Gå til innhold

Fotoredigering - gratisprogam?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle gjerne redigert litt på et bilde, lagt på sånn "tåkete" ramme i kantene og kanskje endre litt på fargene og sånt.

Er det noe jeg kan laste ned gratis fra nettet?

Skrevet

http://picasa.google.com/

Meget enkelt. Kan kanskje ikke gjøre allverdens med bildene der, men synes det er greit nok.

Om jeg laster det ned nå - det vil ikke kødde opp alle bildemappene jeg har på maskina?

Tror jeg hadde picasa på den gamle maskina, men husker ikke noe av det.

Skrevet

Om jeg laster det ned nå - det vil ikke kødde opp alle bildemappene jeg har på maskina?

Tror jeg hadde picasa på den gamle maskina, men husker ikke noe av det.

Nei, kødda ikke opp noe her i allefall. Bare husk å lagre kopi av bildene du redigerer om du ønsker å ha orginalene.

Skrevet

Hei

Sjekk om du fikk med Works i programpakken når du kjøpte maskina. Der er det et program som er fint til å lage rammer og diverse. Bruker det en del, men jeg bruker også gratisprogrammet xnview som du finner på xnview.com Det er mye bedre om du skal beskjære bilder for eksempel. Bruker det ofte når jeg skal lage portretter av større bilder.

Skrevet

Nei, kødda ikke opp noe her i allefall. Bare husk å lagre kopi av bildene du redigerer om du ønsker å ha orginalene.

Lastet det ned og fikk redigert på bildet så takk skal du ha! :o)

Men jeg fant ikke helt logikken i sorteringen av bildemapper... Og ikke fikk jeg til å lagre det redigerte bildet under et annet navn, veldig dumt, men jeg hadde det liggende i en mail så det gikk bra.

Skrevet

Men jeg fant ikke helt logikken i sorteringen av bildemapper... Og ikke fikk jeg til å lagre det redigerte bildet under et annet navn, veldig dumt, men jeg hadde det liggende i en mail så det gikk bra.

Lag kopi av bildet i Windows Utforsker før du redigerer neste gang. :-)

Skrevet

Lag kopi av bildet i Windows Utforsker før du redigerer neste gang. :-)

Finnes det Windows utforsker i XP? *Sinnsvakt blånn*

Brukte WU mye da jeg hadde Win98, men nå er jeg ikke sikker på om det fins på maskina i det hele tatt.

Men det er jo bare å lage en kopi i "mine bilder"-mappa først. :o)

Skrevet

Finnes det Windows utforsker i XP? *Sinnsvakt blånn*

Brukte WU mye da jeg hadde Win98, men nå er jeg ikke sikker på om det fins på maskina i det hele tatt.

Men det er jo bare å lage en kopi i "mine bilder"-mappa først. :o)

Joda, den finnes :)

Ligger under Start, Programmer, Tilbehør.

Eller enklere: windows-tast + e (trykkes samtidig)

Skrevet

Joda, den finnes :)

Ligger under Start, Programmer, Tilbehør.

Eller enklere: windows-tast + e (trykkes samtidig)

Ah - så det er utforskeren? Det er jo den jeg bruker hele tiden. :o) Altså jeg bruker mappane ut fra Start-knappen da.

Skrevet

Logikken i sorteringen? Har jeg aldri tenkt over. ;-)

Men fint at det funka og at ingenting ble ødelagt. :-)

Skrevet

Bildemappene legger seg etter dato her hos meg iallefall. For å lagre med nytt filnavn går jeg på export tror jeg...

Skrevet

Bildemappene legger seg etter dato her hos meg iallefall. For å lagre med nytt filnavn går jeg på export tror jeg...

De legger seg nok kronologisk ja, men det er ikke alltid like praktisk for meg som har et - for meg! - lett gjenfinnbart system i "Mine bilder" i XP. :o) Men det ligger nå der nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...