Gå til innhold

Lest noe av Orhan Pamuk?

Anbefalte innlegg

Gjest baremei
Skrevet

Har du lest noe av Nobelsprisvinneren i litteratur? Hva synes du?

Jeg begynte på "Mitt navn er Karmosin" for et par år siden, men bokmerket er fortsatt trygt plassert mellom side 68 og 69;-p Original skrivestil, det skal han iallefall ha.

Kanskje jeg skal ta fatt igjen..Eller bør jeg heller satse på en av hans andre bøker i såfall?

Skrevet

Heilt ukjend for meg inntil i går... Den boka du nemner var ei av dei som vart anbefalt på NRK i går (kjem ikkje på kva radioprogram det var, tidspunktet indikerer Her og Nå - http://www.nrk.no/programmer/sider/her_og_naa/ nettradio-programmet for 12.oktober vert liggande i 7 dg) den andre var... ummm... "Det hvite slottet"

Det som vart sagt om han, var at han har ein stil som krev litt av lesaren (eine anmeldaren sa at ho hadde hatt med ei bok på stranda og det var heilt feil, det er ei bok for lange innekveldar med ein kopp te), at han har lange setningar a la Marcel Proust (som eg heller ikkje har lest, fy skamme meg) osv. Men at det er verdt det.

Gjest baremei
Skrevet

Heilt ukjend for meg inntil i går... Den boka du nemner var ei av dei som vart anbefalt på NRK i går (kjem ikkje på kva radioprogram det var, tidspunktet indikerer Her og Nå - http://www.nrk.no/programmer/sider/her_og_naa/ nettradio-programmet for 12.oktober vert liggande i 7 dg) den andre var... ummm... "Det hvite slottet"

Det som vart sagt om han, var at han har ein stil som krev litt av lesaren (eine anmeldaren sa at ho hadde hatt med ei bok på stranda og det var heilt feil, det er ei bok for lange innekveldar med ein kopp te), at han har lange setningar a la Marcel Proust (som eg heller ikkje har lest, fy skamme meg) osv. Men at det er verdt det.

Takk for tipset. Får teste den med en kopp te en stressrensket høstkveld da, altså:) Godt å høre at boka ikke er av de enkleste, for jeg følte meg litt som en idiot da jeg slengte inn håndklet..hehe. Forstår ikke helt vitsen med milelange setninger,jeg. Å sette punktum er vel ingen skam?! :)

Gjest Elextra
Skrevet

Har lest Snø.

Litt tung, men godt skrevet og tankevekkende. Har gitt den i gave etter at jeg leste den selv.

Gjest baremei
Skrevet

Har lest Snø.

Litt tung, men godt skrevet og tankevekkende. Har gitt den i gave etter at jeg leste den selv.

Hva handler den om?

Gjest Elextra
Skrevet

Hva handler den om?

Mye- En stund siden jeg leste den og nå hadde jeg litt problemer med å oppsummere her.

Den handler blant annet om øst/vest-problematikk knyttet til kultur og religion, kvinner stilling i en muslimsk kultur, med mere. Utgangspunktet er en vestligpåvirket tyrkisk journalist som kommer til en fjerntliggende tyrkisk by for å skrive om en antatt selvmordsaksjon blant kvinner i forbindelse med forbudet.

Gjest heffalumpen
Skrevet

Jeg ga opp "Mitt navn er Karmosin" jeg også. Husker ikke hvorfor. har ikke tenkt å prøve pånytt uansett.

Gjest baremei
Skrevet

Mye- En stund siden jeg leste den og nå hadde jeg litt problemer med å oppsummere her.

Den handler blant annet om øst/vest-problematikk knyttet til kultur og religion, kvinner stilling i en muslimsk kultur, med mere. Utgangspunktet er en vestligpåvirket tyrkisk journalist som kommer til en fjerntliggende tyrkisk by for å skrive om en antatt selvmordsaksjon blant kvinner i forbindelse med forbudet.

Takk! Hørtes jo interessant ut den.

Gjest baremei
Skrevet

Jeg ga opp "Mitt navn er Karmosin" jeg også. Husker ikke hvorfor. har ikke tenkt å prøve pånytt uansett.

Tror jeg skal gi den en sjanse til. Men det er jo så mange bra bøker her i verden, så flere sjanser får den nok ikke:)

Gjest Elextra
Skrevet

"forbudet" jeg refererer til over gjalt forbudet mot å bære skaut, jeg hoppet visst over litt der...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...