Gå til innhold

Hva innebærer å ha forkjøpsrett i et borettslag?

Anbefalte innlegg

Gjest boligbyggelaget
Skrevet

Hvilke kriterier og regler bygger dette på? Hvis en som andelseier legger inn et bud på 2 million, har den forkjøpsrett hvis en uten har lagt inn samme bud?

Gjest riktig det
Skrevet

"Hvis en som andelseier legger inn et bud på 2 million, har den forkjøpsrett hvis en uten har lagt inn samme bud? "

JA

Skrevet

Ja, men vanligvis venter man, som andelseier, til budrundene er avgjort før man trer inn i høyeste budgivers sted og overtar dennes kontrakt. Man er ikke med på å presse prisen opp - vanligvis da.

Gjorde dette selv for noen mnd siden.

Skrevet

Du trenger ikke å by, du kan bare ta over det høyeste budet når budrunden er ferdig. Men du må si fra at du kan være interessert i å bruke forkjøpsretten.

For meg som selger for litt siden syns jeg hele opplegget var helt håpløst. Jeg ville jo at prisen skulle komme høyest mulig. ;)

Skrevet

Du trenger ikke å by, du kan bare ta over det høyeste budet når budrunden er ferdig. Men du må si fra at du kan være interessert i å bruke forkjøpsretten.

For meg som selger for litt siden syns jeg hele opplegget var helt håpløst. Jeg ville jo at prisen skulle komme høyest mulig. ;)

Skrevet

Sorry... litt trøtt her på morgenkvisten, trodde ikke jeg hadde trykket på send.

Skrevet

Du må ikke si i fra om noe som helst, kun til Borettslaget (Obos eller Tobb f.eks.) innen fristen går ut. Man må ikke varsle til megler eller andre kjøpere.

Skrevet

Du må ikke si i fra om noe som helst, kun til Borettslaget (Obos eller Tobb f.eks.) innen fristen går ut. Man må ikke varsle til megler eller andre kjøpere.

Det er det jeg mener, at du må gi beskjed til boligbyggelaget om at du er interessert i å bruke forkjøpsretten.

Skrevet

"For meg som selger for litt siden syns jeg hele opplegget var helt håpløst. Jeg ville jo at prisen skulle komme høyest mulig. ;)"

Hele systemet er foreldet, det er en gjenglemt greie fra den gangen vi hadde pristakster og ventelister. Da hadde systemet en mening og -separat sett- fungererte, men i dag er det bare frustrerende og prisvridende. Stalin er død, la oss begrave disse greiene. BBL er blitt rabattklubber og et forbannet surr av urettferdighet og vilkårlighet.

Gjest heffalumpen
Skrevet

Jammen du fikk vel markedspris? Når noen uten forkjøpsrett var villing til å by så-og-så mye. Da kjøper enten budgiver, eller en med forkjøpsrett som trer inn i budgivers sted.

Synes synd på budgiverne, som liksom kjøper en leilighet, og så får de vite en uke etterpå at, neida, du får den ikke likevel, æddabædda! Særlig hvis det har vært en spennende budrunde, der to byr mot hverandre, og man er så heldig å få tilslaget på et nivå man kan leve med..

Gjest heffalumpen
Skrevet

"For meg som selger for litt siden syns jeg hele opplegget var helt håpløst. Jeg ville jo at prisen skulle komme høyest mulig. ;)"

Hele systemet er foreldet, det er en gjenglemt greie fra den gangen vi hadde pristakster og ventelister. Da hadde systemet en mening og -separat sett- fungererte, men i dag er det bare frustrerende og prisvridende. Stalin er død, la oss begrave disse greiene. BBL er blitt rabattklubber og et forbannet surr av urettferdighet og vilkårlighet.

Kan være enig i mye av det der. Merkelige greier..

Skrevet

Kan være enig i mye av det der. Merkelige greier..

Fryktelig fristende å parodiere er det også.

Skrevet

Jammen du fikk vel markedspris? Når noen uten forkjøpsrett var villing til å by så-og-så mye. Da kjøper enten budgiver, eller en med forkjøpsrett som trer inn i budgivers sted.

Synes synd på budgiverne, som liksom kjøper en leilighet, og så får de vite en uke etterpå at, neida, du får den ikke likevel, æddabædda! Særlig hvis det har vært en spennende budrunde, der to byr mot hverandre, og man er så heldig å få tilslaget på et nivå man kan leve med..

"Synes synd på budgiverne, som liksom kjøper en leilighet, og så får de vite en uke etterpå at, neida, du får den ikke likevel, æddabædda! Særlig hvis det har vært en spennende budrunde, der to byr mot hverandre, og man er så heldig å få tilslaget på et nivå man kan leve med.."

Det kan være uendelig frustrerende, og meglere er heller ikke happy med dette. I det hele tatt et absurd provoserende gammelt sluddersystem.

Skrevet

Du ser stadige assosiasjoner mellom borettslag og Stalin.

Imponerende!

Skrevet

Du ser stadige assosiasjoner mellom borettslag og Stalin.

Imponerende!

Ta det med ro, og se ironien i det.

Borettslagssystemet ble funnet på i en annen tid. Med andre idealer og tanker. Felleseie er temmelig spesielt og upraktisk i dag. Den nye borettslagsloven er også vesentlig forandret til å matche den nye tid. Det er en gammel sliten hest vi rir på når vi bor i borettslag. Litt sta er den også.

Skrevet

Ta det med ro, og se ironien i det.

Borettslagssystemet ble funnet på i en annen tid. Med andre idealer og tanker. Felleseie er temmelig spesielt og upraktisk i dag. Den nye borettslagsloven er også vesentlig forandret til å matche den nye tid. Det er en gammel sliten hest vi rir på når vi bor i borettslag. Litt sta er den også.

Jeg tar det med knusende ro her jeg sitter i Stalinleiligheten min ;-)

Skrevet

Jeg tar det med knusende ro her jeg sitter i Stalinleiligheten min ;-)

Som så mange prediker, skal ingen dra alle under en kam. Men siden det finnes 10% forstyrrede personer i denne verden, så kan du være forferdelig uheldig med bomiljøet. Jeg mener at et borettslagstyre ikke skal ha direkte med beboere å gjøre. Det er en jobb for en profesjonell bestyrer som rapporterer til styret. Det direkte og personlige er umoderne og påtrengende for både beboere og styrer.

Skrevet

Budgiveren som hadde høyeste bud i vårt tilfelle fikk beskjed om at det var en som var interessert i å bruke forkjøpsretten og at de kunne legge inn et enda høyere bud om de ville skremme bort den med forkjøpsrett.

Og jada, vi fikk grei nok pris, men hadde kanskje håpet på litt mer. ;)

Gjest heffalumpen
Skrevet

Budgiveren som hadde høyeste bud i vårt tilfelle fikk beskjed om at det var en som var interessert i å bruke forkjøpsretten og at de kunne legge inn et enda høyere bud om de ville skremme bort den med forkjøpsrett.

Og jada, vi fikk grei nok pris, men hadde kanskje håpet på litt mer. ;)

Det skjønner jeg. Men markedet bestemmer. Og det går jo opp og ned -- ikke lett... *sukk*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...