Gå til innhold

Hvordan lager jeg brunsaus?

Anbefalte innlegg

Gjest Det blir godt
Skrevet

Du bruner smør i kasserollen, har oppi hvetemel, rører til det er blitt brunt, tilsett litt og litt vann (og evt melk fløte), mens du rører godt. Ha oppi buljongterning og brunost.

Skrevet

Lager jevning av smør og mel. Ikke svi det. Også sper du med kraft...

Gjest lommedalen
Skrevet

Ufattelig at et PAR, som hver for seg tilsammen burde ha visse grunnkunnskaper i matlaging, stiller et slikt spørsmål.

Gjest bon-appetitt
Skrevet

Du bruner smør i kasserollen, har oppi hvetemel, rører til det er blitt brunt, tilsett litt og litt vann (og evt melk fløte), mens du rører godt. Ha oppi buljongterning og brunost.

Nå får du kjøpt flytende buljong, den anbefales på det sterkeste :)

Skrevet

Når jeg har det travelt, kjøper jeg ferdigsaus i terning (Toro). Den er god.

Ellers har dere fått oppskrift under. :-)

Skrevet

Brun sånn passelig med smør i ei gryte (gjerne jerngryte om du har). Ha i mel så det blir som en grøt og la dette brunes i gryta.

Spe med vann, buljong, fløte til passe konsistens. Så kan du smakssette med salt, pepper, rømme, brunost, tyttebær. La det koke opp og småkoke i 5-10 minutter. Pass på så det ikke brenner seg i bunnen.

Skrevet

En trenger ikke lage sausen ut fra smeltet smør og mel. Det går helt fint å varme opp melk og spe med ristet mel og melk til passelig tykkelse. Ha oppi buljong, brunost om du liker det samt slik svart smørje jeg ikke husker navnet på.

Eventuelt bruker du maizena til brun saus, den minimerer risko for klumper.

Skrevet

En trenger ikke lage sausen ut fra smeltet smør og mel. Det går helt fint å varme opp melk og spe med ristet mel og melk til passelig tykkelse. Ha oppi buljong, brunost om du liker det samt slik svart smørje jeg ikke husker navnet på.

Den svarte smørje heter

"sukkerkulør"

Hilsen

Skrevet

Ordentlig brunsaus:

Brun melet med eller uten smør, spe med vann/kraft til den har rett konsistens. Smak til med buljong, krydder.

Til kjøtt (stek) kan den farges ekstra mørk med sukkerkolør.

Jeg pleier også å spe med kraft fra hovedrett.

Skrevet

Ordentlig brunsaus:

Brun melet med eller uten smør, spe med vann/kraft til den har rett konsistens. Smak til med buljong, krydder.

Til kjøtt (stek) kan den farges ekstra mørk med sukkerkolør.

Jeg pleier også å spe med kraft fra hovedrett.

Sausen min smaker ordentlig den også - de få gangene jeg gidder å lage da. Men har en god kraft er det jo noe annet, da byttes det meste av væsken ut med den.

Hvit saus lager jeg heller ikke fra smør.

Skrevet

Enkleste måten å lage brun saus på er å ta mel i en kald kasserolle og vispe inn kaldt vann eller kald kraft. Så setter du kjelen på plata og koker opp under omrøring. Da har du en hvit saus som du farger med sukkerkulør og krydrer med krydder eller buljong etter smak. Da slipper du å brenne sausen i allefall, og det er kjapt og enkelt. Em klatt med smør kan gjerne røres i på slutten og da vil du en blank og delikat saus.

Skrevet

Sausen min smaker ordentlig den også - de få gangene jeg gidder å lage da. Men har en god kraft er det jo noe annet, da byttes det meste av væsken ut med den.

Hvit saus lager jeg heller ikke fra smør.

Jeg lager på samme måte som deg, og synes det er like godt. :-)

Skrevet

Jeg lager på samme måte som deg, og synes det er like godt. :-)

Og akk så mye mer lettvint for late ikkehusmødre.

Skrevet

:-)

Gjest laban og laboline
Skrevet

Ufattelig at et PAR, som hver for seg tilsammen burde ha visse grunnkunnskaper i matlaging, stiller et slikt spørsmål.

Ja skrekk og gru :) Også har vi BARN i også. Stakkars.Barnevern Høøøøøøøøøøører dere oss :)))))

Skrevet

Jeg synes det smaker helt forferdelig. Men hver sin smak ;)

Gjest lommedalen
Skrevet

Ja skrekk og gru :) Også har vi BARN i også. Stakkars.Barnevern Høøøøøøøøøøører dere oss :)))))

Det blir ganske plumpt å prøve og ironisere vekk at dere ikke klarer å lage brun saus. Dårlig og lite troverdig forsvarsmekanisme.

Kan lure på hvor dere har vært i de første årene av deres voksne liv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...