Gå til innhold

Blomkålsuppe

Anbefalte innlegg

Gjest Princess Peach
Skrevet

Noen som har en god oppskrift på blomkålsuppe? Jeg har et blomkålhode.

hare1365380455
Skrevet

Jeg ville ikke jukse, sjø. :)

Men den oppskriften så jo litt god ut.

Jeg laget det en gang selv fra bunnen, og da var det som hvit saus med eggeplommer i eller noe sånt. :)

Skrevet

Å herregud, den så litt pretensiøs ut for mine kokekunster i dag altså. :)

Enig. Du får spare den til et gourmetmåltid neste år eller året etter der. ;-)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Enig. Du får spare den til et gourmetmåltid neste år eller året etter der. ;-)

Ja, vi får se... ;)

Skrevet

Bryt blomkålen i små buketter, kok i så mye vann at det står over bukettene, til blomkålen er helt mør. Ta den ut, og hell kraften over i ei mugge eller noe.

I den nå tomme kjelen har du en klatt smør (som en stor spiseskje) og to små spiseskjeer hvetemel. Rør rundt til blankt og jevnt, la koke litt. Spe med kraften, helst ha en buljongterning oppi også.

Legg tilbake blomkålbukettene og la koke opp på svak varme. Knekk et egg, hell av hviten og bruk plommen. Visp altså bare plommen ned i suppa. Etter det må ikke suppa koke, da får du lange eggetråder!

:)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Bryt blomkålen i små buketter, kok i så mye vann at det står over bukettene, til blomkålen er helt mør. Ta den ut, og hell kraften over i ei mugge eller noe.

I den nå tomme kjelen har du en klatt smør (som en stor spiseskje) og to små spiseskjeer hvetemel. Rør rundt til blankt og jevnt, la koke litt. Spe med kraften, helst ha en buljongterning oppi også.

Legg tilbake blomkålbukettene og la koke opp på svak varme. Knekk et egg, hell av hviten og bruk plommen. Visp altså bare plommen ned i suppa. Etter det må ikke suppa koke, da får du lange eggetråder!

:)

Takk for oppskriften! Skal det ikke være melk i?

Skrevet

Takk for oppskriften! Skal det ikke være melk i?

Jo! Glemte det. Smak det til, litt etter litt oppi. Skal smake mest kraft, ikke mest melk!

Gjest Princess Peach
Skrevet

Jo! Glemte det. Smak det til, litt etter litt oppi. Skal smake mest kraft, ikke mest melk!

Ok! Tusen takk, får prøve denne. :)

Skrevet

Samme som GoodTimes' bare uten egg, med løk. Løk er viktig.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Samme som GoodTimes' bare uten egg, med løk. Løk er viktig.

Ok, jeg har en halv løk til overs. :)

Skrevet

Nå fikk jeg lyst på blomkålsuppe gitt....hmmm... Kanskje jeg skal lage meg det senere i dag... Suppe er jo bra når man er forkjøla og småsyk.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Nå fikk jeg lyst på blomkålsuppe gitt....hmmm... Kanskje jeg skal lage meg det senere i dag... Suppe er jo bra når man er forkjøla og småsyk.

Ja, blomkålsuppe er så godt. :)

Skrevet

Det er jo det... nam....Jeg har alltid brukt posesuppe da - kanskje jeg skal prøve meg med orntli' hjemmelaget....

Skrevet

og jeg lager verdens beste

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...