Gå til innhold

Mellom tre stoler

Anbefalte innlegg

Gjest Slitsom saksgang
Skrevet

Jeg var i forrige uke hos legen og søkte om uføretrygd på bakgrunn av en nakkeslengskade som gjør at jeg ikke fungerer hverken hjemme eller i jobb.

Legen mente at det kunne bli vanskelig å få innnvilget trygd på grunn av alder, og at trygdekontoret ville se etter restarbeidsevne også om hvor mye husarbeid jeg greier å gjøre. Noe som er minimalt pr. i dag.

Spørsmålet mitt er om noen har erfaring fra en lignende problemstillng. Jeg er for syk til å få innvilget attføring, reahbiliteringspenger kan jeg ikke få fordi jeg ikke har utsikter til bedring. Skulle det ikke da være klare faktorer for uføretrygd.

Skrevet

Dette er litt vanskelig å svare på når man ikke vet alder. Idag har man noe som kalles tidsbegrenset uføretrygd, hvor man får fra ett til tre år.

Er selv blitt uføretrygdet i ung alder, men det er en lang vei. Du vil bli testet ut for å finne ut hva du evt. klarer.Og husarbeid ser de faktisk på som jobb, merkelg nok.. Hvor lenge du har vært syk, evt. sykemeldt er også vesentlig. Håper du får noe posetivt ut av det, men kanskje jeg kan svare deg bedre viss du sier noe om alder.. En ting er foreksempel om du er under 26 år..Lykke til.

Skrevet

Dette er litt vanskelig å svare på når man ikke vet alder. Idag har man noe som kalles tidsbegrenset uføretrygd, hvor man får fra ett til tre år.

Er selv blitt uføretrygdet i ung alder, men det er en lang vei. Du vil bli testet ut for å finne ut hva du evt. klarer.Og husarbeid ser de faktisk på som jobb, merkelg nok.. Hvor lenge du har vært syk, evt. sykemeldt er også vesentlig. Håper du får noe posetivt ut av det, men kanskje jeg kan svare deg bedre viss du sier noe om alder.. En ting er foreksempel om du er under 26 år..Lykke til.

"Og husarbeid ser de faktisk på som jobb, merkelg nok."

Merkelig nok? Er vel ikke merkelig. Klarer du å støvsuge hele huset annenhver dag, tørke støv, vaske klær osv., klarer du også å jobbe noen timer hver dag, om ikke det du jobbet med før.

Skrevet

"Og husarbeid ser de faktisk på som jobb, merkelg nok."

Merkelig nok? Er vel ikke merkelig. Klarer du å støvsuge hele huset annenhver dag, tørke støv, vaske klær osv., klarer du også å jobbe noen timer hver dag, om ikke det du jobbet med før.

Hadde det bare vært sånn. Fr att jeg skal kunne støvsuge her, er det å bruke 5 minutt nå og da, med innlagte pauser. Dette ser ikke trygdekontor, men kun de nærmeste rundt en. Ting som virker enkelt for en som er frisk, er desverre ikke virkligheten for alle som er syke.. For meg kan det å bruke krefter på en klesvask være utslaget til att jeg får noen dager hvor jeg rett og slett er sengeliggende. Men jeg går ut fra att du er frisk,og da kan jeg forstå din tankegang

:-) og det var ikke negativt ment altså..

Skrevet

Ofte vil trygdekontoret ha klienten som søker om uføretrygd igjennom attføring først for å se hvor stor arbeidsevne man har. Har man så liten arbeidsevne at man ikke vil få noe jobb så blir det midlertidig uføretrygd hvor du etter 1-4 år får prøve attføring igjen for å se om du har fått økt arbeidsevne og dermed kan klare å jobbe for å få egen inntekt.

Gjest Slitsom saksgang
Skrevet

Jeg er 45 år og har de siste fem årene vært sykemeldt, vært under attføring og gått på rehabiliteringspenger. Jeg måtte avbryte et studieløp pågrunn helesituasjonen min. Jeg greier heller ikke å støvsuge huset, eller gjøre annet husarbeide uten å dra det ut over lengre tid, samt at jeg blir sengeliggende.

Skrevet

Hadde det bare vært sånn. Fr att jeg skal kunne støvsuge her, er det å bruke 5 minutt nå og da, med innlagte pauser. Dette ser ikke trygdekontor, men kun de nærmeste rundt en. Ting som virker enkelt for en som er frisk, er desverre ikke virkligheten for alle som er syke.. For meg kan det å bruke krefter på en klesvask være utslaget til att jeg får noen dager hvor jeg rett og slett er sengeliggende. Men jeg går ut fra att du er frisk,og da kan jeg forstå din tankegang

:-) og det var ikke negativt ment altså..

Tro meg, jeg vet hva det vil si å være syk.

Jeg var selv sykemeldt og gikk på rehabiliteringspenger i lang tid. Men til slutt orket jeg ikke å gå rundt å gjøre ingenting. Jeg begynte å studere to ganger i uka. Dette førte til at jeg var sengeliggende de dagene jeg ikke studerte og det var et lite helvete å komme seg gjennom studiene. Men jeg klarte det.

I dag jobber jeg for det meste hjemmefra. Jeg har stor tro på at alle kan gjøre NOE.

Skrevet

Jeg var selv sykemeldt og gikk på rehabiliteringspenger i lang tid. Men til slutt orket jeg ikke å gå rundt å gjøre ingenting. Jeg begynte å studere to ganger i uka. Dette førte til at jeg var sengeliggende de dagene jeg ikke studerte og det var et lite helvete å komme seg gjennom studiene. Men jeg klarte det.

I dag jobber jeg for det meste hjemmefra. Jeg har stor tro på at alle kan gjøre NOE.

Alle kan nok gjøre noe, men jeg prioriterer å bruke de gode dagene mine på barna.Kommer vel kanskje ann på hvilken diagnose man har også... Jeg har en diagnose som er satt som en av det 5 værste. Flott att du klarer hverdagen, beundrer deg for det:-) Ha en fin dag.

Skrevet

Selv om det fungerte for deg, i din situasjon, så betyr det jo ikke at situasjonen er slik for alle andre som er syke.

Jeg kjenner fx en som har gått i årevis uten diagnose, men mistenkt ME, som senere er fastslått av spesialist. H*n studerte hjemmefra på deltid, og ble utslitt. Nå jobber h*n kanskje 10-20% hjemmefra, i løpet av en god uke. Mange uker mindre, og også i perioder ingenting. Det er en forferdelig situasjon for vedkommende, som gjerne VIL, har stor virketrang og kreative ideer, men som rett og slett ikke har energi til å komme gjennom dagene.

Så at alle skal klare det du gjorde, er bare tullprat.

Det er fantastisk at det fungerer for deg, men ikke tro at du er fasiten for alle andre langtidssykemeldte/uføre osv.

Gjest Slitsom saksgang
Skrevet

Selv om det fungerte for deg, i din situasjon, så betyr det jo ikke at situasjonen er slik for alle andre som er syke.

Jeg kjenner fx en som har gått i årevis uten diagnose, men mistenkt ME, som senere er fastslått av spesialist. H*n studerte hjemmefra på deltid, og ble utslitt. Nå jobber h*n kanskje 10-20% hjemmefra, i løpet av en god uke. Mange uker mindre, og også i perioder ingenting. Det er en forferdelig situasjon for vedkommende, som gjerne VIL, har stor virketrang og kreative ideer, men som rett og slett ikke har energi til å komme gjennom dagene.

Så at alle skal klare det du gjorde, er bare tullprat.

Det er fantastisk at det fungerer for deg, men ikke tro at du er fasiten for alle andre langtidssykemeldte/uføre osv.

Er så enig i det du skriver. En kan ikke sammenligne to saker i så måte. Jeg har også prøvd i det lengste å studere, men når jeg på grunn av mine plager var student hele døgnet, og fikk stressrelaterte plager i tillegg, så var det ingen god ide å fortsette, selv om jeg trivdes med å studere.

Gjest anonymtnå
Skrevet

Alle kan nok gjøre noe, men jeg prioriterer å bruke de gode dagene mine på barna.Kommer vel kanskje ann på hvilken diagnose man har også... Jeg har en diagnose som er satt som en av det 5 værste. Flott att du klarer hverdagen, beundrer deg for det:-) Ha en fin dag.

"Jeg har en diagnose som er satt som en av det 5 værste"

Kan du fortelle meg hvor jeg finner oversikten over hva som klassifiseres som de 5 verste diagnosene?

Om det finnes noen slik oversikt på trygdesidene eller noe.

Jeg tenkte bare å sjekk hvor min ****** lå an på den skalaen.

Skrevet

Kan du fortelle meg hvor jeg finner oversikten over hva som klassifiseres som de 5 verste diagnosene?

Jeg, vet ikke om noen sådan liste. Og hver især synes vi vel at vores lidelse trenger karakteristikken

mellom de 5 verste.

Men jeg tror at MS er på den lista, særlig hvis du lider av en hissig form for sykdommen.

Ikke at jeg har MS selv, men det er en fæl sykdom, som man ikke dør av men dør med.

Hilsen

Skrevet

Jeg lurer også på dette. For de fem værste, hva er det?

De fem værste når det gjelder smerter fysisk? De fem verste når det gjelder psykiske sykdommer? De fem værste når det gjelder handikap?

Skrevet

Jeg, vet ikke om noen sådan liste. Og hver især synes vi vel at vores lidelse trenger karakteristikken

mellom de 5 verste.

Men jeg tror at MS er på den lista, særlig hvis du lider av en hissig form for sykdommen.

Ikke at jeg har MS selv, men det er en fæl sykdom, som man ikke dør av men dør med.

Hilsen

Dette er jo ikke lett å diskutere i dette forum, liksom hvem er sykest????

Er selv sykepleier og har sett både ME og MS på nært hold.

Noen fungerer godt, andre mindre bra.

ME er vel en diskutert diagnose i medisinske kretser, i forhold til at enkelte får diagnosen og ikke burde hatt den, at det i enkelte tilfeller ligger endel psykiatri er vel heller ikke å glemme.

Men lykke til likevel.

Skrevet

mellom de 5 verste.

Hilsen

MS står på den listen ja..

Den listen er tilgjengelig både for å kunne tegne en kritisk sykdom forsikring, og hos trygdekontor. Vet desverre ikke hvem andre sykdommer, men uansett, jeg er heller ikke tilhenger av noen liste, men sånn er detnok i dag. Lister for alt :-)

Skrevet

Hihi, den lista skulle jeg gjerne ha sett også ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...