Gå til innhold

Hva betyr fastende før ultralydundersøkelse?

Anbefalte innlegg

Gjest sykogsvakogdårligbak
Skrevet

Jeg skal visstnok faste seks timer før. Men betyr det bare fast føde? Kan jeg spise suppe? Drikke noe?

Og er det egentlig nødvendig når man skal ta UL av galle? Ligger ikke den over magesekken og tarmsystemet?

Skrevet

Skal man møte fastende til en undersøkelse så skal man ikke innta noe som helst annet enn vann de siste 12 timene i forveien. Ikke engang lettbrus fx.

Skrevet

Skal man møte fastende til en undersøkelse så skal man ikke innta noe som helst annet enn vann de siste 12 timene i forveien. Ikke engang lettbrus fx.

Jeg fikk beskjed om å være fastende seks timer før. Og jeg VET at det er enkelte undersøkelser som dette ikke er nødvendig. Jeg har selv opplevd at han som gjorde undersøkelsen bare ristet på hodet og lurte på hvorfor jeg hadde fastet. Det hadde jeg jo fått beskjed om å gjøre da jeg fikk timen...

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å være fastende seks timer før. Og jeg VET at det er enkelte undersøkelser som dette ikke er nødvendig. Jeg har selv opplevd at han som gjorde undersøkelsen bare ristet på hodet og lurte på hvorfor jeg hadde fastet. Det hadde jeg jo fått beskjed om å gjøre da jeg fikk timen...

Skal du inn mandag morgen, eller kan du rekke å ringe i forvei og spørre?

Skrevet

Skal du inn mandag morgen, eller kan du rekke å ringe i forvei og spørre?

Jeg skal inn tidlig mandag, og de har hatt stengt telefon siden jeg fikk timen igår! :(

Skrevet

Du kan drikke litt vann (1 glass) men ellers faste i angitte timer. Dette fordi en full mage kan vanskeliggjøre undersøkelsen du skal til - du risikerer å måtte komme tilbake en seinere time fordi de ikke får sett det de skal:-)

Skrevet

Faste er nødvendig for at de skal få sett det de skal. Jeg husker ikke lenger begrunnelsen, det har å gjøre med hvordan galleblæren oppfører seg ved faste.

Enig i at pålegg om faste ikke alltid er velbegrunnet, men såvidt jeg kjenner til er det viktig ved akkurat den undersøkelsen du skal til.

Skrevet

Det betyr at du verken skal spise eller drikke. Hvis det er helt umulig for deg, så kan du drikke litt vann frem til to timer før undersøkelsen.

Gjest gooood luck ;)
Skrevet

Det betyr ikke mat og ikke drikke :)

Du kan fugte munnen med litt vann, men må spytte det ut igjen.

Ikke tyggegummi el. sukkertøy.

Ikke røyk gjerne.

;)

Skrevet

Når man skal ta ultralyd av galle og galleganger er det viktig at man har fastet fordi:

Når man spiser, tømmes galle ut i tarmene for å hjelpe til med fordøyelsen. En tom gallleblære/ gallegang kan ikke sees (noe særlig) på ultralyden, og det kan dermed ikke vurderes om det er sykdomstilstander i galleblæren/ gallenblæreveggen/gallegangene.

Om du har problemer med å overholde de seks timene med faste er det kanskje til hjelp å vite at andre steder er regelen 4 timer med faste - og at man kan drikke vann i alle fall de to første.

Skrevet

Når man skal ta ultralyd av galle og galleganger er det viktig at man har fastet fordi:

Når man spiser, tømmes galle ut i tarmene for å hjelpe til med fordøyelsen. En tom gallleblære/ gallegang kan ikke sees (noe særlig) på ultralyden, og det kan dermed ikke vurderes om det er sykdomstilstander i galleblæren/ gallenblæreveggen/gallegangene.

Om du har problemer med å overholde de seks timene med faste er det kanskje til hjelp å vite at andre steder er regelen 4 timer med faste - og at man kan drikke vann i alle fall de to første.

takk! Da satser jeg på fire timer før. Jeg må det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...