Gå til innhold

Opera, IE og Google.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg skriver "google.com" i Microsoft IE får jeg opp "http://www.google.no/" på bokmål. Skriver jeg akkurat det samme i Opera 9.01 kommer den samme siden opp, da med nynorsk innhold.

Når jeg går inn på "Innstillingar" og endrer språkpreferansen til "Norsk", endres det riktignok til bokmål, men trykker jeg oppdater blir det nynorsk igjen.

Er det noen som har en god forklaring eller i det minste en teori på hvorfor dette skjer?

Det er naturligvis ikke noe problem, bare merkelig. :-)

Skrevet

Sikkert noen ny-norsk fanatister som står bak....

Hehe!

En ondsinnet, hemmelig nynorskorganisasjon som hacker seg inn i Opera-instillingene mine og endrer språkvalget?

Microsoft som vil terrorisere meg til å bruke IE igjen kanskje?

:-)

Skrevet

Hehe!

En ondsinnet, hemmelig nynorskorganisasjon som hacker seg inn i Opera-instillingene mine og endrer språkvalget?

Microsoft som vil terrorisere meg til å bruke IE igjen kanskje?

:-)

Ja, du vet hvor innbarket de kan være...

De får ikke gjennomslag for at alle skal skrive og snakke ny-norsk, så de har tatt i bruk nye metoder.

Hva skulle det ellers være? At maskinen din har begynt å plage deg helt av seg selv...

Skrevet

Hva er innstillingen din for foretrukket språk i Opera?

Skrevet

De får ikke gjennomslag for at alle skal skrive og snakke ny-norsk, så de har tatt i bruk nye metoder.

Hva skulle det ellers være? At maskinen din har begynt å plage deg helt av seg selv...

"Hva skulle det ellers være? At maskinen din har begynt å plage deg helt av seg selv..."

Disse virusmakerne blir visstnok bare mer og mer utspekulerte. Nynorskfolket har flertall i språkrådet og det er lenge siden vi har hørt noe fra Al Qaida. Osama som har fått ny hobby kanskje?

Synes forøvrig det er rart at "Veven" er så mye mer korrekt nynorsk enn "Nett".

Skrevet

Hva er innstillingen din for foretrukket språk i Opera?

"Norsk (bokmål), [nb]" står det.

Skrevet

"Hva skulle det ellers være? At maskinen din har begynt å plage deg helt av seg selv..."

Disse virusmakerne blir visstnok bare mer og mer utspekulerte. Nynorskfolket har flertall i språkrådet og det er lenge siden vi har hørt noe fra Al Qaida. Osama som har fått ny hobby kanskje?

Synes forøvrig det er rart at "Veven" er så mye mer korrekt nynorsk enn "Nett".

Er veven? Ler meg skakk! De er ikke vettige en plass...

Skrevet

Er veven? Ler meg skakk! De er ikke vettige en plass...

"Veven" er helt en korrekt oversettelse av "the web". Du må ikke blande "web" og "net" - det er ikke samme ting. Ergo får ikke "nett" vært et synonym for "web".

"Veven" ble forøvrig lansert for lenge siden - sikkert før noen av dere visste hva internett var for noe, og er i utgangspunktet ikke mer nynorsk enn bokmål.

"........................................."

Skrevet

"Veven" er helt en korrekt oversettelse av "the web". Du må ikke blande "web" og "net" - det er ikke samme ting. Ergo får ikke "nett" vært et synonym for "web".

"Veven" ble forøvrig lansert for lenge siden - sikkert før noen av dere visste hva internett var for noe, og er i utgangspunktet ikke mer nynorsk enn bokmål.

Har ikke sagt et ord jeg. Bare lo.. Hadde akdri hørt ordet før!

Skrevet

"De får ikke gjennomslag for at alle skal skrive og snakke ny-norsk, så de har tatt i bruk nye metoder."

Hvor får du dette tullet fra? Det eneste du vet om nynorsk og skriftspråkets utbredelse og bruk, inkluder språkråd og det som er, er garantert ikke mer enn det at det var kjipt å måtte ha det på skolen.

Vi har to skriftsråk i Norge - et rimelig helnorsk (nynorsk), og et som er mer dansk enn norsk i utgangspunktet (bokmål). Lær deg å leve med det. Ingen tvinger deg eller andre til å skrive nynorsk - ei heller er de som har nynorsk som skriftsmål særlig interessert i hvorvidt du eller jeg har det eller bokmål.

Forøvrig: Det er ingen som _snakker_ nynorsk. Det er et rent skriftspråk. Såpass bør du inneha av minimumskunnskaper før du uttaler deg om noe.

"......................................."

Skrevet

Du...nå må du tenke før du skriver.

Først:

"Er veven? Ler meg skakk! De er ikke vettige en plass..."

Så:

"Har ikke sagt et ord jeg. Bare lo.. Hadde akdri hørt ordet før!"

Litt selvmotsigende, eller? :-)

"........................................"

Skrevet

"De får ikke gjennomslag for at alle skal skrive og snakke ny-norsk, så de har tatt i bruk nye metoder."

Hvor får du dette tullet fra? Det eneste du vet om nynorsk og skriftspråkets utbredelse og bruk, inkluder språkråd og det som er, er garantert ikke mer enn det at det var kjipt å måtte ha det på skolen.

Vi har to skriftsråk i Norge - et rimelig helnorsk (nynorsk), og et som er mer dansk enn norsk i utgangspunktet (bokmål). Lær deg å leve med det. Ingen tvinger deg eller andre til å skrive nynorsk - ei heller er de som har nynorsk som skriftsmål særlig interessert i hvorvidt du eller jeg har det eller bokmål.

Forøvrig: Det er ingen som _snakker_ nynorsk. Det er et rent skriftspråk. Såpass bør du inneha av minimumskunnskaper før du uttaler deg om noe.

"......................................."

Haalo! Vi drev bare og tullet! Du finner ikke en enste seriøs setning i noen av mine innlegg her!

Skrevet

Har du aldri hørt den norske betegnelsen "Den store verdensveven"?!

Skrevet

Du...nå må du tenke før du skriver.

Først:

"Er veven? Ler meg skakk! De er ikke vettige en plass..."

Så:

"Har ikke sagt et ord jeg. Bare lo.. Hadde akdri hørt ordet før!"

Litt selvmotsigende, eller? :-)

"........................................"

Fælt så opphisset! Vi har bare hatt det moro fordi maskinen hennes på død og liv ville være ny-norsk....

Har ikke skrevet ett eneste ord i denne tråden som har vært seriøst ment...

Er det lov eller?

Skrevet

Har du aldri hørt den norske betegnelsen "Den store verdensveven"?!

Nei, og hadde jeg hørt den (før i dag), så hadde jeg ikke forstått.

Men vi driver altså bare og tuller her...

Skrevet

Hvorfor heter det da "Veven" i nynorsk-Google og "Nett" i bokmål-Google?

Jeg er veldig glad i nynorsk jeg altså. Jeg liker bare å skjønne hvorfor slike "ulogiske" forskjeller finnes. :-)

Skrevet

Hvorfor heter det da "Veven" i nynorsk-Google og "Nett" i bokmål-Google?

Jeg er veldig glad i nynorsk jeg altså. Jeg liker bare å skjønne hvorfor slike "ulogiske" forskjeller finnes. :-)

Fordi det er et offisiellt ord på nynorsk, men ikke på bokmål. Men ordet kom først uavhengig av dette.

Skrevet

Fordi det er et offisiellt ord på nynorsk, men ikke på bokmål. Men ordet kom først uavhengig av dette.

Hæ? Da søker man i "web" på nynorsk og "net" på bokmål?

""Veven" er helt en korrekt oversettelse av "the web". Du må ikke blande "web" og "net" - det er ikke samme ting. Ergo får ikke "nett" vært et synonym for "web"."

Hvis

web er vev

og

vev er nett

og

nett ikke er web

forvirret er liede

Skrevet

"Norsk (bokmål), [nb]" står det.

Rare greier. Kanskje det blir fikset hvis du sletter cookies i Opera?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...