteten er langt større hos jenter (og kvinner) enn hos menn; men i de siste årene har det blitt en dreining mot at voldsbruk, mishandling og fornedring oftere tas i bruk enn de klassiske virkemidlene med mobbing og utfrysning.

Denne saken er det så langt det mest ekstreme tilfellet på denne dreiningen.

Og så til et noen spørsmål her; som kobler dette sammen litt mer med tittel på innlegget.

Det har vært en sannhet for mange at jenter generelt sett har langt mer utbredt empati enn gutter.

Men denne dreiningen i oppførsel man kan synes å se en tendens mot, hva kan den skyldes?

Kan det være slik at utviklingen av empati hos jenter er langt mer kulturelt betinget enn hva folk flest har antatt; og at slike tilfeller som ble omtalt i denne saken er et eksempel på at vi har fått en dreining i vår kultur som gjør at utviklingen av empatien svekkes?

Eventuelt: Hvilke forklaringsmodeller har man som kan forklare at det er et økende problem med grov voldsbruk jenter imellom?

Skrevet

Jeg blir så sint at jeg nesten koker når jeg leser om sånt og får lyst til å ta den ene synderen og denge den andre med og henge dem ut til spott og spe og skrekk og advarsel!

Men det hadde neppe hjulpet stort...

Skjønner definitivt reaksjonen din.

Skrev forøvrig dette innlegget for dels å provosere litt, og dels for å se om noen koblet denne groteske enkeltsaken mot et fenomen i utvikling - se svaret jeg ga laguna over her ;-)

Skrevet

Sammenhengen - litt provokasjon, i første omgang.

Sekundært; å se om noen koblet denne saken mot en del lignende saker de siste årene; samt økningen i kvantitet på slike saker.

Se forøvrig svaret jeg ga laguna her; hvor jeg går en del i detlaj.

Skrevet

Jepp, hadde vært svært enkelt å glemme at det er barn man har med å gjøre her; hadde nok blitt svært fristet til å reagere mot barna som om jeg var voksen selv om noen av mine hadde blitt utsatt for slikt.

For å si det på en pen måte.

Skrevet

Skjønner definitivt reaksjonen din.

Skrev forøvrig dette innlegget for dels å provosere litt, og dels for å se om noen koblet denne groteske enkeltsaken mot et fenomen i utvikling - se svaret jeg ga laguna over her ;-)

Jenter har vel alltid vært fæle mot hverandre. Mye sjalusi, rivalisering og mobbing. Men metodene har vel hardnet til i jentemiljøene slik de har det i samfunnet for øvrig. Og blitt mer sexfiksert, som så mye annet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...