Gå til innhold

Kven gjetta på Muhammed Yunus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

OK, så er Fredsprisen gitt til

Muhammed Yunus og Grameen Bank

http://www.grameen-info.org/

Mi gjetning i år var at det naturlegvis ikkje ville bli gitt til ein "favoritt" eller til eit profilert namn. Så SÅNN sett gjetta eg jo rett.

Men eg har jo aldri høyrd om dei før. Mikrokreditt har eg høyrd om, takk og pris er eg ikkje heilt blåst ;-)

Fint at dei belønner dette, syns eg, for det løfter livskvaliteten svært for mange fattige og undertrykte.

Gjest følger ikke med
Skrevet

Har aldri hørt navna engang jeg, så så mye følger jeg med.

Skrevet

Har aldri hørt navna engang jeg, så så mye følger jeg med.

Nei eg hadde da vitterleg heller aldri høyrd om han før, eller Grameen Bank. Men du får nok mykje mykje meir info i nyhenda i dag.

Men på den andre sida - kor mange av oss vanlege folk kjenner til fleirtalet av personane som vert tildelt fredsprisen? Eg hadde Mohammed El-Baradei og IAEA spikra, men ikkje Wangari Maathai eller Shirin Ebadi... Joseph Rotblat og Pugwash Conference? (Desse siste kom eg ikkje ein gong på, men slo det opp for å få eit døme...)

Skrevet

Et godt valg, som jeg ikke tror vil møte noe særlig kritikk.

En smart måte å sette fokus på et usedvanlig effektivt og fornuftig u-hjelps arbeide.

Hadde bare en del av hjelpeorganisasjonene lært litt av Yunus, så ville man fått mye mer igjen for de ulike bidragene.....

Han har for lengst forstått at det er hjelp til selvhjelp som er nøkkelen til utvikling.

Skrevet

Et godt valg, som jeg ikke tror vil møte noe særlig kritikk.

En smart måte å sette fokus på et usedvanlig effektivt og fornuftig u-hjelps arbeide.

Hadde bare en del av hjelpeorganisasjonene lært litt av Yunus, så ville man fått mye mer igjen for de ulike bidragene.....

Han har for lengst forstått at det er hjelp til selvhjelp som er nøkkelen til utvikling.

Ja, alle kommentarane som kom på NRK rett etterpå utnemninga var jo positive og begeistra.

Ikkje slik som det tre-plante-prosjektet. Som i og for seg er bra, men kanskje litt vagt i forhold til dette med fred?

Eg syns dette var veldig bra tenkt frå eit moderne freds-perspektiv.

Gjest trekommafjorten
Skrevet

Gjetta ikke. Sikkert velfortjent, akkurat like velfortjent som alle de andre organisasjonene som driver uhjelp på den måten. Men de diskrimminerer ikke det ene kjønn.

Stussa mye: En fyr som har muslimsk navn og låner ut penger mot rente i muslimske land. Helt i strid med Koranens forbud mot renter. Mon tro om han lever farlig?

Skrevet

Gjetta ikke. Sikkert velfortjent, akkurat like velfortjent som alle de andre organisasjonene som driver uhjelp på den måten. Men de diskrimminerer ikke det ene kjønn.

Stussa mye: En fyr som har muslimsk navn og låner ut penger mot rente i muslimske land. Helt i strid med Koranens forbud mot renter. Mon tro om han lever farlig?

Veit ikkje om det er diskriminering å prioritere grupper som vanlegvis blir overkøyrde? Det er jo ikkje slik at menn ikkje får nettverkslån i Grameen.

Det med rente hadde eg ikkje tenkt på. Eg har ikkje sett noko info om det med rente, har for så vidt ikkje finkamma sajten heller da. Men det ser jo ut til å ha gått bra i mange år. Dersom han ikkje plutseleg får ekstremistar frå andre land mot seg no som det er blitt søkelys på verksemda.

Gjest trekommafjorten
Skrevet

Veit ikkje om det er diskriminering å prioritere grupper som vanlegvis blir overkøyrde? Det er jo ikkje slik at menn ikkje får nettverkslån i Grameen.

Det med rente hadde eg ikkje tenkt på. Eg har ikkje sett noko info om det med rente, har for så vidt ikkje finkamma sajten heller da. Men det ser jo ut til å ha gått bra i mange år. Dersom han ikkje plutseleg får ekstremistar frå andre land mot seg no som det er blitt søkelys på verksemda.

Oooooh. Jeg fikk visst rett likevel om rente:

http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/10/13/479676.html

Ja, det er fint å hjelpe de som ikke får hjelp ellers. Men det er kjønnsdiskrimminering å la bare kvinner nyte fordelen. Det finnes jo fattige menn også!

Eller ser jeg ikke særlig god grunn til akkurat Yunus skal få prisen. For bank som må drive etter profittmål (selv om de også ønsker å hjelpe fattige) er det mange som gjør. Og det finnes mange u-hjelpsorganisasjoner som gir mikrokreditt og rene tilskudd til fattige, uten antydning til profittmål.

Skrevet

Oooooh. Jeg fikk visst rett likevel om rente:

http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/10/13/479676.html

Ja, det er fint å hjelpe de som ikke får hjelp ellers. Men det er kjønnsdiskrimminering å la bare kvinner nyte fordelen. Det finnes jo fattige menn også!

Eller ser jeg ikke særlig god grunn til akkurat Yunus skal få prisen. For bank som må drive etter profittmål (selv om de også ønsker å hjelpe fattige) er det mange som gjør. Og det finnes mange u-hjelpsorganisasjoner som gir mikrokreditt og rene tilskudd til fattige, uten antydning til profittmål.

Kvifor Yunus? Det har kanskje litt med å gjere at han var av dei første som starta opp med det, og at det deretter har spredt seg over verda. Profitten går jo tilbake til nettverksprosjekt. Låntakarane eig på ein måte banken, nett som i eit anna kooperativ.

Ja, det finst absolutt fattige menn også. Eg vil tru at dei 4% av låntakarane i Grameen Bank som ikkje er kvinner, er menn ;-) Kvinneprosjekta hjelper jo også mennene i familien, forøvrig.

Uansett, det finst vel ikkje éi løysing som kan løyse alt på ein gong, dette er eitt tiltak blant mange for å skape ei betre verd.

... Meiner no ikkje-islamistiske

Gjest trekommafjorten
Skrevet

Kvifor Yunus? Det har kanskje litt med å gjere at han var av dei første som starta opp med det, og at det deretter har spredt seg over verda. Profitten går jo tilbake til nettverksprosjekt. Låntakarane eig på ein måte banken, nett som i eit anna kooperativ.

Ja, det finst absolutt fattige menn også. Eg vil tru at dei 4% av låntakarane i Grameen Bank som ikkje er kvinner, er menn ;-) Kvinneprosjekta hjelper jo også mennene i familien, forøvrig.

Uansett, det finst vel ikkje éi løysing som kan løyse alt på ein gong, dette er eitt tiltak blant mange for å skape ei betre verd.

... Meiner no ikkje-islamistiske

Jeg aner ikke hva som skiller siste nobelprisvinner ut fra øvrige kandidater. Så langt jeg vet finnes det mange, mange andre organisasjoner som driver med det samme, noen forlanger ikke en gang tilbakebetaling av pengene. Hvorfor skulle da denne vinne prisen fremfor andre?

Skrevet

Jeg aner ikke hva som skiller siste nobelprisvinner ut fra øvrige kandidater. Så langt jeg vet finnes det mange, mange andre organisasjoner som driver med det samme, noen forlanger ikke en gang tilbakebetaling av pengene. Hvorfor skulle da denne vinne prisen fremfor andre?

Det er vel ikkje gitt at det er betre å gi bort pengar enn å låne dei ut ;-)

Ellers har eg inga formeining om årets vinnar vs andre som driv tilsvarande.

Gjest trekommafjorten
Skrevet

Det er vel ikkje gitt at det er betre å gi bort pengar enn å låne dei ut ;-)

Ellers har eg inga formeining om årets vinnar vs andre som driv tilsvarande.

"Det er vel ikkje gitt at det er betre å gi bort pengar enn å låne dei ut ;-)"

Forskjellen er at å gi er større anstrengelse bak, ingen egennytte. Yunus har ikke gjort noe mer for fattige en hvilken som helst annen som låner ut penger. Ingen spesiell anstrengelse som særmerker innsats for fred mer enn noen annen.

Hva er da vitsen med å gi ham fredspris?

Moder Theresa levde i ytterste fattigdom og gjorde kollosale anstrengelser for hjelpeløse fattige. Meget velfortjent.

Men hva med denne Yunus, hva har han gjort til fortjeneste for prisen annet enn å trikse med penger? Ikkeno - så langt jeg vet....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...