Gå til innhold

Kjøtt

Gjest -Uten kjøtt kanskje

Anbefalte innlegg

Gjest -Uten kjøtt kanskje
Skrevet

Vurderer og bli vegetarianer,eller rettere å kutte ut kjøtt.

Er det noen andre viktige stoffer enn proteiner jeg da evt går glipp av?.Jeg spiser fisk.

Fordeler og ulemper ved å ikke spise kjøtt?

Skrevet

Du bør være obs på å få i deg nok B12 (ost/melk). Og jern (bønner/spinat og andre grønne blader ++), sink (ost, helkornprodukter, belgvekster, nøtter) og kalsium (melk, bladgrønnsaker, brokkoli ++).

For fullverdig protein kan du spise soyaprodukter/soyabønner, eller andre belgvekster kombinert med korn (soyabønner har fullverdig protein uten å kombineres med kornprodukter).

Gode eksempler på dette er: hummus + pitabrød, falafel + pitabrød, ertesuppe + brød, bønner + tortillachips, linseburger/bønneburger + burgerbrød, linser + ris etc.

tips: c-vitaminer øker opptaket av jern. Jerngryter kan øke mengden av jern i maten.

http://tinyurl.com/ymrb5u

Denne tallerkenmodellen er fin, og gjelder også for veggiser, bare at i den delen for kjøtt, så kan du bruke bønner, erter, linser, tofu, eller keso, i tillegg til det som står der som du kan spise (fisk, egg, ost, smør).

Og det er lov å ta kost-tilskudd ;) Kan være lurt også! Selv tar jeg b-vitaminer for tiden.

Lykke til i den nye tilværelsen! Bare spørre om du lurer på noe mer. Eller om du vil ha mat-tips/oppskrifter. Jeg har vært lakto-ovo vegetarianer i noen år nå, og trives kjempegodt med det!

Gjest heffalumpen
Skrevet

Helsemessig går det bra. Men det er usosialt.

Skrevet

Du bør være obs på å få i deg nok B12 (ost/melk). Og jern (bønner/spinat og andre grønne blader ++), sink (ost, helkornprodukter, belgvekster, nøtter) og kalsium (melk, bladgrønnsaker, brokkoli ++).

For fullverdig protein kan du spise soyaprodukter/soyabønner, eller andre belgvekster kombinert med korn (soyabønner har fullverdig protein uten å kombineres med kornprodukter).

Gode eksempler på dette er: hummus + pitabrød, falafel + pitabrød, ertesuppe + brød, bønner + tortillachips, linseburger/bønneburger + burgerbrød, linser + ris etc.

tips: c-vitaminer øker opptaket av jern. Jerngryter kan øke mengden av jern i maten.

Denne tallerkenmodellen er fin, og gjelder også for veggiser, bare at i den delen for kjøtt, så kan du bruke bønner, erter, linser, tofu, eller keso, i tillegg til det som står der som du kan spise (fisk, egg, ost, smør).

Og det er lov å ta kost-tilskudd ;) Kan være lurt også! Selv tar jeg b-vitaminer for tiden.

Lykke til i den nye tilværelsen! Bare spørre om du lurer på noe mer. Eller om du vil ha mat-tips/oppskrifter. Jeg har vært lakto-ovo vegetarianer i noen år nå, og trives kjempegodt med det!

Hva syntes du om filmen? :-)

Skrevet

Hva syntes du om filmen? :-)

Likte den! Skrekkfilm/grøssere er favorittsjangeren, så... Kunne kanskje vært litt bedre slutt. Men den var jo morsom. Jeg satt og smilte og smålo nesten hele tiden, men det var litt pga at det var moro å se en gammal kjenning på lerretet :P

Hva syns du, da?

Skrevet

Likte den! Skrekkfilm/grøssere er favorittsjangeren, så... Kunne kanskje vært litt bedre slutt. Men den var jo morsom. Jeg satt og smilte og smålo nesten hele tiden, men det var litt pga at det var moro å se en gammal kjenning på lerretet :P

Hva syns du, da?

Likte den jeg også. Satt nesten mer med hendene foran øynene enn fra. Men han der Morten Tobias var jo bare morsom. Han lo jeg av. ;-)

Hvem kjenner du?

Skrevet

Likte den jeg også. Satt nesten mer med hendene foran øynene enn fra. Men han der Morten Tobias var jo bare morsom. Han lo jeg av. ;-)

Hvem kjenner du?

Morten Tobias er det jeg kjenner :P Eller Kristian som han heter. Han er en kamerat av fetteren min. Hehe. Snakket med ham for to uker siden, og da hadde han fått tilbud om en audition på en film som skulle spilles inn i marokko eller noe sånn. Gøy om han får flere roller :)

Han andre fra Stavanger, Eirik, var det det han het i filmen? Han gikk ett trinn over meg på vgs, og venninna mi hadde en crush på ham. Men han har jeg aldri snakket med...

Gjest Ha en fin kveld
Skrevet

Så mye du vet!

Tusen takk for nyttig informasjon.

Gjest Ha en fin kveld
Skrevet

Helsemessig går det bra. Men det er usosialt.

Prøver kanskje likevel:)

Skrevet

Så mye du vet!

Tusen takk for nyttig informasjon.

Man lærer litt etter noen år ;)

Jeg har dessuten hengt en del på vegetarforum.net hvor man kan få mange gode tips og råd, og diskutere forskjellige ting som er tilknyttet vegetarisme. Der har jeg lært mye! Du kan jo sjekke det ut?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...