Gå til innhold

Hvordan kan jeg finne ut om det er noe jeg reagerer på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter en del med magen. :/

Er så vanskelig å finne ut hva det er som gjør det, for det går i perioder. Noen verre enn andre. Men stort sett sliter jeg med oppblåst mage/smerter/diare og andre ufine ting.

Har gått til lege, men føler jeg ikke blir tatt helt seriøst. Han sa jeg hadde irritabel tykktarm og så tok jeg en blodprøve om jeg reagerte på gluten. (Tror jeg det var)

Dere dolere som har svar på alt, er det andre jeg kan henvende meg til for å få hjelp?

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Angelica :o)

30

• Sofline

8

• Gemini

6

• Patsi

4

Mest aktive i denne tråden

hare1365380455
Skrevet

Biopat.

Prøv glutenfritt brød/knekkebrød og se om det er bra.

Gjest Piperens
Skrevet

Høres ut som magekatarr eller lignende, stresser du mye?

Skift ihvertfall lege, det er enkelt.

Skrevet

Biopat.

Prøv glutenfritt brød/knekkebrød og se om det er bra.

Jeg spiser omtrent bare knekkebrød. Men jeg vil finne ut hva det er som feiler med ved hjelp av fagfolk. Gjerne få satt opp en diett :)

Skrevet

Konstant magekatarr?

Har hatt det i noen år nå.

Stresser lite. Sliter og en del med migrene som også blir forverret ved stress.

Skrevet

Hvordan gikk det når du prøvde Blodtypedietten da? Kanskje du sluttet med den for raskt?

Skrevet

Forresten. Her jeg bor går det ikke å skifte fastlege. Er ingen andre å velge mellom :(

Skrevet

Hvordan gikk det når du prøvde Blodtypedietten da? Kanskje du sluttet med den for raskt?

Det gikk egentlig greit. Men det ble for omfattende til at jeg orker å leve med den resten av livet. Vil helst finne ut spesifikt hva jeg må holde meg unna. Hvis du skjønner?

BTW, takk for all hjelp jeg fikk da :)

Skrevet

Kanskje du har en mage som er sensitiv for stress?

Eventuelt kan du jo prøve deg fram selv. Søk litt på internett over ting som eventuelt kan forårsake mageproblemer, selv om allergi ikke er tilstede. Så går du igjennom hva du spiser og kutter ut matvarer som kan ha disse konsekvensene.

Pssst... Ikke drikk kulsyreholdig drikke! (Men det ved du sikkert allerede :))

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1160747991' post='3338326]

Det gikk egentlig greit. Men det ble for omfattende til at jeg orker å leve med den resten av livet. Vil helst finne ut spesifikt hva jeg må holde meg unna. Hvis du skjønner?

BTW, takk for all hjelp jeg fikk da :)

Jeg skjønner. Men det går veldig greit etterhvert. Det blir en rutine. Da gjør det ikke noe om du bryter dietten av og til heller.

Bare hyggelig å hjelpe, så det gjør jeg gjerne. :)

Skrevet

Kanskje du har en mage som er sensitiv for stress?

Eventuelt kan du jo prøve deg fram selv. Søk litt på internett over ting som eventuelt kan forårsake mageproblemer, selv om allergi ikke er tilstede. Så går du igjennom hva du spiser og kutter ut matvarer som kan ha disse konsekvensene.

Pssst... Ikke drikk kulsyreholdig drikke! (Men det ved du sikkert allerede :))

Jeg er sensitiv for stress, ja.

Men har prøvd så masse og er sliten. Vil bare ha litt hjelp fra noen som har peil., men vet ikke hvor jeg kan henvende meg :)

Skrevet

Jeg skjønner. Men det går veldig greit etterhvert. Det blir en rutine. Da gjør det ikke noe om du bryter dietten av og til heller.

Bare hyggelig å hjelpe, så det gjør jeg gjerne. :)

Joa..Men den utelater jo ting jeg liker veldig godt (bl.a) Og er så kjipt å unngå det hvis det er sånn at magen min egentlig tåler det. Så hadde vært så fint å fått ordentlig hjelp om hva som egentlitg feiler meg :)

Skrevet

Det har jo vært litt søkelys på TV2 Hjelper Deg om matintoleranse-tester som IKKE funker allikevel, så jeg har jo blitt litt mer skeptisk til disse (som jeg egentlig hadde tenkt å ta selv).

Men, jeg har fortsatt mer tro på testingen som Balder-Klinikken i Oslo driver med. Du kan jo lese litt på nettsidene deres og se hva du tror?

http://www.balder-klinikken.no/ - under ernæringsmedisin - matintoleranse

Selv la jeg drastisk om til lavkarbo-kosthold, uten mel, sukker, melk (men spiste melkeprodukter, drakk bare ikke vanlig søtmelk) ris, poteter, pasta osv. Magen ble nesten helt fin. Etter at jeg har begynt å moderere dietten og gjeninnføre de fleste av de næringsstoffene, så er magen i ulage igjen...

Skrevet

Jeg aner ikke hva det heter, men tanta mi var på en senter i/utenfor Oslo og tok noen prøver for å finne ut om hun hadde flere matvarer hun tålte enn dem hun allerede visste om. Hun fikk det visstnok bedre av å kutte ut de matvarene de sa hun ikke tålte.

Det må vel også finnes steder andre steder i landet hvor man kan ta slike test.

Skrevet

Jeg aner ikke hva det heter, men tanta mi var på en senter i/utenfor Oslo og tok noen prøver for å finne ut om hun hadde flere matvarer hun tålte enn dem hun allerede visste om. Hun fikk det visstnok bedre av å kutte ut de matvarene de sa hun ikke tålte.

Det må vel også finnes steder andre steder i landet hvor man kan ta slike test.

Nå har jeg lest Geminis innlegg, og tror det er Balder-klinikken jeg også mener.

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1160747937' post='3338323]

Forresten. Her jeg bor går det ikke å skifte fastlege. Er ingen andre å velge mellom :(

Man kan søke om å få en fastlege i en annen kommune. :-)

Skrevet

Jeg har slitt med magesmerter i fire-fem år. Enkelte ganger er det så vondt at der er invalidiserende. Ligger bare rett ut og har VONDT.

Irritabel tarm, har legen sagt. Og etter mange sykehusopphold med alskens undersøkelser, er det ikke noen annen diagnose. Resepten er å spise ofte og lite, drikke mye vann og mosjonere. Ja, jøss.

Jeg er også sliten og ufattelig lei av å ha det slik. Det blir bedre om jeg ikke spiser, så i en periode lot jeg bare være. Gikk jeg 15 kilo. Men det er selvsagt ingen god løsning.

Jeg har, som du ser, ingen gode råd å komme med. Jeg gikk en periode på noen antidepressive tabletter som skulle roe ned magen, og det hjalp litt. Har hørt om andre som har blitt så å si helt bra ved å bruke disse. I tillegg hadde jeg en periode god hjelp av Appital, som du får kjøpt på helsekostbutikken.

Skrevet

Hun vet jo allerede at hun reagerer på gluten. :-)

Hun skrev bare at hun hadde tatt en blodprøve for å sjekke _om hun reagerte på gluten_, ikke hva resultatet ble (slik forstod jeg det i hvert fall).

Men jeg har ei i familien som slet med samme problemer i flere år - helt til det viste seg at hun hadde gått med cøliaki i flere år uten å vite om det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...