Gå til innhold

Ang. menssyklus

Anbefalte innlegg

Gjest Calóni
Skrevet

Man regner vanlig menstruasjonssyklus for å være 4 uker, med et visst slingringsmonn. Men er det "viktige" at den er regelmessig, eller er det "viktigst" at den ligger på omtrent fire uker?

Det jeg mener er, at dersom en kvinne har en menssyklus på 42 dager, og den er stabil, er det nødvendigvis noe "galt" i det?

Gjest Calóni
Skrevet

Det er "viktigst" at den er regelmessig.

Hva om den ikke er det, da? At den er 4 uker en gang, og 7 uker en annen gang?

Jeg driver og kartlegger litt her, serru ;) Jeg har aldri brydd meg noe særlig om å sjekke sånt, men har jo lagt merke til at det har tatt veldig lang tid mellom hver gang det siste året eller to. Men jeg er ikke sikker på om den er regelmessig, eller om det varierer veldig.

Jeg er ikke undervektig og jeg har ikke noen andre sykdommer, så jeg kan ikke se at noe skulle være galt heller.

Skrevet

Hva om den ikke er det, da? At den er 4 uker en gang, og 7 uker en annen gang?

Jeg driver og kartlegger litt her, serru ;) Jeg har aldri brydd meg noe særlig om å sjekke sånt, men har jo lagt merke til at det har tatt veldig lang tid mellom hver gang det siste året eller to. Men jeg er ikke sikker på om den er regelmessig, eller om det varierer veldig.

Jeg er ikke undervektig og jeg har ikke noen andre sykdommer, så jeg kan ikke se at noe skulle være galt heller.

Det trenger ikke nødvendigvis være noe galt. Jeg tror ikke det ses på som "farlig", med mindre den forsvinner helt eller du har problemer med å bli gravid. Trener du veldig mye? Det kan i såfall påvirke det, har jeg hørt.

Gjest Calóni
Skrevet

Det trenger ikke nødvendigvis være noe galt. Jeg tror ikke det ses på som "farlig", med mindre den forsvinner helt eller du har problemer med å bli gravid. Trener du veldig mye? Det kan i såfall påvirke det, har jeg hørt.

Jeg har vært rimelig passiv i det siste, jeg får ikke trent pga en skade..Og jeg har ikke forsøkt å bli gravid noen gang, så jeg er ikke riktig sikker på om det blir et problem :o

Skrevet

Jeg har vært rimelig passiv i det siste, jeg får ikke trent pga en skade..Og jeg har ikke forsøkt å bli gravid noen gang, så jeg er ikke riktig sikker på om det blir et problem :o

Jeg ville ikke bekymret meg med mindre det gikk månedsvis mellom hver gang.

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg ville ikke bekymret meg med mindre det gikk månedsvis mellom hver gang.

Wuhu! :D

Men at jeg har så lang tid mellom hver mens, så vil jo det si at jeg har lang tid mellom hver eggløsning, så jeg håper jo at det ikke blir noe problem om jeg ønsker barn en dag. Men det blir neppe på noen år enda, så jeg satser på at det "årnær sæ" ;)

Skrevet

Wuhu! :D

Men at jeg har så lang tid mellom hver mens, så vil jo det si at jeg har lang tid mellom hver eggløsning, så jeg håper jo at det ikke blir noe problem om jeg ønsker barn en dag. Men det blir neppe på noen år enda, så jeg satser på at det "årnær sæ" ;)

Det "årnær sæ'" sikkert. :-)

Men ikke stol 100% på alt jeg sier da, jeg er ikke lege. :-)

Skrevet

Det regnes som din normale syklus. Hvis perioden varierer med to uker før eller to uker senere bør man oppsøke lege/gynekolog.

Gjest Calóni
Skrevet

Det "årnær sæ'" sikkert. :-)

Men ikke stol 100% på alt jeg sier da, jeg er ikke lege. :-)

Joda, navnet ditt er notert så jeg kan saksøke deg om jeg dør av byllepest ;)

Neida, jeg skjønner jo det. Men takk for svar fordet!

Gjest Calóni
Skrevet

Det regnes som din normale syklus. Hvis perioden varierer med to uker før eller to uker senere bør man oppsøke lege/gynekolog.

Hva regnes to uker før og to uker etter ut i fra, mener du?

Fra -min- syklus, feks på 6 uker, eller fra standard syklus, på fire uker?

Skrevet

Hva regnes to uker før og to uker etter ut i fra, mener du?

Fra -min- syklus, feks på 6 uker, eller fra standard syklus, på fire uker?

Fra din syklus, for det er der normalen er for deg. Min egen har vært på mellom 4 til 6 uker, og for meg er _det_ normalt!

Gjest Calóni
Skrevet

Fra din syklus, for det er der normalen er for deg. Min egen har vært på mellom 4 til 6 uker, og for meg er _det_ normalt!

Ah. Takk for svar! Jeg skal sette kryss i boka heretter ;)

Skrevet

Ah. Takk for svar! Jeg skal sette kryss i boka heretter ;)

Det har jeg alltid gjort! Og greit å vite den dagen man har lyst til å bli gravid.

Skrevet

Joda, navnet ditt er notert så jeg kan saksøke deg om jeg dør av byllepest ;)

Neida, jeg skjønner jo det. Men takk for svar fordet!

:-)

Skrevet

Den skal helst være stabil OG innenfor normal lengde. 42 dager er kanskje litt lang syklus og det KAN være hormonforstyrrelser som gir dette.

Under 21 dager (tror jeg) blir regnet for unormalt, men jeg er litt usikker på hvor normalgrensen går andre veien.

Om du f.eks skal forsøke å bli gravid, tror jeg nok at jeg hadde spandert på meg eggløsningstester. Når syklusene er for lange eller for korte kan det hende at el mangler.

Gjest Calóni
Skrevet

Den skal helst være stabil OG innenfor normal lengde. 42 dager er kanskje litt lang syklus og det KAN være hormonforstyrrelser som gir dette.

Under 21 dager (tror jeg) blir regnet for unormalt, men jeg er litt usikker på hvor normalgrensen går andre veien.

Om du f.eks skal forsøke å bli gravid, tror jeg nok at jeg hadde spandert på meg eggløsningstester. Når syklusene er for lange eller for korte kan det hende at el mangler.

Hei, og takk for svar! Som sagt er jeg ikke sikker på om den er regelmessig (og det tar jo litt tid å kartlegge, med en så lang menssyklus ;) ), men det er 42 dager i dag, iallfall, og ikke noe tegn til den enda. Det er jo egentlig ganske behagelig å slippe å ha mensen ofte, da ;) Dessuten har jeg helt angst for GU, og tør derfor ikke nevne noe om det for legen min før jeg vet at det er kjempefarlig å ha det sånn, og det tviler jeg egentlig på at det er. Men det hadde liksom vært så greit å få bekreftet her på DOL at "jada, Caloni, 50 dagers menssyklus er helt normalt" :D

Skrevet

Ingen av delene:-) Hverken akkurat 28 dagerslengde på syklus eller regelmessigheten er et "krav" for å være normal.

Heldigvis:-)

Men forstyrret menstruasjonssyklus kan være et resultat av diverse forstyrrelser; stoffskifteproblemer, manglende fettvev i kroppen pga trening eller slanking, hormonelle forstyrrelser.

Hvis du "bestandig" har hatt din syklus på pluss/minus 42 dager er _det_ din syklus.

Hvis du "hopper" over menser - tyder det på sviktende eggløsning.

Hvis syklusen din har endret seg eller du prøver å bli gravid (evt prøver å la vær! Hehe - gjør dette lettere å følge med) kan det jo være greit å få sjekket dette ut hos en gynekolog.

Gjest Calóni
Skrevet

Ingen av delene:-) Hverken akkurat 28 dagerslengde på syklus eller regelmessigheten er et "krav" for å være normal.

Heldigvis:-)

Men forstyrret menstruasjonssyklus kan være et resultat av diverse forstyrrelser; stoffskifteproblemer, manglende fettvev i kroppen pga trening eller slanking, hormonelle forstyrrelser.

Hvis du "bestandig" har hatt din syklus på pluss/minus 42 dager er _det_ din syklus.

Hvis du "hopper" over menser - tyder det på sviktende eggløsning.

Hvis syklusen din har endret seg eller du prøver å bli gravid (evt prøver å la vær! Hehe - gjør dette lettere å følge med) kan det jo være greit å få sjekket dette ut hos en gynekolog.

Jeg tror nok den har vært ganske stabil på rundt 30 dager også, men det er lenge siden nå.

Og ja, jeg har også tenkt på det sånn, at dersom jeg ved et uhell skulle bli gravid, så vil jeg allerede være over 2mnd på vei før jeg i det hele tatt begynner å ane at noe er "galt" ;)

Men takk for svar, akkurat et slikt et jeg ønsker meg ! :D

Skrevet

Jeg tror nok den har vært ganske stabil på rundt 30 dager også, men det er lenge siden nå.

Og ja, jeg har også tenkt på det sånn, at dersom jeg ved et uhell skulle bli gravid, så vil jeg allerede være over 2mnd på vei før jeg i det hele tatt begynner å ane at noe er "galt" ;)

Men takk for svar, akkurat et slikt et jeg ønsker meg ! :D

:-D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...