Gjest Bollabolla Skrevet 15. oktober 2006 Skrevet 15. oktober 2006 Hei! Jeg laget en bolledeig i sted, som nå står på kjøkkenet til heving. I oppskriften står det at deigen skal heve i 30 minutter - og nå har den stått nesten en time - og deigen har ikke hevet seg en millimeter. Er bollene nå dømt til å mislykkes? 0 Siter
Gjest bon-appetitt Skrevet 15. oktober 2006 Skrevet 15. oktober 2006 Kan nok se sånn ut ja ..... det er nok noe med gjæren som har "gått" feil da. Bak dem ut nå du, ikke bruk noe særlig mer mel når du triller dem ut, spis dem nystekte, de smaker nok godt allikevel 0 Siter
keinstein Skrevet 15. oktober 2006 Skrevet 15. oktober 2006 For gammel gjær, eller utsatt for varme? For lav hevingstemperatur? Deigen skal være merkbart lunken. Termometer. Vet ikke, men kanskje bra med 30 grader? 0 Siter
cecily Skrevet 15. oktober 2006 Skrevet 15. oktober 2006 Helt og totalt mislykket bolledeig, dessverre. Du kan like godt lempe deigen, for å spise slike boller anbefales absolutt ikke - det er hverken godt for magen eller gode boller i smak. 0 Siter
Gjest Bollabolla Skrevet 15. oktober 2006 Skrevet 15. oktober 2006 Kan nok se sånn ut ja ..... det er nok noe med gjæren som har "gått" feil da. Bak dem ut nå du, ikke bruk noe særlig mer mel når du triller dem ut, spis dem nystekte, de smaker nok godt allikevel Hei! Takk for svar! Jeg gjorde som du sa og trillet ut bollene uten å bruke noe særlig mel (til tross for manglende heving var deigen usedvanlig god å jobbe med!). Nå står bollene til etterheving - kanskje det kan skje et lite under nå? :-) Bollene blir nok uansett gode på smak - om enn noe kompakte :-) Jeg brukte forresten tørrgjær - kanskje det var en tabbe? 0 Siter
Gjest Bollabolla Skrevet 15. oktober 2006 Skrevet 15. oktober 2006 Helt og totalt mislykket bolledeig, dessverre. Du kan like godt lempe deigen, for å spise slike boller anbefales absolutt ikke - det er hverken godt for magen eller gode boller i smak. Eh...du tuller nå? 0 Siter
Gjest lykke til Skrevet 15. oktober 2006 Skrevet 15. oktober 2006 Hei! Takk for svar! Jeg gjorde som du sa og trillet ut bollene uten å bruke noe særlig mel (til tross for manglende heving var deigen usedvanlig god å jobbe med!). Nå står bollene til etterheving - kanskje det kan skje et lite under nå? :-) Bollene blir nok uansett gode på smak - om enn noe kompakte :-) Jeg brukte forresten tørrgjær - kanskje det var en tabbe? Jeg bruker alltid tørrgjær, da skal det brukes VELDIG varm væske. Etter at det røde tørrgjæret kom hever deigen min seg som bare det 0 Siter
cecily Skrevet 15. oktober 2006 Skrevet 15. oktober 2006 Eh...du tuller nå? eh....nei. Hva tror du poenget med gjær er om det ikke gjør noe om den blir drept? 0 Siter
cecily Skrevet 15. oktober 2006 Skrevet 15. oktober 2006 Kan nok se sånn ut ja ..... det er nok noe med gjæren som har "gått" feil da. Bak dem ut nå du, ikke bruk noe særlig mer mel når du triller dem ut, spis dem nystekte, de smaker nok godt allikevel Boller som ikke har hevet noenting vil jo ikke bli vanlige boller. Uansett hvor lenge du steker dem vil de aldri bli noe annet enn tunge og deigete. Jeg syns ikke at slike boller er verdt å spise. Samma hvor mye mel en har når en triller ut, det har jo absolutt ikke noe å si på resultatet om gjæren er død. 0 Siter
Gjest bon-appetitt Skrevet 15. oktober 2006 Skrevet 15. oktober 2006 Boller som ikke har hevet noenting vil jo ikke bli vanlige boller. Uansett hvor lenge du steker dem vil de aldri bli noe annet enn tunge og deigete. Jeg syns ikke at slike boller er verdt å spise. Samma hvor mye mel en har når en triller ut, det har jo absolutt ikke noe å si på resultatet om gjæren er død. Jeg har nå gjort det jeg da, håper Bollabolla gir oss et svar når bollene er ferdigstekt, så får vi høre hvordan de smaker . 0 Siter
cecily Skrevet 15. oktober 2006 Skrevet 15. oktober 2006 Jeg har nå gjort det jeg da, håper Bollabolla gir oss et svar når bollene er ferdigstekt, så får vi høre hvordan de smaker . Men om bollene da har blitt spiselige kan du ikke ha brukt varm nok væske, slik at hevingen er blitt skikkelig forsinket. Gjærdeig uten gjær blir ikke boller. Gjærdeig med drept gjær blir heller ikke boller. 0 Siter
Gjest Bollabolla Skrevet 15. oktober 2006 Skrevet 15. oktober 2006 Jeg bruker alltid tørrgjær, da skal det brukes VELDIG varm væske. Etter at det røde tørrgjæret kom hever deigen min seg som bare det Hmm...så kanskje feilen med bolledeigen min ligger i at væsken ikke var varm nok? Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er av de aller flittigste bakerne her i verden - men når jeg først baker bruker jeg nesten utelukkende ferskgjær (jeg har alltid innbilt meg at det er det aller beste!). I dag hadde jeg imidlertid ikke noe annet enn blått tørrgjær tilgjengelig - og tok sjansen på det. Men neste gang skal jeg jammen meg forsøke det røde tørrgjæret - det høres jo suverent ut - takk for tips! :-) 0 Siter
cecily Skrevet 15. oktober 2006 Skrevet 15. oktober 2006 Hmm...så kanskje feilen med bolledeigen min ligger i at væsken ikke var varm nok? Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er av de aller flittigste bakerne her i verden - men når jeg først baker bruker jeg nesten utelukkende ferskgjær (jeg har alltid innbilt meg at det er det aller beste!). I dag hadde jeg imidlertid ikke noe annet enn blått tørrgjær tilgjengelig - og tok sjansen på det. Men neste gang skal jeg jammen meg forsøke det røde tørrgjæret - det høres jo suverent ut - takk for tips! :-) Tørrgjæren er kjempefin når den er ganske nykjøpt. Etter hvert vil den gi mindre og mindre gjæreffekt og om den passerer utløpsdatoen er den mest sannsynlig helt og totalt død. Det skal ganske kald væske til før tørrgjæren ikke hever deigen en millimeter på en hel time - og det skal heldigvis ganske varm væske til for å drepe den. 0 Siter
Zarine Skrevet 15. oktober 2006 Skrevet 15. oktober 2006 Gjær som "funkar" kan heve deig også med kald væske, men da tar det opptil 12 timar å heve. (NB - Kun fersk gjær, ikkje tørrgjær.) Har du brukt for varm væske, går det fullstendig galt, for da døyr gjærcellene og kan ikkje gjere nokonting. Har du brukt lunken væske og set deigen på ein for kald stad, vil det for så vidt også heve, men det vil ta mykje lengre tid. Kva som er årsaka til at deigen din ikkje har hevd seg, er ikkje godt å seie. Du kan jo la den stå nokre timar og sjå om det hjelp. Pass på at den står lunt og ikkje kaldt eller i trekk. Er den like flat og tung når det lir på, så er det nok lite håp for den, da har nok gjæra på ein eller anna måte blitt inaktiv og du vil sitte igjen med små kanonkuler i staden for boller sjølv om du prøver å steike dei. 0 Siter
serendipity Skrevet 15. oktober 2006 Skrevet 15. oktober 2006 Du blandet tørrgjæren i melet og ikke i væsken?? 0 Siter
Gjest Bollabolla Skrevet 15. oktober 2006 Skrevet 15. oktober 2006 Hei! Takk til alle sammen for gode råd og tips når det gjelder bollebaking og heving! (jeg skal ta samtlige med meg neste gang jeg lager boller!). Til tross for at det lenge så ganske så mørkt ut med tanke på hva slags boller som ville avtedkomme av den stusslige lille deigen min - gikk det hele faktisk over all forventning. Bollene hevet seg litt da de sto til etterheving - og hevet seg ytteligere i stekeovnen. Resultatet ble flotte, velsmakende boller (trolig de beste jeg noen gang har laget - uten at det selvfølgelig trenger å si så mye! ;-)), og jeg priser meg lykkelig over at jeg ikke ga opp bolleprosjektet mitt da det så som mørkest ut. Nå blir det bollefest! :-) 0 Siter
keinstein Skrevet 15. oktober 2006 Skrevet 15. oktober 2006 Hei! Takk til alle sammen for gode råd og tips når det gjelder bollebaking og heving! (jeg skal ta samtlige med meg neste gang jeg lager boller!). Til tross for at det lenge så ganske så mørkt ut med tanke på hva slags boller som ville avtedkomme av den stusslige lille deigen min - gikk det hele faktisk over all forventning. Bollene hevet seg litt da de sto til etterheving - og hevet seg ytteligere i stekeovnen. Resultatet ble flotte, velsmakende boller (trolig de beste jeg noen gang har laget - uten at det selvfølgelig trenger å si så mye! ;-)), og jeg priser meg lykkelig over at jeg ikke ga opp bolleprosjektet mitt da det så som mørkest ut. Nå blir det bollefest! :-) Jeg kommer! Og du trenger ikke lage multekrem og koke kaffe for -min- skyld altså? Men er det likevel noen som skal ha, så gjør det ikke noe? 0 Siter
Gjest bon-appetitt Skrevet 15. oktober 2006 Skrevet 15. oktober 2006 Hei! Takk til alle sammen for gode råd og tips når det gjelder bollebaking og heving! (jeg skal ta samtlige med meg neste gang jeg lager boller!). Til tross for at det lenge så ganske så mørkt ut med tanke på hva slags boller som ville avtedkomme av den stusslige lille deigen min - gikk det hele faktisk over all forventning. Bollene hevet seg litt da de sto til etterheving - og hevet seg ytteligere i stekeovnen. Resultatet ble flotte, velsmakende boller (trolig de beste jeg noen gang har laget - uten at det selvfølgelig trenger å si så mye! ;-)), og jeg priser meg lykkelig over at jeg ikke ga opp bolleprosjektet mitt da det så som mørkest ut. Nå blir det bollefest! :-) Det var bra ! (jeg visste det vel innerst inne at bolledeigen din ikke var helt ødelagt som noen påstod, men sikker kunne jeg jo ikke være) Kos dere ! Mmmmm jeg fikk lyst på boller jeg også nå ..... 0 Siter
cecily Skrevet 15. oktober 2006 Skrevet 15. oktober 2006 Hei! Takk til alle sammen for gode råd og tips når det gjelder bollebaking og heving! (jeg skal ta samtlige med meg neste gang jeg lager boller!). Til tross for at det lenge så ganske så mørkt ut med tanke på hva slags boller som ville avtedkomme av den stusslige lille deigen min - gikk det hele faktisk over all forventning. Bollene hevet seg litt da de sto til etterheving - og hevet seg ytteligere i stekeovnen. Resultatet ble flotte, velsmakende boller (trolig de beste jeg noen gang har laget - uten at det selvfølgelig trenger å si så mye! ;-)), og jeg priser meg lykkelig over at jeg ikke ga opp bolleprosjektet mitt da det så som mørkest ut. Nå blir det bollefest! :-) Det har jeg faktisk store vanskeligheter med å tro på - men samma kan det være. 0 Siter
Gjest Bollabolla Skrevet 15. oktober 2006 Skrevet 15. oktober 2006 Det har jeg faktisk store vanskeligheter med å tro på - men samma kan det være. Jeg kommer ikke til å gjøre noen store anstrengelser for å forsøke å overbevise deg. Et snodig innlegg for øvrig! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.