Gå til innhold

Gamle biler og sikkerhetsbelter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis bilen er skikkelig gammel og det ikke er montert sikkehetsbelter i den, er det ikke ulovlig å kjøre den?

Skrevet

Ikke hvis bilen er gammel nok. Jeg vet ikke hvilke årstall som gjelder, men en gammel veteranbil (som er gammel nok - ikke alle veteraner er så veldig gamle) som ikke har hatt sikkerhetsbelte, kan kjøres uten. Jeg kjørte en gammel Chrystler, med sammenhengende sete foran, full ikke-progressiv servo, null servo på bremsene, og null belter, en gang. Det var IKKE moro på motorveien.

".........................................."

Skrevet

Ikke hvis bilen er gammel nok. Jeg vet ikke hvilke årstall som gjelder, men en gammel veteranbil (som er gammel nok - ikke alle veteraner er så veldig gamle) som ikke har hatt sikkerhetsbelte, kan kjøres uten. Jeg kjørte en gammel Chrystler, med sammenhengende sete foran, full ikke-progressiv servo, null servo på bremsene, og null belter, en gang. Det var IKKE moro på motorveien.

Men har en ungdom som akkurat har fått lappen lov til å kjøre en slik bil? Min sønn (16) sitter på i det gamle spetakkelet av en bil.. Og han påstår at de ikke trenger å montere belter! Får helt noia jeg.

Skrevet

Men har en ungdom som akkurat har fått lappen lov til å kjøre en slik bil? Min sønn (16) sitter på i det gamle spetakkelet av en bil.. Og han påstår at de ikke trenger å montere belter! Får helt noia jeg.

Det er ingen forskjell på om du har tatt lappen for 2 timer siden, eller for 10 år, når det gjelder slikt.

Men jeg ville også vært skeptisk, ja. Vetaranbiler uten belter er kun for å kosekjøre på øde landeveier.

"........................................."

Gjest Elextra
Skrevet

Tror det var fra 1985 det var pålegg om sikkerhetsbelter i alle nye biler. Svært mange biler hadde det imidlertid lenge før det.

Skrevet

Det er ingen forskjell på om du har tatt lappen for 2 timer siden, eller for 10 år, når det gjelder slikt.

Men jeg ville også vært skeptisk, ja. Vetaranbiler uten belter er kun for å kosekjøre på øde landeveier.

"........................................."

Det gjelder visst en Mercedes 1980 modell og den er vel ikke veteran enda...

Jeg håper jo virkelig at det er påbudt å montere belte...

Skrevet

Tror det var fra 1985 det var pålegg om sikkerhetsbelter i alle nye biler. Svært mange biler hadde det imidlertid lenge før det.

Jeg må virkelig begynne å dra på åra...

Trodde jo påbudet kom på 70-tallet engang..Altså hadde jeg lappen når påbudet ikke hadde trådt i kraft. Jemini!

Skrevet

Ja, den eldste jeg har hatt var fra -77, og den hadde da sikkerhetsbelter. Ikke bak, selvfølgelig - det er nyere.

"...................................."

Skrevet

Det gjelder visst en Mercedes 1980 modell og den er vel ikke veteran enda...

Jeg håper jo virkelig at det er påbudt å montere belte...

Veteran er jo fra 25 år, så den er jo _egentlig_ det. Men jeg lurer på om den ikke må være eldre likevel. Men jeg vet ikke sikkert.

"............................................"

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg må virkelig begynne å dra på åra...

Trodde jo påbudet kom på 70-tallet engang..Altså hadde jeg lappen når påbudet ikke hadde trådt i kraft. Jemini!

Gosh, jeg tuller visst litt her - 1985 gjalt belter i baksetet!

Gjest Elextra
Skrevet

Ja, den eldste jeg har hatt var fra -77, og den hadde da sikkerhetsbelter. Ikke bak, selvfølgelig - det er nyere.

"...................................."

Jeg som tuller - 1985 gjalt baksetet.

Skrevet

Jeg som tuller - 1985 gjalt baksetet.

Det hørtes mer logisk ut, ja :-)

"......................................"

Skrevet

Gosh, jeg tuller visst litt her - 1985 gjalt belter i baksetet!

Min sønn ble født i 1984 og han hadde både stol og belte i baksetet fra han var født.. Det var kanskje mye diskusjon om det på den tiden..

Kjære tid, jeg husker det faktisk ikke engang. Er bare 42 i tilfelle du med rette tror jeg er 80!

Skrevet

Veteran er jo fra 25 år, så den er jo _egentlig_ det. Men jeg lurer på om den ikke må være eldre likevel. Men jeg vet ikke sikkert.

Min sønn trodde det var 30 år, men jeg aner ikke...

Fikk forresten beskjed om å slappe av for det _var_ belter i forsetene, men ikke bak (der hvor jentene selvfølgelig sitter...).

Der kan du snakke om manglende empati og bekymring for andre, ja...

Gjest Elextra
Skrevet

Fant et dokument på Vegvesenets sider som jeg kopierer fra:

"Det har fra 1971 vært påbudt å montere bilbelter i forsete på person- og varebiler i Norge.

I september 1975 ble det innført sanksjonsfritt påbud om bruk av bilbelte i forsete. I oktober 1979 ble det innført gebyr på kr 200 for ikke å bruke bilbelte. Dette gebyret ble forhøyet i januar 1987 til kr 300,-, i januar 1994 til kr 500,- og i januar 2000 til kr 750,-.

Det er påbudt å bruke bilbelte når dette er montert, uansett biltype.

Påbud om montering av bilbelte i baksete ble innført for nyregistrerte personbiler fra og med 1. januar 1984. Fra mars 1985 ble det også påbudt å bruke bilbelte i baksete i disse personbilene. Påbudet gjaldt da bare passasjerer som var 15 år eller eldre. Fra og med 1. oktober 1988 ble påbudet om sikring også utvidet til å omfatte baksetepassasjerer

under 15 år, når sikringsutstyr er montert."

Gjest Elextra
Skrevet

Min sønn ble født i 1984 og han hadde både stol og belte i baksetet fra han var født.. Det var kanskje mye diskusjon om det på den tiden..

Kjære tid, jeg husker det faktisk ikke engang. Er bare 42 i tilfelle du med rette tror jeg er 80!

Kfr. mitt innlegg til Prozak over.

Skrevet

"Det har fra 1971 vært påbudt å montere bilbelter i forsete på person- og varebiler i Norge.

I september 1975 ble det innført sanksjonsfritt påbud om bruk av bilbelte i forsete. I oktober 1979 ble det innført gebyr på kr 200 for ikke å bruke bilbelte. Dette gebyret ble forhøyet i januar 1987 til kr 300,-, i januar 1994 til kr 500,- og i januar 2000 til kr 750,-.

Påbud om montering av bilbelte i baksete ble innført for nyregistrerte personbiler fra og med 1. januar 1984. Fra mars 1985 ble det også påbudt å bruke bilbelte i baksete i disse personbilene. Påbudet gjaldt da bare passasjerer som var 15 år eller eldre. Fra og med 1. oktober 1988 ble påbudet om sikring også utvidet til å omfatte baksetepassasjerer

Kjempeflott å lese! Så var jeg ikke helt på viddene...

Skrevet

Merkelig det med 15-årsregelen. Var barns liv ikke like viktige som voksenes?

Jeg husker selv jeg satt uten bilbelte i baksetet som liten.

Skrevet

Veteran er 30 år eller mer.

Skrevet

Veteran er 30 år eller mer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...