Gå til innhold

Mulig jeg er dum, altså...

Gjest ikke rart han prøver å drepe seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så enig, så enig med deg "hidi".

Tror neppe du kan ha barn selv som kommer med slike uttalelser..Hadde du hatt det hadde du visst at barna våres er det mest verdifulle vi har. I forhold til dem er vi en tigermor-far i ordets rette forstand.At en skal føle medynk med en person som har drept,voldtatt og misshandlet barne ditt vittner mer om at du har uhyggeligt lite vett.

Ære være de som kan det, men jeg tror de er unntaket.

Bare to kommentarer: Jeg bruker aldri mer enn et nick i hver tråd, hverken for å forsvare mitt andre nick eller noe annet...

Og det andre: Imponerende hvor mye du vet om meg, spesielt ettersom jeg bruker et engangsnick i denne tråden.

Skrevet

Jeg skjønner at folk er forbannet og ønsker mannen død.

Det han har gjort er grufullt og umenneskelig.

Men jeg tror ikke det hjelper at profesjonelle synker ned på hans nivå. De har tross alt en innvirkning på folk, og makt til å sette folk i lynsjestemning. Og det har jeg ikke sans for.

Det bør være et skille mellom hva menigmann tenker og føler, og hva fengsels- og sykehus-ansatte sier og gjør.

Skrevet

Og jeg ærer unntaket bevisst!

Ja, tenk om det var så lett..Bare å si at en tilgir..Fatter ikke hvordan det går ann.Føler bare raseri over mishandlere.

Men skal en kunne leve videre etter en slik tragedie har en det nok bedre om en klarer å tilgi..men ser ikke meg selv i den rollen..

Skrevet

Enig i de tre første påstandene dine. Den siste er imidlertid imponerende på jordet.

Skal vi ha et rettsystem?

Hvordan skal dette fungere?

Hvorfor ikke henrette unna for unna, hvis alternativet er at folk skal kunne begå selvtekt av denne typen?

Hvis slikt er helt greit, hva er vitsen med å ha ham i fengsel i 40 år, med alle kostnader etc det medfører?

Hadde det ikke vært like greit å slippe ham løs og la mengden rive ham i fillebiter?

Hvorfor skal vi bry oss om lover og regler?

Hva vet vi om hva som skjer når en stor gruppe mennesker hisser hverandre opp i mer eller mindre rettferdig harme? (Og ja, jeg forstår utmerket godt at mange mennesker hater denne fyren!)

Når menneskemengden har hisset hverandre tilstrekkelig opp, hvem skal stoppe dem og når skal de stoppes?

Hvis det er greit at til og med helse- og fengselspersonell opptrer på denne måten, er det da også greit at familien hans (foreldrene som fødte dette krypet) får gjennomgå?

Hvis ikke, hva er greit, og hva er ikke?

Har studert juss og kjenner igjen hele rekken.

Noen vil alltid være dummere enn andre!

Gjest Aviaana
Skrevet

Reaksjonen jeg får når jeg leser om denne fyren er sterk kvalme.

Jeg fatter ikke hvordan enkelte psykologer klarer å jobbe med pedofile. Forstår at de må være profesjonelle. Men hvordan klarer de det?. Jeg blir uvel bare med tanken. og jeg har ikke barn selv.

Skrevet

Men jeg tror ikke det hjelper at profesjonelle synker ned på hans nivå. De har tross alt en innvirkning på folk, og makt til å sette folk i lynsjestemning. Og det har jeg ikke sans for.

Det bør være et skille mellom hva menigmann tenker og føler, og hva fengsels- og sykehus-ansatte sier og gjør.

Fullstendig enig med deg.

Skrevet

Har studert juss og kjenner igjen hele rekken.

Noen vil alltid være dummere enn andre!

Hvis vi snakker fullført jusutdanning, så har du nok studert jus like mye som det jeg er gal.

Skrevet

Bare to kommentarer: Jeg bruker aldri mer enn et nick i hver tråd, hverken for å forsvare mitt andre nick eller noe annet...

Og det andre: Imponerende hvor mye du vet om meg, spesielt ettersom jeg bruker et engangsnick i denne tråden.

:-)

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Skjønner godt at folk eventuelt ønsker at han dør jeg da - hva pokker skal verden med sånne krek av noen mennesker som han der?

Dette kreket av et menneske er kanskje noens sønn og bror, det han har gjort er vel jævlig nok om ikke allverdens mennesker skal synke til hans nivå. Dødsstraff (og "dødsstraff" har aldri avskaffet kriminalitet).

Skrevet

Dette kreket av et menneske er kanskje noens sønn og bror, det han har gjort er vel jævlig nok om ikke allverdens mennesker skal synke til hans nivå. Dødsstraff (og "dødsstraff" har aldri avskaffet kriminalitet).

Selvsagt har han familie - jeg synes allikevel ikke det gjør han til noe annet enn et krek jeg da... Og jeg ville ikke synes det var en ille ting om han ikke fantes i verden. Familien hans mener sannsynligvis noe annet, antar jeg..

Skrevet

Det er jeg i grunn enig i. Mener ikke at helsepersonell skal opptre sånn. Hva de mener som privatpersoner er en sak, men i jobben sin bør de opptre annerledes, så får de heller mene sitt privat

Skrevet

Jeg tror nok ikke folk trenger påvirkning av profesjonelle for å komme i lynsjestemmning når det dreier seg om slike saker.

For ethvert fornuftig og normalt menneske vil føle avsky mot personer som har gjort slike ting.

Og det synes jeg de må ha rett til å utrykke, uansett hvilken stilling eller posisjon de har.

En person som har utført så grusomme handlinger, bør ikke forvente seg hverken respekt, hensyn eller sympati fra noen.

Gjest trist at jeg føler behov for å være anonym
Skrevet

Jeg har stor sans for Bud Welch som mistet datteren sin i Oklahoma-bombingen i 1995. Han ble etter hvert en av USAs fremste talspersoner i kampen mot dødsstraff, nettopp fordi han var mot at datterens drapsmann (Timothy McVeigh) skulle henrettes. Den saken, hvorenn skandaløs den var, er nå glemt av den store massen. Mye pga. 11/9 selvfølgelig.

"Hevn" hjelper ingen. Å legitimere innsattes angrep på mordere, pedofile etc. er i ytterste konsekvens å akseptere angrep på alle som ikke er heterofile, ariske, friske borgere. I alle fall sånn verden ser ut i dag.

Ja, til rettsstat.

Skrevet

Ofrene var også noens døtre, barnebarn og søsken...

Og det er ikke å synke ned på hans nivå å kalle en spade for en spade, og en drittsekk for en drittsekk..

I dette tilfelle ville han jo utføre dødstraffen selv, noe som sikkert ville vært den beste løsningen..

Skrevet

La han slippe å leve visst han ikke vil, og la verden slippe denne mannen.

Han har gjort nok djevelskap.

Hadde neppe lagt sjela mi i opplivningsforsøk jeg iallefall!

Fullstendig enig!

Skrevet

Ofrene var også noens døtre, barnebarn og søsken...

Og det er ikke å synke ned på hans nivå å kalle en spade for en spade, og en drittsekk for en drittsekk..

I dette tilfelle ville han jo utføre dødstraffen selv, noe som sikkert ville vært den beste løsningen..

"Dette tilfellet" som du snakker om, er ikke et enkeltstående tilfelle. Det som skjedde sist, var at en medfange hadde kvesset en bordkniv til et livsfarlig våpen. Denne kniven prøvde han så å drepe Huntley med. Fengselsvaktene beklaget at drapsforsøket mislyktes.

Hvis vi et øyeblikk kan legge følelser til side og tenke fornuft: Dersom det er greit at folk prøver å drepe ham, hva skjer den dagen noen lykkes? Skal de ha straff for noe som til og med vaktene har oppmuntret til? Skal vaktene straffes for å bifalle drap i fengsel/snu ryggen til når drapsforsøk skjer?

Hvis ikke, hvilke forbrytere er det greit å drepe ved selvtekt? Kun barnemordere? Mordere generelt? Sedelighetsforbrytere? Både de som forgriper seg på voksne og barn, eller kun sistnevnte?

Vi MÅ ha et fungerende rettsystem. Enten vi liker det eller ikke (og enten vi syns Huntley fortjener å bli mobbet eller ikke) så kan vi ikke ha et system som tillater at folk tar livet av/trakasserer de hver enkelt måtte mene fortjener det.

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

"Dette tilfellet" som du snakker om, er ikke et enkeltstående tilfelle. Det som skjedde sist, var at en medfange hadde kvesset en bordkniv til et livsfarlig våpen. Denne kniven prøvde han så å drepe Huntley med. Fengselsvaktene beklaget at drapsforsøket mislyktes.

Hvis vi et øyeblikk kan legge følelser til side og tenke fornuft: Dersom det er greit at folk prøver å drepe ham, hva skjer den dagen noen lykkes? Skal de ha straff for noe som til og med vaktene har oppmuntret til? Skal vaktene straffes for å bifalle drap i fengsel/snu ryggen til når drapsforsøk skjer?

Hvis ikke, hvilke forbrytere er det greit å drepe ved selvtekt? Kun barnemordere? Mordere generelt? Sedelighetsforbrytere? Både de som forgriper seg på voksne og barn, eller kun sistnevnte?

Vi MÅ ha et fungerende rettsystem. Enten vi liker det eller ikke (og enten vi syns Huntley fortjener å bli mobbet eller ikke) så kan vi ikke ha et system som tillater at folk tar livet av/trakasserer de hver enkelt måtte mene fortjener det.

Jeg tror dessverre mange ikke greier legge følelsene til side, ikke ønsker de å forholde seg til de tingene du spør om her heller, selv om jeg som deg mener det som skjer nå ikke burde skje.

Mannen kommer til å sitte i fengsel resten av livet, han skal sone sin straff til den dagen han dør. Tror alle er enige i at det han gjorde var grusomt, men man kan likevel ikke godta at f. eks fangevoktere ikke gjør jobben sin, eller at noen syns det er greit at en eller annen leker bøddel på samfunnets vegne. Mannen kommer ikke til å bli en trussel mot noen igjen.

Gjest Calóni
Skrevet

"Han har fått sin straff og soner den"

Nei. Han soner en straff, ja. Men den straffen som han fortjener, det kan ingen domstol i verden gi ham. Han trenger ikke nødvendigvis å sone en 40 år lang straff. Kanskje det holder å sone en 5 år lang straff, om man lar de andre fangene får bruke ham som leketøy, slik han brukte jentene. La ham bli tatt å ræva hver gang han reiser seg opp fra en stol. -Det- er straffen sin, det.

Pedofile og andre som har begått kriminelle handlinger mot barn er på aller laveste trinn av rangstigen i fengslene. Noen bytter fengsel, eller flyttes over i andre avdelinger, eller får eneceller hvor de får være isolert fra de andre, uten å måtte være i "isolat". Alt for å hindre fysiske angrep på en stakkars mann som har voldtatt, torturert og drept andre. Jeg leste en gang en artikkel om at det var en mann som hadde sluppet fengsel fordi han var "for pen". Nemlig at de var redd for at de andre fangene ville voldta ham.

40 år i enerom i fengsel kan gjøre mye rart med et menneske, men ikke nødvendigvis gjøre ham friskere. 5 år blant menn som behandler ham på samme måte som det han har behandlet småjenter tidligere, det trenger heller ikke gjøre ham friskere, men jeg vil da si at han har fått sin straff.

Noen vil bli provosert av dette, og si at det er som å sette rettssystemet 200 år bak i tid, eller kanskje å avskaffe det helt.

MEN: Hvis jeg så skal holde hardnakket på det jeg har skrevet over. Hvor skal da grensen gå? Må mannen ha fysisk voldtatt (med penetrasjon) for at han skal bli voldtatt av medfanger, eller holder det med beføling? Hvilken straff skal han da få av medfanger? Hva om han er uskyldig dømt?

Alt dette er svært vanskelig, og umulig å finne noe objektivt svar på.

Jeg mener: Ødelegg disse mennene minst like mye som det de har ødelagt ofrene og familiene deres. Det eneste unntaket er mord. De fortjener ikke å dø. Døden er en altfor lett utvei. Jeg er glad Huntley ikke klarte å ta livet av seg.

Skrevet

Jupp. De tilgav ham.

Disse fanatikerne skal i hvert fall ha for at de lever etter Jesu ord, i motsetning til svært mange religiøse.

Ja, det er bare så flott med tilgivelse.... Neste gangen noen planlegger en forbrytelse kan de trøste seg med at uansett hva galt de gjør, vil de få tilgivelse og alt ordner seg...

Synes man burde la det være litt mer skremmende enn som så å gjøre noe galt her i verden. Om f eks jeg var dødskeen på typen til veninna mi, og visste at hun kom til å tilgi meg og alt ville bli som før, ville jeg kanskje vurdert å ligge med han... Men som mitt friske sinn sier meg, er det galt, og jeg ville mistet en god venninne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...