Gå til innhold

Baking

Gjest klumpedeig

Anbefalte innlegg

Gjest klumpedeig
Skrevet

Når jeg skal tilsette smeltet, avkjølet smør til slutt når jeg baker så blir alltid deigen (røren) klumpete pga smøret klumper seg. Hvordan kan jeg unngå dette? Jeg prøver å finne oppskrifter hvor jeg kan piske smør og sukker først, men har funnet ut at det er MANGE oppskrifter hvor man skal tilsette smeltet, avkjølt smør til slutt. HJELP :/

Skrevet

Jeg har enda til gode å se at oppskriften sier at det smeltede smøret må være avkjølt.

Gjest klumpedeig
Skrevet

Jeg har enda til gode å se at oppskriften sier at det smeltede smøret må være avkjølt.

Hvis du går på www.detsoteliv.no og finner Hverdagsvafler, Vafler, Vaniljemuffins og Brownieskake så står det smeltet, avkjølt smør på alle de... Og jeg kan sikkert finne fler hvis du trenger eksempler :)

Gjest baker Bolle
Skrevet

Bland det smeltede smøret sammen med den andre væsken, før du tilsetter det.

Skrevet

Hvis du går på www.detsoteliv.no og finner Hverdagsvafler, Vafler, Vaniljemuffins og Brownieskake så står det smeltet, avkjølt smør på alle de... Og jeg kan sikkert finne fler hvis du trenger eksempler :)

Da syns jeg de oppskriftene høres rare ut. Jeg har bakt mange gode kaker uten å avkjøle det smeltede smøret først. Det skal ikke ha noe å si.

Er det forresten kokesjokoladebiter i disse oppskriftene? Da kunne jeg forstått det, for sjokoladen ville smeltet og blitt rørt ut i røra i stedet for å bestå som biter.

Skrevet

Jeg gidder aldri å avkjøle smøret. Har aldri hatt problemer med det, og klumper blir det ikke.

Skrevet

Avkjølt smør, betyr at smørret skal ha samme temperatur som de andre ingrediensene, og fordeles i massen før melet helles i.

Hilsen

Gjest klumpdeig
Skrevet

Jeg gidder aldri å avkjøle smøret. Har aldri hatt problemer med det, og klumper blir det ikke.

Ok, da får jeg prøve med smeltet, varmt smør neste gang :)

Gjest klumpedeig
Skrevet

Da syns jeg de oppskriftene høres rare ut. Jeg har bakt mange gode kaker uten å avkjøle det smeltede smøret først. Det skal ikke ha noe å si.

Er det forresten kokesjokoladebiter i disse oppskriftene? Da kunne jeg forstått det, for sjokoladen ville smeltet og blitt rørt ut i røra i stedet for å bestå som biter.

Nei er ikke med kokesjokolade. Men da skal jeg ikke avkjøle smøret neste gang. Takk for hjelpen :)

Skrevet

Avkjølt smør, betyr at smørret skal ha samme temperatur som de andre ingrediensene, og fordeles i massen før melet helles i.

Hilsen

Men hvorfor skal det det? Skjønner ikke helt poenget om det ikke er gjærdeig. Opplyse meg?

Gjest klumpedeig
Skrevet

Hilsen

Vil dette si 37 grader eller er det bare når jeg bruker gjær?

Skrevet

Nei er ikke med kokesjokolade. Men da skal jeg ikke avkjøle smøret neste gang. Takk for hjelpen :)

Håper det smaker c",)

*fantasere om saftig sjokoladekake*

Skrevet

Vil dette si 37 grader eller er det bare når jeg bruker gjær?

Ja, noe sådan, det er spesielt viktig når du baker med gjær.

Lykke til med bakingen.

Hilsen

Skrevet

Kan du ikke kjøpe sånn flytende Melange da? Det er jo kaldt og flytende.

Skrevet

Jeg avkjøler det aldri, og resultatet blir vellykket allikevel.

Gjest klumpedeig
Skrevet

Kan du ikke kjøpe sånn flytende Melange da? Det er jo kaldt og flytende.

Jo kanskje jeg må det.. Takk for tips :)

Gjest klumpedeig
Skrevet

Jeg avkjøler det aldri, og resultatet blir vellykket allikevel.

Ja, flere sier det, så da får jeg prøve å ikke avkjøle det neste gang. Rart det står det i oppskriftene da.. Men får heller stoler på dere :)

Skrevet

Ang. avkjøling av smøret, så skal det vel ikke være så varmt at det evt. ødelegger gjær og enkelte andre ingredienser, men heller ikke helt avkjølt. Fx ca 35*C er jo helt fint, trenger ikke være kjøleskapskaldt... :-)

Skrevet

Du kan kanskje bruke flytende margarin?

Forøvrig avkjøler jeg aldri smøret. Smelter det og heller det i med en gang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...