Gå til innhold

Vedrørende fellesgjeld....hva er mye/lite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er mye fellesgjeld? 271.731 kr er det lite fellesgjeld med 3800 kr i husleie? Må jo ha lån utenom da.

Skrevet

Jeg synes det er MYE å betale bortimot 4.000,- i mnd i fellesgjeld. Husk at dette er en gjeld du aldri blir kvitt, så selvom innskuddet er lavere på slike leligheteter, så blir det som å betale penger rett ut av vinduet i en "husleie"

Til sammenligning kan du ha et banklån på flere hundre tusen for 4.000,- kr i mnd. Men da betaler du ihvertfall til deg selv ved at lånet minsker.

Av den grunn ville jeg aldri kjøpt en leilighet med stor fellesgjeld.

Derimot synes jeg at fellesutgifter på 1.000-1.500,-er greit, da dette ofte dekker vann, renovasjon, oppvarming og ting du ellers måtte ha betalt for uansett..

Skrevet

Jeg synes det er MYE å betale bortimot 4.000,- i mnd i fellesgjeld. Husk at dette er en gjeld du aldri blir kvitt, så selvom innskuddet er lavere på slike leligheteter, så blir det som å betale penger rett ut av vinduet i en "husleie"

Til sammenligning kan du ha et banklån på flere hundre tusen for 4.000,- kr i mnd. Men da betaler du ihvertfall til deg selv ved at lånet minsker.

Derimot synes jeg at fellesutgifter på 1.000-1.500,-er greit, da dette ofte dekker vann, renovasjon, oppvarming og ting du ellers måtte ha betalt for uansett..

"Husk at dette er en gjeld du aldri blir kvitt"

Det stemmer vel ikke? Fellesgjelden blir som regel betalt ned den også.

Men jeg ville vært skeptisk til prosjekter med avdragsfri periode på fellesgjelden. Da øker fellesutgiftene dramatisk når borettslaget skal begynne å betale avdragene.

Skrevet

Du mener altså at det er dumt å kjøpe leilighet som har fellesgjeld? Da er det rimelig mange leiligheter man ikke kan kjøpe, gitt. 1000-1500 er ikke annet enn fellesutgifter, kommunale utgifter etc.

Og "man blir aldri kvitt" fellesgjelden? Det er da en gjeld som før eller siden betales ned, med mindre borettslaget låner opp igjen. Jeg har selv bodd to steder hvor boligene ble gjort til selveier etter at lånet borettslaget hadde var nedbetalt.

"....................................."

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Jeg synes det er MYE å betale bortimot 4.000,- i mnd i fellesgjeld. Husk at dette er en gjeld du aldri blir kvitt, så selvom innskuddet er lavere på slike leligheteter, så blir det som å betale penger rett ut av vinduet i en "husleie"[

...

Det der er bare tull. Selvfølgelig blir du "kvitt" fellegjelden når den er nedbetalt! Og da går felleskostnadene ned til anslagsvis 1000-1500 kr (anhengig av om fying osv. er inkludert).

Gjest Elextra
Skrevet

Det kommer helt an på hva de 3800 omfatter.

Selv gårder uten fellesgjeld har jo gjerne en husleie på 1500-2000, som omfatter alt fra vaktmestertjenester og kabel-TV, til evt. oppvarming og varmtvann med mere. Du bør sette deg inn i hva som er omfattet i denne gården.

Når det gjelder andelen som går til betjening av fellesgjelden er det avgjørende hvor stor del som er renter og hvor stor del som er avdrag. Er stor del avdrag vil jo gjelden synke i tilsvarende tempo.

Med en fellesgjeld på 300.000 burde det være under 1000 kr. i renteutgift i måneden.

Skrevet

Jeg synes det er MYE å betale bortimot 4.000,- i mnd i fellesgjeld. Husk at dette er en gjeld du aldri blir kvitt, så selvom innskuddet er lavere på slike leligheteter, så blir det som å betale penger rett ut av vinduet i en "husleie"[

...

Det der er bare tull. Selvfølgelig blir du "kvitt" fellegjelden når den er nedbetalt! Og da går felleskostnadene ned til anslagsvis 1000-1500 kr (anhengig av om fying osv. er inkludert).

Når du skriver slik som det der, så er det helt umulig å se hva DU skriver og hva du siterer. Gjør slik som dette:

"Sitat blablablabal"

Ditt svar.

"........................................."

Gjest Elextra
Skrevet

...

Det er ikke nødvendigvis snakk om å betale nærmere 4000 i "fellesgjeld", kfr. mitt øvrige innlegg under tråden.

Skrevet

...

Så hva tror du skjer når fellesgjelden minker?? Da tar borettslaget opp ett nytt lån fordi det er blitt på tide å oppgradere fasaden, uteområdet o.l.

Dermed fyker husleien i været igjen!

Til dags dato har jeg til gode å se et borettslag i mitt nærområde som ikke har blitt puset kraftig opp i de siste årene.

Og de jeg kjenner som bor der, klager over nettopp dette, at husleien dermed går opp!

Skrevet

Så hva tror du skjer når fellesgjelden minker?? Da tar borettslaget opp ett nytt lån fordi det er blitt på tide å oppgradere fasaden, uteområdet o.l.

Til dags dato har jeg til gode å se et borettslag i mitt nærområde som ikke har blitt puset kraftig opp i de siste årene.

Og de jeg kjenner som bor der, klager over nettopp dette, at husleien dermed går opp!

Der hvor jeg har bodd, har dette blitt avgjort ved avstemming.

"......................................."

Skrevet

Er ikke lånet og rentene inkludert i de 3800 da? Jeg har også omtrent det i husleie men fellesgjelda er bare halvparten av din.

Jeg synes ikke det var høy fellesgjeld. Høres veldig normalt ut for en forholdsvis ny leilighet.

Skrevet

Jeg har i underkant av 2900 kr. pr. måned, og det dekker renter og avdrag på fellesgjeld på ca. 300.000 (rundt 11000 kr. i årlige renteutgifter), kabel-tv, forsikring for selve gården, kommunale avgifter, oppvarming og varmtvann. Og muligens mer, men det husker jeg ikke i farten.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Det er det ingen automatikk i, og der skjer uansett ikke uten av flertallet ønsker det.

Bor du i selveier eller enebolig må du også regne med å bruke penger på oppussing.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis snakk om å betale nærmere 4000 i "fellesgjeld", kfr. mitt øvrige innlegg under tråden.

Hvor har jeg hevdet det?

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Når du skriver slik som det der, så er det helt umulig å se hva DU skriver og hva du siterer. Gjør slik som dette:

"Sitat blablablabal"

Ditt svar.

Jeg la inn linjeskift mellom quotingen og svaret, men dette bedritne forumsystemet tok ikke hensyn til det.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

"Sitat blablablabal"

Ditt svar.

Jeg la inn linjeskift mellom quotingen og svaret, men dette bedritne forumsystemet tok ikke hensyn til det.

Skrevet

Slutt å snakke tull nå, og gjør som absolutt alle konvensjoner sier om sitering: Sett anførselstegn rundt det du siterer. Om du har mellomrom - noe du forøvrig får ved å lage dobbel linjeskift - så hjelper det ikke i det hele tatt til å vise at du faktisk siterer noe andre har skrevet.

Jeg vet ikke hvorfor de ikke gjør om nl (newline) til br her, men det har ingenting med "forumsystemet" å gjøre, men med presentasjonen av tekstinnlegget på siden.

Gjest Elextra
Skrevet

Hvor har jeg hevdet det?

Du sier jo det i første setning i innlegget ditt?

Skrevet

Du mener altså at det er dumt å kjøpe leilighet som har fellesgjeld? Da er det rimelig mange leiligheter man ikke kan kjøpe, gitt. 1000-1500 er ikke annet enn fellesutgifter, kommunale utgifter etc.

Og "man blir aldri kvitt" fellesgjelden? Det er da en gjeld som før eller siden betales ned, med mindre borettslaget låner opp igjen. Jeg har selv bodd to steder hvor boligene ble gjort til selveier etter at lånet borettslaget hadde var nedbetalt.

"....................................."

Jeg har ikke sagt at det er "dumt" å kjøpe en leilighet med høy fellesgjeld. Men jeg mener bestemt at det er en mye dårligere investering enn å kjøpe en selveier. Ihvertfall hvis man tenker litt langsiktig.

For å sammenligne kan vi jo sette opp et grovt regnestykke.

En som bor i leilighet med fellesgjeld, MÅ ut med f.eks kr 4000,- pr mnd.

(La oss si at 1000 av disse er utgifter som personen ned selveier også har, og at 3.000,- er nedbetaling + renter av fellesgjeld)

Den som bor i selveier, kan istedet sette disse 3.000,-på en konto til seg selv.

Etter f.eks 10 år, vil personen med husleie ha betalt ut kr 360.000,- i fellesgjeld og renter, og kanskje ikke ha oppnådd annet enn at husleien er blitt litt lavere. (Men det motsatte kan like gjerne ha skjedd, at borettslaget har tatt opp mere gjeld, så husleien faktisk er høyere!)

Mens personen i selveier vil sitte med kr 360.000,- + rente inntekter, på en konto...

Tar vi også evt. verdiøkning med i betrakningen, vil sannsynligvis selveieren ha økt mere i verdi enn borettslags-leiligheten.

M.a.o, er det ingen garanti for at man "får tilbake" de pengene man betaler på en fellesgjeld!

Men det får man hvis man istedet sparer disse pengene, eller betaler ned på et privat lån..

Skrevet

Jeg har ikke sagt at det er "dumt" å kjøpe en leilighet med høy fellesgjeld. Men jeg mener bestemt at det er en mye dårligere investering enn å kjøpe en selveier. Ihvertfall hvis man tenker litt langsiktig.

For å sammenligne kan vi jo sette opp et grovt regnestykke.

En som bor i leilighet med fellesgjeld, MÅ ut med f.eks kr 4000,- pr mnd.

(La oss si at 1000 av disse er utgifter som personen ned selveier også har, og at 3.000,- er nedbetaling + renter av fellesgjeld)

Den som bor i selveier, kan istedet sette disse 3.000,-på en konto til seg selv.

Etter f.eks 10 år, vil personen med husleie ha betalt ut kr 360.000,- i fellesgjeld og renter, og kanskje ikke ha oppnådd annet enn at husleien er blitt litt lavere. (Men det motsatte kan like gjerne ha skjedd, at borettslaget har tatt opp mere gjeld, så husleien faktisk er høyere!)

Mens personen i selveier vil sitte med kr 360.000,- + rente inntekter, på en konto...

Tar vi også evt. verdiøkning med i betrakningen, vil sannsynligvis selveieren ha økt mere i verdi enn borettslags-leiligheten.

M.a.o, er det ingen garanti for at man "får tilbake" de pengene man betaler på en fellesgjeld!

Men det får man hvis man istedet sparer disse pengene, eller betaler ned på et privat lån..

Du gjør en grunnleggende feilslutning - nemlig at prisen på selveieren og prisen på borettslagsleiligheten er lik.

Det er den selvfølgelig ikke, med mindre du regner fellesgjelden med i prisen på borettslagsleiligheten. Og da må du jo betale tilsvarende mer for selveierleiligheten, og det er et lån du må skaffe selv, kanskje med høy rente fordi du mangler nødvendig sikkerhet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...