Gå til innhold

Hva risikerer jeg av smitte ved å bruke samme do som rusmisbrukere?

Anbefalte innlegg

Gjest jobbsøker med hyperaktiv blære
Skrevet

Jeg tenker på å jobbe frivillig på en cafe for rusmisbrukere. Problemet er at det bare er ett toalett der, som brukerne benytter seg av. De ansatte som må på do, må gå ut av bygningen og finne en do et annet sted noe som ikke er alltid like lett.

Jeg som har en hyperaktiv blære vil få store problemer hvis jeg må gå ut på gata og lete etter et toalett hver gang jeg må på do.

Så hvilke sykdommer kan jeg pådra meg med å bruke samme toalett som dem?.

Og er det noe jeg kan gjøre for å ikke pådra meg noen sykdommer/infeksjoner?.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Kan ikke forstå at du kan smittes av noe som helst annet enn influensa ved å bruke samme toalett som dem.

Skrevet

Du risikerer ikke en dritt, jeg har jobbet slik i flere år og vi brukte samme do som brukerne. Hørte aldri om noen av de som jobbet der fikk noen ting, enda folk hadde både HIV/AIDS og hepatitt der.

Skrevet

Det eneste smittestoffet av betydning i denne sammenheng, er Hepatitt A-viruset. Denne sykdommen finnes det vaksine mot - og jeg ville nok tatt vaksine mot hepatitt A og B om jeg jobbet med rusmisbrukere.

Bruk doen som brukerne benytter med god samvittighet du! Pass bare godt på hygienen - altså rent toalettsete og grundig håndvask! Bruk gjerne hånddesinfeksjon om du vil være ekstra forsiktig. Og ta gjerne vaksinen uansett :)

Gjest fortell hvordan :)
Skrevet

Kan ikke forstå at du kan smittes av noe som helst annet enn influensa ved å bruke samme toalett som dem.

Influensa :)

Skrevet

Det eneste smittestoffet av betydning i denne sammenheng, er Hepatitt A-viruset. Denne sykdommen finnes det vaksine mot - og jeg ville nok tatt vaksine mot hepatitt A og B om jeg jobbet med rusmisbrukere.

Bruk doen som brukerne benytter med god samvittighet du! Pass bare godt på hygienen - altså rent toalettsete og grundig håndvask! Bruk gjerne hånddesinfeksjon om du vil være ekstra forsiktig. Og ta gjerne vaksinen uansett :)

Tusen takk for tipset. kanskje det løser seg med denne jobben likevel :).

Skrevet

Man pleier å få den vaksina gratis om man jobber slik, jeg tror jeg fikk både A og B.

Skrevet

Man pleier å få den vaksina gratis om man jobber slik, jeg tror jeg fikk både A og B.

Måtte du ha en erklæring fra arbeidstedet for å få vaksinen?.Kan jeg bare gå til fastlegen å be om å få vaksinen eller må det mer til?.

Vet du noe om bivirkninger ved vaksinen?. Er sensitiv ovenfor det meste.

Skrevet

Måtte du ha en erklæring fra arbeidstedet for å få vaksinen?.Kan jeg bare gå til fastlegen å be om å få vaksinen eller må det mer til?.

"alle" kan vel få disse vaksinene ved henvendelse til nærmeste vaksinasjonskontor, men forskjellen ligger i at enkelte utsatte grupper kan få dette dekket av arbeidsgiver. Fpr eksempel vil laboratoriepersonell ved sykhus få kostnadene dekket. Det er vanlig ved mange steder der frivillige jobber (ulønnet) med rusmisbrukere at medhjelperne tilbys gratis vaksine også, men det er neppe noen regel om akkurat dette med frivillige....

Skrevet

Jeg fikk den hos bedriftslegen. Men dattera mi måtte betale sjøl og jeg tror den var ganske dyr. Men hun har ikke begynt å jobbe ordentlig enda så hun valgte det sjøl pga at hun var redd for å bli smittet og nektet jobb en periode.

Skrevet

Hva med ei flaske pyrisept eller sprit i veska slik at du kan rense dosetet før du setter deg?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...