Gå til innhold

Når er det slutt på ramadan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står to steder i koranen at jorda er flat.

"verden er som et teppe"

Hvordan takler de det?

Noen sier optimistisk at et teppe kan brettes rundt en kule. Men det kan det faktisk ikke.

Det står to steder i koranen at jorda er flat. "verden er som et teppe"

Hvordan takler de det?

Jeg vet ikke. At det står "som" gir kanskje rom for billedlig tolkning?

Men selv da blir det veldig vanskelig, kan ikke se at metaforer er brukt her heller. Da er det lettere å ta dette som eksempel på en umulighet.

Etter min mening skal man ikke håne muslimer for deres tro. Det har jeg prøvd å unngå i livssynsdiskusjoner med dem. For lang tid siden hadde jeg en diskusjon med ei muslimsk dame om bruk av tvang i islamsk sammenheng. Hun oppfattet mine påstander og spørsmål som hån og ble veldig ilter. Hadde ikke noe mot henne.

Vi er jo vandt med å stille spørsmål ved absolutt alt først og finne eventuelle rasjonelle svar som vi kan godta for sant. Finner meg ikke i å bli pådyttet noen livssynsdogmer som fører galt avsted, det er jo mitt liv, ikke deres! Så tar hun og mange muslimer med henne det som hån...

Det står i Koranen at i islam er der ikke tvang. Andre steder står det at muslimer skal bruke sverd mot mennesker som ikke vil ta imot islam. Hva mener de da med tvang? Gjelder det bare for muslimer, en moral for dem, en for andre (dobbeltmoral)? Eller er ikke bruk av sverd tvang? De tror at mennesker havner i helvete om de dør uten å ha akseptert islam. Likevel har de pålegg om å drepe og dermed sende vantro til helvete. Hva om de prøver med tvang mot en som sier rett ut at han er en lystløgner og som etter hvert sier at han tar imot islam? Er fyren da plutselig troverdig fordi han sier han er blitt muslim eller tenker han noe annet innerst inne enn han gir uttrykk for? :-)

Etter min mening har Koranen mange umuligheter, klarer ikke å tolke dem som tilsynelatende selvmotsigelser/paradokser. Søkte på Google etter med ordene "contradictions" og "Islam". Da kommer en lang liste der du finner mye selvmotsigelser. Prøv du også.

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

19

• Sofline

8

• en mann

4

• MsSophie

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvordan takler de det?

Men selv da blir det veldig vanskelig, kan ikke se at metaforer er brukt her heller. Da er det lettere å ta dette som eksempel på en umulighet.

Etter min mening skal man ikke håne muslimer for deres tro. Det har jeg prøvd å unngå i livssynsdiskusjoner med dem. For lang tid siden hadde jeg en diskusjon med ei muslimsk dame om bruk av tvang i islamsk sammenheng. Hun oppfattet mine påstander og spørsmål som hån og ble veldig ilter. Hadde ikke noe mot henne.

Vi er jo vandt med å stille spørsmål ved absolutt alt først og finne eventuelle rasjonelle svar som vi kan godta for sant. Finner meg ikke i å bli pådyttet noen livssynsdogmer som fører galt avsted, det er jo mitt liv, ikke deres! Så tar hun og mange muslimer med henne det som hån...

Det står i Koranen at i islam er der ikke tvang. Andre steder står det at muslimer skal bruke sverd mot mennesker som ikke vil ta imot islam. Hva mener de da med tvang? Gjelder det bare for muslimer, en moral for dem, en for andre (dobbeltmoral)? Eller er ikke bruk av sverd tvang? De tror at mennesker havner i helvete om de dør uten å ha akseptert islam. Likevel har de pålegg om å drepe og dermed sende vantro til helvete. Hva om de prøver med tvang mot en som sier rett ut at han er en lystløgner og som etter hvert sier at han tar imot islam? Er fyren da plutselig troverdig fordi han sier han er blitt muslim eller tenker han noe annet innerst inne enn han gir uttrykk for? :-)

Etter min mening har Koranen mange umuligheter, klarer ikke å tolke dem som tilsynelatende selvmotsigelser/paradokser. Søkte på Google etter med ordene "contradictions" og "Islam". Da kommer en lang liste der du finner mye selvmotsigelser. Prøv du også.

Bra.

Boka er full av selvmotsigelser.

Bare 2-3% av verdens muslimer forstår arabisk, og koranen kan ikke skrives på andre språk, dermed er det bregrenset hvem som kan lese koranen. De fleste imamer har bare en lav grad i arabisk. Det samme med Krekar, han har ikke noen annen utdannelse enn en litt over gjennomsknittet høyt i arabisk. Da kan vi lure på hva som gjør dem kvalifisert til prest? I Norge er prester svært godt allmenutdannet med både psykologi og flosofi så vidt jeg vet.

Den norske oversettelsen av koranen er "falsk" i flg de lærde.

Det kan jeg være enig i, da f eks setningen om hvordan muslimer skal behandle de vantro lyder "hugg hodet av dem" på arabisk, er oversatt til "slå dem over nakken" i den norske, "hugg av dem fingertuppene" er oversatt til "slå dem over fingrene" osv. I det hele tatt en rekke formildende formuleringer som enkelte vil kalle forfalskning.

Skrevet

Hvordan takler de det?

I Saudi-Arabia ble det utgitt en bok i 2002 hvor det står at jorda er flat. De to forfatterne er høyt islamlærde. De er invitert av flere som vil bevise for dem at jorda er rund, med enkle midler. Selv de gamle semittene for 3000 år siden viste at jorda er rund. Troen på at den er flat var bare utbredt blant visse folkeslag og lærer. Alle som bodde ved kysten visste at den er rund, eller i hvert fall ikke flat. Den katolske kirken og jødene var i den forvillelsen en tid, men ikke så lenge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...