Gå til innhold

Oppsigelse og feriepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beløpet høyner inntekten det året du tar det ut, og du forskyver skattebetalingen et år ved å vente til 1. januar. Thats it.

Så må du selv finne ut om det betyr noe for deg.

Skal du ha dagpenger året etter, så er det meget viktig alt etter hvor mye du har tjent og hva som er maksgrensa for grunnlag.

Skal ikke dagpenger. Begynner i ny jobb med høyere lønn.

Fortsetter under...

Skrevet

Kanskje fordi du får minimalt med feriepenger neste år.

Eller fordi de tror at man slipper skatt av feriepengene hvis du venter til etter nyttår?

Kanskje derfor ja. Men jeg kan bare spare feriepengene, klarer meg helt fint :)

Skrevet

Skal ikke dagpenger. Begynner i ny jobb med høyere lønn.

Ta dem ut før 1. januar. Da blir det mindre skatt på dem siden skattesatsene er progressive og du tjener mindre dette kalenderåret. Men du må betale skatten på dem i år.

Skrevet

Kanskje derfor ja. Men jeg kan bare spare feriepengene, klarer meg helt fint :)

Hvis du har 30 tusen i feriepenger, og øker lønna med 50 tusen neste år, ser det ut for meg at du kan tape et par-tre tusenlapper på å vente til neste år. Men du tenker kanskje ikke så langsiktig? :-)

Skrevet

Hvis du har 30 tusen i feriepenger, og øker lønna med 50 tusen neste år, ser det ut for meg at du kan tape et par-tre tusenlapper på å vente til neste år. Men du tenker kanskje ikke så langsiktig? :-)

Jeg har rett og slett ikke tenkt på det, fordi jeg vet så lite om det ;)

Skrevet

Jeg har rett og slett ikke tenkt på det, fordi jeg vet så lite om det ;)

I grunnen merkelig at det ikke trekkes skatt av det og at vi i det hele tatt har feriepenger. Vi har omsorgsfulle myndigheter som vil passe på at vi ikke bruker opp pengene når vi ikke skal. Jeg tar ferie på helt andre tider av året, og det tror jeg mange andre gjør også.

Annonse

4barns mor-77
Skrevet

Du skatter vel ikke av feriepengene når du får de utbetalt "på det riktige" ferieåret ?

Men hvis jeg vil ha feriepengene mine for neste år utbetalt nå, da skal jeg selvfølgelig etter loven skatte av de.

Nå var vel spørsmålet hennes om hun kan få de utbetalt i juni, ikke nå...

Har ikke lest hva som har blitt skravet lenger ned her, så det er mulig hun har fått svar på det...

Gjest skattepenger
Skrevet

Nå var vel spørsmålet hennes om hun kan få de utbetalt i juni, ikke nå...

Har ikke lest hva som har blitt skravet lenger ned her, så det er mulig hun har fått svar på det...

Jeg vet det da, jeg bare sporet litt av med kommentaren min til Atene.

Skrevet

Du har krav på å få dem da du slutter, men om du ikke ønsker det er de fleste arbeidsgivere behjelpelig med å utbetale dem sammen med resten av fereipengeutbetalingen til neste år.

Jeg spør om dette da folk slutter her hos oss.

Skrevet

Du skatter vel ikke av feriepengene når du får de utbetalt "på det riktige" ferieåret ?

Men hvis jeg vil ha feriepengene mine for neste år utbetalt nå, da skal jeg selvfølgelig etter loven skatte av de.

Jo, du skatter av feriepengene uansett. MEN det blir ikke trukket forskuddstrekk på utbetalingen dersom du får den året etter. Grunnen er at skatten din blir fordelt på 10,5 mnd. Dvs. skattefri mnd. i juni og 1/2 skal i desember.

Ved skatteberegningen kommer feriepengene inn uansett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...