Gå til innhold

Ang. karakterer/vitnemål

Anbefalte innlegg

Gjest skolemusa
Skrevet

Vi sitter her og prater om dette. Selv flyttet jeg til utlandet etter u.skolen og har alltid jobbet etterpå så jeg har ikke "hatt bruk for" karakterboken min.

Altså: vi får karakterbok på ungd.skolen, og det legges opp til at gode karakterer selvsakt er viktig.

Men når kommer denne karakterboken på banen i forhold til videre utdannelse?

Når kommer den på banen i forhold til arbeidsliv?

Eller vil den bare havne i en skuff og aldri ha noe viktig for seg i forhold til noe? Viser man frem disse karakterene i det hele tatt til noen i fohold til videre utdanning og arbeid?

Det samme med videregåendekarakterer. Disse regner jeg med har sin viktighet i forhold til videreutdanning?

Men når denne utdanningen har begynt hvor blir det av karakterene da? Blir disse noen gang spurt om i forhold til arbeid ol?

Enkelt sakt altså: hvor mye får vi bruk for karakterer fra ungd. skole og vgs? Kan arbeidsgiver spørre om noen av disse karakterene?

Har som sakt lite greie på dette da jeg aldri har hatt bruk for dem selv, har alltid fått jobb og selv etter voksenutdanning så har jeg havnet i en svært grei jobb som ikke har noe med utdanningen å gjøre.

Så vi lurer, er det noen som har svar?

:)

Gjest karakter
Skrevet

Karakterer fra et lavere nivå (ungdomsskole)er uinteressant dersom en har karakterer fra et høyere nivå innen samme felt (vgs).

Gjest tror nå jeg
Skrevet

De aller fleste har vel en utdanning etter ungdomsskolen som teller med når man f.eks. søker jobb eller videre skolegang.

Gjest Elextra
Skrevet

Du vil neppe ha behov for å fremvise karakterer fra ungdomsskole dersom du har videre utdannelse. Har du ikke fullført videregående utdannelse, vil imidlertid arbeidgiver kunne ha interesse av å se ungdomsskolekarakterene.

Det er ganske vanlig å fremlegge karakterer fra videregående selv etter fullført videre utdannelse. Noen arbeidsgivere vil også kreve det.

Gjest girasol
Skrevet

Karakterene fra ungdomsskolen teller for å komme inn på videregående skole. Har du svært dårlige karakterer fra u.skolen kommer du ikke på den studierretningen du har lyst på, nødvendigvis, på videregående.

Karakterene fra videregående er avgjørende for å komme inn på høyere utdannelse.

Utover det teller de ikke spesiellt mye.

Gjest gruffalo
Skrevet

Karakterer fra ungdomsskolen er relevante for opptak til videregående skole dersom det er konkurranse om plassene på den linjen man ønsker å gå. Og i arbeidslivet om man ikke har videregående skole.

Karakterer fra videregående er det ikke uvanlig å fremvise i jobbsøknadssammenheng også etter fullført høyere utdanning.

Skrevet

"Men når denne utdanningen har begynt hvor blir det av karakterene da? Blir disse noen gang spurt om i forhold til arbeid ol?"

Det er mange jobber som gjerne vil at man legger ved vitnemål fra vgs skole sammen med søknaden.

Skrevet

Har du ikke annen utdannelse enn ungdomsskolen, kan du godt risikere at arbeidsgiver vil se vitnemålet ditt, det samme med videregående.

Karakterer på ungdomsskolen teller når du skal inn på videregående, karakterer fra videregående når du skal inn på høyere utdannelse.

Jeg jobbet for å få gode karakterer for å kunne si ovenfor meg selv at jeg hadde gjort mitt beste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...