Gå til innhold

Plikter i hjemmet

Anbefalte innlegg

Gjest Også en mann
Skrevet

Hvis bare en av partene arbeider, synes jeg at den andre skal ta seg av det meste av husarbeidet, og også selvfølgelig servere partneren middag på bordet.

Hva synes du?

Skrevet

Hvis den andre er hjemmeværende og er frisk så er det ingen grunn til å sitte på ræva hele dagen og vente på at den andre skal komme hjem og støvsuge, det er jeg helt enig i.

Gjest samarbeid og enighet
Skrevet

Er tildels enig med deg :)

Da jeg var hjemme i permisjon med barna, tok jeg meg av husarbeidet, middagen stod på bordet omtrent hver ettermiddag når han kom hjem fra jobb.

I helgene tok vi en dag hver, lørdagene tok jeg barna, maten lagde vi sammen, søndagene tok han barna, det var mors sove- og avslappingsdag, maten tok vi sammen.

laguna1365380434
Skrevet

Ja, hvis den som er utearbeidende deler pengene sine så..

En tjener ikke penger på å gjøre husarbeid og å lage middag.

Det er urimelig at en part tjener masse penger, får masse økonomiske fordeler, har frihet, og får alt gjort hjemme og barna sine oppdratt, mens den andre parten får støvsuge, koke, og penger til å kjøpe seg noe fint om h*n spør pent.

Skrevet

Helt enig, selv om man kan trenge litt hjelp til det groveste husarbeidet om man er hjemme med barn.

Skrevet

Jeg ville ti ganger heller jobbe enn å lage middag hver dag!

*grøss*

Skrevet

Ja, iallefall på hverdagene, men i helgene og ferier deler man på det.

Dessuten bør den som jobber betale pensjonsparing til den som er hjemme, spesielt om den som er hjemme har ansvaret for hus og felles barn

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke. Især ikke hvis paret har barn. Det kan ikke være rettferdig at den ene parten (som oftest mannen) skal jobbe åtte timer om dagen, mens den andre reelt er på vakt 24 timer i døgnet.

Jeg ser på det som en selvfølge at den hjemmeværende tar seg av den h*n rekker å få gjort av klesvask, rengjøring og annet husarbeide mens den andre er på jobb, men det man ikke rekker i løpet av den tiden, i tillegg til legging av barn, kjøring av barn til fritidsaktiviteter osv, deler man på. Om den hjemmeværende bruker tiden på å lage mat og utsetter klesvasken til den jobbende kommer hjem og kan ta den, eller venter med mat så man kan bytte på det, spiller vel ingen rolle.

Skrevet

Ja, hvis den som er utearbeidende deler pengene sine så..

En tjener ikke penger på å gjøre husarbeid og å lage middag.

Det er urimelig at en part tjener masse penger, får masse økonomiske fordeler, har frihet, og får alt gjort hjemme og barna sine oppdratt, mens den andre parten får støvsuge, koke, og penger til å kjøpe seg noe fint om h*n spør pent.

"Det er urimelig at en part tjener masse penger, får masse økonomiske fordeler, har frihet, og får alt gjort hjemme og barna sine oppdratt, mens den andre parten får støvsuge, koke, og penger til å kjøpe seg noe fint om h*n spør pent."

Godt poeng!

Skrevet

Det er jeg enig i.

Passe dumt at den ene surrer rundt hjemme og ikke gjør noe husarbeid, mens den andre går på jobb og i tillegg skal gjøre masse husarbeid når h*n kommer hjem.

Skrevet

Det får da være opp til enhver - jeg hadde nektet å spist maten han lagde om han så dasset rundt hele dagen - hehe, maten skal jeg lage SJÆL! :)

Skrevet

Dette er gjenstand for regelmessige skybrudd her hos oss. Sheila klager over at jeg ikke gjør noe i hjemmet.

Det stemmer. Jeg jobber ikke 12 timer for så å hive meg i matlaginga. Hun er hjemme og får ta seg av det, jeg rører hverken mat eller noe annet.

To ganger i uka kommer det ei hushjelp og vasker. En gang i uka kommer det ei anna som bare stryker klær.

Enda får jeg på pukkelen for at jeg ikke gjør noe (bortsett fra alt det administrative, bil og mc vedlikehold, handling, etc).

Himmel!

4barns mor-77
Skrevet

Jeg ville ti ganger heller jobbe enn å lage middag hver dag!

*grøss*

Enig med deg... Og min kjære vil gjerne lage mat. Derfor har vi laget oss en grei deal sånn sett... Han er kokk, og jeg er fungerende oppvask-maskin... Og da var alle fornøyde!

Skrevet

Selvfølgelig, ellers hadde det blitt urimlig skjevfordeling av arbeidsbyrde og for lite tid til hverandre. Men det forutsetter rimelig deling av innsats og goder på alle andre områder også, ikke bare arbeid og økonomi. Et skikkelig hjem er mer en et økonomisk fellesskap - hvis ikke kunne du like godt betalt hushjelp.

Gjest Elextra
Skrevet

Nei, det synes jeg ikke. Især ikke hvis paret har barn. Det kan ikke være rettferdig at den ene parten (som oftest mannen) skal jobbe åtte timer om dagen, mens den andre reelt er på vakt 24 timer i døgnet.

Jeg ser på det som en selvfølge at den hjemmeværende tar seg av den h*n rekker å få gjort av klesvask, rengjøring og annet husarbeide mens den andre er på jobb, men det man ikke rekker i løpet av den tiden, i tillegg til legging av barn, kjøring av barn til fritidsaktiviteter osv, deler man på. Om den hjemmeværende bruker tiden på å lage mat og utsetter klesvasken til den jobbende kommer hjem og kan ta den, eller venter med mat så man kan bytte på det, spiller vel ingen rolle.

Gode poenger!

Gjest Elextra
Skrevet

Ja, det er selvfølgelig ganske naturlig at den som er hjemmeværende forbereder middagen før den andre kommer hjem.

Men om den hjemmeværende har stått på med barn og hus hele dagen, bør selvfølgelig oppgavene i hjemmet deles på kveldstid og i helger og ferier.

Gjest er det sant !
Skrevet

Dette er gjenstand for regelmessige skybrudd her hos oss. Sheila klager over at jeg ikke gjør noe i hjemmet.

Det stemmer. Jeg jobber ikke 12 timer for så å hive meg i matlaginga. Hun er hjemme og får ta seg av det, jeg rører hverken mat eller noe annet.

To ganger i uka kommer det ei hushjelp og vasker. En gang i uka kommer det ei anna som bare stryker klær.

Enda får jeg på pukkelen for at jeg ikke gjør noe (bortsett fra alt det administrative, bil og mc vedlikehold, handling, etc).

Himmel!

* himmel *

går hun hjemme, så har dere vaske- og stryke ( !! ) hjelp i huset .....

er det ei hjelpesløs kjerring du har funnet deg eller ?

Skrevet

Hvis hjemmet bare har en inntekt - bør den hjemmeværende kunne "drive" hjemmet - ja.

Hvorfor noen går hjemme mer enn de første årene av ungenes liv er dog for meg uforståelig.

Så mange kvinner tenker ikke på egen pensjon eller evt rettigheter ved et samlivsbrudd.

Kom dere i jobb, jenter!

:-)

Skrevet

Det kommer vel helt an på hva "husarbeidet" omfatter eller hvorfor man er hjemme. Er det snakk om en frisk person som har som eneste oppgave å holde orden i en liten bolig, så er det vel naturlig at den hjemmeværende serverer middag. Er det snakk om at man er hjemme pga sykdom eller har ansvaret for småbarn ser jeg ikke dette som noen selvfølgelighet. Uansett må slikt være noe en hver familie kommer til enighet om ut fra deres spesielle situasjon. Som generell regel fungerer det dårlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...