Gå til innhold

Hvordan kan jeg finne ut om det er noe jeg reagerer på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun skrev bare at hun hadde tatt en blodprøve for å sjekke _om hun reagerte på gluten_, ikke hva resultatet ble (slik forstod jeg det i hvert fall).

Men jeg har ei i familien som slet med samme problemer i flere år - helt til det viste seg at hun hadde gått med cøliaki i flere år uten å vite om det.

Jeg leste feil... :-)

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Angelica :o)

30

• Sofline

8

• Gemini

6

• Patsi

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har slitt med magesmerter i fire-fem år. Enkelte ganger er det så vondt at der er invalidiserende. Ligger bare rett ut og har VONDT.

Irritabel tarm, har legen sagt. Og etter mange sykehusopphold med alskens undersøkelser, er det ikke noen annen diagnose. Resepten er å spise ofte og lite, drikke mye vann og mosjonere. Ja, jøss.

Jeg er også sliten og ufattelig lei av å ha det slik. Det blir bedre om jeg ikke spiser, så i en periode lot jeg bare være. Gikk jeg 15 kilo. Men det er selvsagt ingen god løsning.

Jeg har, som du ser, ingen gode råd å komme med. Jeg gikk en periode på noen antidepressive tabletter som skulle roe ned magen, og det hjalp litt. Har hørt om andre som har blitt så å si helt bra ved å bruke disse. I tillegg hadde jeg en periode god hjelp av Appital, som du får kjøpt på helsekostbutikken.

Tusen takk for svaret ditt.

Jeg har også vært veldig sliten i perioder. En periode levde jeg på salat for det var det neste jeg tålte og ikke fikk smerter av. Jeg tørte ikke spise noe annet, var så redd får å ligge å vri meg i smerter :/

Har du blitt noe bedre nå?

Skrevet

Det har jo vært litt søkelys på TV2 Hjelper Deg om matintoleranse-tester som IKKE funker allikevel, så jeg har jo blitt litt mer skeptisk til disse (som jeg egentlig hadde tenkt å ta selv).

Men, jeg har fortsatt mer tro på testingen som Balder-Klinikken i Oslo driver med. Du kan jo lese litt på nettsidene deres og se hva du tror?

http://www.balder-klinikken.no/ - under ernæringsmedisin - matintoleranse

Selv la jeg drastisk om til lavkarbo-kosthold, uten mel, sukker, melk (men spiste melkeprodukter, drakk bare ikke vanlig søtmelk) ris, poteter, pasta osv. Magen ble nesten helt fin. Etter at jeg har begynt å moderere dietten og gjeninnføre de fleste av de næringsstoffene, så er magen i ulage igjen...

Takk for svaret ditt.

Jeg drikker ikke melk, men spiser en del av det andre du nevner. Jeg har som kjent prøvd blodtypedietten og ble bedre av det. Men vet ikke om det var tilfeldig eller ikke. Kanskje jeg skulle forsøke igjen?

*Oppgitt*

Skrevet

Man kan søke om å få en fastlege i en annen kommune. :-)

Det vet jeg. Men er litt usikker på om jeg orker å dra så langt for hver gang jeg skal til legen. Nå bor jeg jo nærmest vegg i vegg med legekontoret der jeg har fastlege ;)

Skrevet

Mamma tok tester på Balderklinikken (foreslått ellers i tråden, så jeg), og fikk en mye bedre hverdag etter at hun begynte å følge rådene derfra. Blant annet viste det seg at hun ikke tålte poteter - mens reaksjonen fra fastlegen hennes på det var at "det er jo sikringskost"..! Balderklinikken er kanskje alternativ og metodene er muligens omdiskutert, men det betyr egentlig lite når det har positiv effekt på den enkelte.

Skrevet

Mamma tok tester på Balderklinikken (foreslått ellers i tråden, så jeg), og fikk en mye bedre hverdag etter at hun begynte å følge rådene derfra. Blant annet viste det seg at hun ikke tålte poteter - mens reaksjonen fra fastlegen hennes på det var at "det er jo sikringskost"..! Balderklinikken er kanskje alternativ og metodene er muligens omdiskutert, men det betyr egentlig lite når det har positiv effekt på den enkelte.

Oisann.. Det er jo verdt et forsøk :)

Koster det masse? Vet du det.. ?

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1160752477' post='3338431]

Takk for linkene. Det var int. lesning. Men virker som om jeg må stappe en slange nedover halsen for å finne ut om jeg har det! SKREKK OG GRU! *Besvime*

Uff ja, det høres ikke særlig behagelig ut...

Men jeg kan love deg at du vil føle deg mye bedre hvis du virkelig har cøliaki, du finner ut av det - og begynner på en glutenfri diett. Da tror jeg det er verdt det, det mente i hvert fall hun i familien min som gikk i mange år uten å vite hva hun feilte.

Lykke til, håper du finner ut av det!

:-)

Skrevet

Uff ja, det høres ikke særlig behagelig ut...

Men jeg kan love deg at du vil føle deg mye bedre hvis du virkelig har cøliaki, du finner ut av det - og begynner på en glutenfri diett. Da tror jeg det er verdt det, det mente i hvert fall hun i familien min som gikk i mange år uten å vite hva hun feilte.

Lykke til, håper du finner ut av det!

:-)

Jeg har lyst å bestille time med legen min. Men er så redd han ikke vil ta meg på alvor. Kan jeg forlange at jeg vil bli ordentlig utredet for dette, tror du?

Det holder jo ikke med blodprøve for min del

Skrevet

Jeg har virkelig ikke greie på slike ting men jeg fikk kjempevondt i magen og masse luft av den nye Cola lighten med Splenda.

Ellers så er det fint å drikke fenikkelte mot luft i mange. Kjøp en pose fenikkelte og knus dem i morter og så lager du det på det.

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1160755411' post='3338480]

Oisann.. Det er jo verdt et forsøk :)

Koster det masse? Vet du det.. ?

Hadde henne tilfeldigvis på msn akkurat nå :)

Hun husker ikke nøyaktig, men mener det var 2500,- _eller_ 1500,- ved førstegangs konsultasjon og så 700,- neste gang, da selve testene ble tatt. Så var det videre konsultasjoner til 450,-/gang (analyse av hvordan det gikk med "dietten"), noe som ble for dyrt i lengden for henne - men da hadde hun jo de viktigste fakta fastslått.

Skrevet

Forresten tåler jeg ikke brød lenger heller og jeg har testet meg for cøliaki på Ullevål sykehus og det har jeg ikke. Og dessuten kan jeg ikke drikke mye melk men det kan ikke ungene mine heller så det er nok en slags laktoseintoleranse.

Lykke til med utprøving :o)

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1160752805' post='3338438]

Det vet jeg. Men er litt usikker på om jeg orker å dra så langt for hver gang jeg skal til legen. Nå bor jeg jo nærmest vegg i vegg med legekontoret der jeg har fastlege ;)

Skjønner...

Skrevet

Jeg har virkelig ikke greie på slike ting men jeg fikk kjempevondt i magen og masse luft av den nye Cola lighten med Splenda.

Ellers så er det fint å drikke fenikkelte mot luft i mange. Kjøp en pose fenikkelte og knus dem i morter og så lager du det på det.

Jeg liker ikke Cola og annen brus. (Drikker heller ikke melk)

Og superkresen som jeg er så takler jeg heller ikke te. Men tusen takk for tips :)

Skrevet

Hadde henne tilfeldigvis på msn akkurat nå :)

Hun husker ikke nøyaktig, men mener det var 2500,- _eller_ 1500,- ved førstegangs konsultasjon og så 700,- neste gang, da selve testene ble tatt. Så var det videre konsultasjoner til 450,-/gang (analyse av hvordan det gikk med "dietten"), noe som ble for dyrt i lengden for henne - men da hadde hun jo de viktigste fakta fastslått.

Ok. Tuusen takk for svar!! Det betyr masse

Skrevet

Forresten tåler jeg ikke brød lenger heller og jeg har testet meg for cøliaki på Ullevål sykehus og det har jeg ikke. Og dessuten kan jeg ikke drikke mye melk men det kan ikke ungene mine heller så det er nok en slags laktoseintoleranse.

Takk for svar, Dorthe. All info er til hjelp for meg :)

Skrevet

Mamma tåler ikke hvetemel, men hun har ikke cøliaki. Det begynte med at hun reagerte på melstøvet, satt f.eks. resten av kvelden og snufset og nøys dersom hun bakte lørdagspizza til oss, og da hun testet det på Balderklinikken slo det så kraftig ut at hun ikke kunne ta flere tester den dagen. Hun spiser rug-basert bakst og spelt, da går det greit (holder vekten også, det er jo absolutt et pluss - men det viktigste er jo at man føler seg veltilpass ;) ).

Skrevet

Mamma tåler ikke hvetemel, men hun har ikke cøliaki. Det begynte med at hun reagerte på melstøvet, satt f.eks. resten av kvelden og snufset og nøys dersom hun bakte lørdagspizza til oss, og da hun testet det på Balderklinikken slo det så kraftig ut at hun ikke kunne ta flere tester den dagen. Hun spiser rug-basert bakst og spelt, da går det greit (holder vekten også, det er jo absolutt et pluss - men det viktigste er jo at man føler seg veltilpass ;) ).

Der kom du meg i forkjøpet ang. dette med hvetemel vs. spelt, samt andre meltyper som man fint kan tåle hvis det er hvetemel som er "synderen".

Skrevet

Der kom du meg i forkjøpet ang. dette med hvetemel vs. spelt, samt andre meltyper som man fint kan tåle hvis det er hvetemel som er "synderen".

Spiste speltbrød i dag. Men det gikk dårlig :/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...